عنوان تحقیق :
آموزش و پرورش در چین و فرانسه
زیر نظر استاد ارجمند :
جناب آقای--- گردآورنده :
----- ------ بر
اساس
ايده
کنفسيوس
بىن
فعاليت
سياسى
و
آموزش
و
پروش
رابطه
متقابل
وجود
داشته
و
يکى
از
تزهاى
اصلى
مى
باشد
. در
سال
۱۹۱۲
دولت
سون
يات
سن
قوانين
حاکم
بر
آموزش
و
پروش
در
دوران
امپراطورى
را
منسوخ
کرده
و
سيستم
جديدى
که
از
مدل
ژاپنى
نشأت
گرفته
بود
توسط
وزير
آموزش
و
پرورش
تحصيل
کرده
آلمان
جايگزين
شد
. در
اواخر
دهه
۱۹۲۰
و
اوايل
دهه
۱۹۳۰
حزب
امکاناتى
را
جهت
تغيير
سيستم
آموزشى
بوجود
آورد
. در
سال
۱۹۳۳
دبير
کميته
مرکزى
شاخه
جوانان
حزب
کمونيست
اهداف
آموزشى
حزب
در
مناطق
شورايى
جنوب
چين
را
اعلام
نمود
. وى
خواستار
جدايى
مذهب
از
آموزشى
و
پروش
يعنى
بعبارتى
خواستار
نسخ
تز
کنفسيوس
و
در
عوض
استفاده
از
آموزش
و
پرورش
در
جهت
بهود
وضع
ملى
گرديد
. شوراها
براى
مبارزه
با
بيسوادى
مدارس
لنين
را
براى
بچه
هاى
۷
تا
۱۴
سال،
مدرسه
براى
نوجوانان
و
خانم
ها،
مدارس
کادرها
و
مراکز
آموزش
عالى
مانند
آکادمى
سرخ
(Red Acadamy) و
دانشگاه
شورى
(Soviet University) را
ايجاد
کردند
. بدنبال
تشکيل
اين
دوره
ها
در
جنوب،
از
مدل
مذکور
در
مناطق
مرزى
شمال
غربى
نيز
استفاده
کرد
. در
اواخر
دهه
۱۹۳۰
بعد
از
راهپيمايى
بزرگ
اين
مراکز
بصورت
پايگاهى
براى
آموزش
کمونيسم
درآمد
. علاوه
بر
آن
مدارس
آموزش
بزرگسالان،
مدارس
حرفه
اي،
مدارس
ابتدايى
و
متوسطه
تأسيس
شده
و
برنامه
آموزشى
خاصى
براى
سربازان
و
کادرها
اجرا
گرديد
. تا
سال
۱۹۶۶
خطوط
اصل
سياست
آموزش
و
پرورش
چين
نشأت
گرفته
از
شورزى
بود
. قبل
از
انقلاب
۸۰
درصد
مردم
بيسواد
بودند
که
اين
نسبت
در
روستاها
به
۹۵
% مى
رسيد
. در
سال
۱۹۴۹
چين
داراى
۲۰۰
مرکز
آموزش
عالي،
۴۰۰۰
دبيرستان
و
۰۰۰،
۲۸۹
دبستان،
مجموع
۲۴
ميليون
دانشجو
و
دانش
آموز
بود
. از
هنگام
اعلام
جمهورى
خلق
چين
در
سال
۱۹۴۹
سيستم
آموزش
و
پرورش
کشور
چندين
مرحله
را،
از
مبارزه
جنگل
در
سال
۵۷
-۱۹۵۶
هنگامى
که
آموزش
و
پرورش
در
جو
بحث
آزاد
تشويق
مى
شد
تا
دوران
آشوب
و
وحشت
انقلاب
فرهنگى
که
تمام
سطوح
آموزش
و
پرورش
دچار
اختلال
شده
و
توسعه
آن
معلق
مانده
و
بيشتر
به
مدارس
حرفه
اى
پرداخته
مى
شد
و
امتحان
ورودى
مراکز
آموزشى
عالى
منسوح
و
معيار
پذيرش
دانشجو
داشتن
عقايد
سياسى
مناسى
و
تأييد
کامل
ايده
هاى
مائو
بود
را
پشت
سرگذاشته
است
. بعد
از
دوران
انقلاب
فرهنگى
دوران
تعديل
و
بازسازى
شروع
شد
. در
اين
دوران
سعى
بر
دستيابى
به
استانداردهاى
آکادميک
از
جمله
برقرارى
مجدد
امتحان
ورودى
دانشگاه
ها
بود
. در
سال
۱۹۸۰
سياست
آموزشى
جمهور
خلق
چين
در
ابتدا
براساس
فراهم
نمودن
امکانات
جهت
مدرنيزاسيون
اقتصادى
کشور
طراحى
شد
. در
اين
جهت
به
آموزش
نيروى
انسان
ماهر
و
توسعه
علوم
فنى
و
علمى
اولويت
داده
شد
. بعبارت
کوتاه
آموزش
و
پروش
بعنوان
ستون
اصلى
چهار
مدرنيزاسيون
توسط
رهبران
حزب
کمونيست
چين
خوانده
شد
. کيفيت
آموزش
و
پروش
در
همه
اداوار
حتى
در
زمان
انقلاب
فرهنگى
مورد
تأکيد
بوده
است
. در
فاصله
سال
هاى
۷۶
-۱۹۶۶
همگانى
کردن
آموزش
و
پرورش
در
جهت
تثبيت
سوسياليسم
مورد
اولويت
بود
. يکى
از
جنبه
هاى
مثبت
سياست
در
سال
۱۹۸۰
که
نشاندهنده
تغيير
قابل
توجه
نسبت
به
سال
۱۹۷۶
بوده
است،
اهميت
دادن
به
آموزشى
آکادميک
مى
باشد
. جنبه
ديگر
آن
تداوم
توسعه
و
بهبود
آموزشى
و
هدف
بلند
مدت
آن
نيل
به
همگانى
کردن
آموزش
ابتدايى
و
دوره
اول
متوسطه
بود
. اهميت
علوم
تکنولوژى
در
آموزش
و
و
پرورش
از
نکات
اصلى
سياست
در
اوايل
دهه
هشتاد
بوده
است
. اجراى
برنامه
هاى
علمى
و
تکنولوژيکى
نه
تنها
در
توسعه
ملى
و
مدرنيزاسيون
کشور
از
اهميت
بسزايى
برخوردار
است
بلکه
در
افزايش
پرستيژ
بين
المللى
جامعه
علمى
چين
نيز
مهم
مى
باشد
. در
اين
راستا
چين
به
دستاوردها
و
پيشرفت
ها
علمى
درغرب
توجه
کرده
و
از
سال
۱۹۷۶
سياست
استفاده
از
آنها
را
در
پيش
گرفته
است
. رهبريت
حزب
در
سال
۱۹۸۰
باور
نمود
که
تأکيد
فقطبر
خود
باعث
عقب
نگه
داشته
شدن
و
عدم
پيشرفت
کشور
مى
باشد
. در
مه
سال
۱۹۸۵
کميته
مرکزى
حزب
کمونيست
چين
تصميم
به
صلاح
در
کل
ساختار
آموزشى
کشور
گرفت
. براساس
آن
در
طى
چند
مرحله
۹
سال
تحصيل
اجبارى
اعلام
شد
و
زمان
انجام
آن
در
مناطق
پيشرفته،
روستايى
متفاوت
خواهدبود
. اين
قانون
براى
مناطق
پيشرفته
اقتصادى
که
حدود
۲۵
% جمعيت
کشور
را
در
خود
جا
داده
است
در
سال
۱۹۹۰
لازم
الاجرا
مى
باشد
. در
مناطق
نيمه
پيشرفته
که
۵۰
% جمعيت
را
دارا
مى
باشد
زمان
اجراى
نهايى
سال
۱۹۹۵
و
براى
بقيه
مناطق
هنوز
زمان
خاصى
در
نظر
گرفته
نشده
است
. براساس
سياست
کلى
کشور
وزارت
آموزش
و
پرورش
ابزار
اصلى
دولت
مرکزى
براى
به
اجرا
گذاردن
اهداف
سياست
ملى
در
زمينه
آموزش
و
پرورش
است
. وظايف
اين
وزارتخانه
عبارتند
از
: کنترل
اموزش
ابتدايي،
متوسطه،
حرفه
اى
آموزش
عالى
و
تربيت
معلم
. در
حال
حاضر
انجام
امتحانات
ورودى
دانشگاه
ها
و
برنامه
هاى
درسى
نيز
بر
عهده
اين
وزارتخانه
است
. در
سال
۱۹۷۷
وظيفه
نظارت
بر
آماده
سازى
کتب
درسى
استاندارد
در
تمام
کشور
جزء
وظايف
اين
وزارتخانه
شد
. در
شهرهاى
متوسط
و
کوچک
در
زمينه
مسائل
آموزش
و
پرورش
به
ادارات
آموزش
و
پرورش
شهرى
اختياراتى
داده
شده
است،
گرچه
اکثريت
قريب
به
اتفاق
مدارس
ابتدايى
و
متوسطه
چين
را
ادارات
مذکور
تحت
نظر
دارند؛
اما
بعضى
از
مدارس
در
سطوح
مختلف
نيز
از
سوى
کارخانجات،
دانشگاه
ها
و
ديگر
واحدها
اداره
مى
شوند
ولى
تمامى
اين
مدارس
از
حيث
برنامه
هاى
بودحه
آنها
بر
عهده
واحد
مربوطه
مى
باشد
. بسيارى
از
اين
مدارس
متوسط
به
ويژه
آنهايى
که
توسط
دانشگاه
ها
اداره
مى
شوند
بعنوان
مدارس
نمونه
انتخاب
شده
و
از
نظر
علمى
از
سطح
بالاترى
قرار
دارند
. مدارس
ابتدايى
و
متوسط
نمونه
تحت
نظارت
مستقيم
بخش
آموزش
و
پرورش
دولت
مرکزي،
استاندارى
و
يا
فرماندارى
فعاليت
مى
کنند
. هدف
از
حمايت
و
توجه
خاصى
که
به
ين
مدارس
مى
شود
تربيت
داوطلبينى
تحصيل
کرده
براى
دانشگاه
ها
در
رشته
هايى
مانند
علوم
مهندسى
و
زبان
هاى
خارجى
مى
باشد
. در
سال
۱۹۸۶
چين
داراى
۵۲۰۰
مدرسه
متوسطه
و
۷۰۰
مدرسه
ابتدايى
نمونه
بود
که
روى
هم
بيش
از
ده
ميليون
دانش
آموز
در
آن
به
تحصيل
اشتغال
داشتند
. آموزش
پيش
دبستانى
کودکستان
ها
در
آشنايى
بچّه
ها
با
نحوه
زندگى
آنها
در
سال
هاى
بعد
نقش
مهمى
ايفا
مى
نمايد
. آموزش
در
اين
مراکز
در
قالب
بازي،
ورزش
و
موسيقى
مى
باشد
و
همچنين
از
اين
نظر
که
به
خانم
ها
امکان
فعاليت
در
بخش
هاى
مختلف
را
مى
دهد
اين
دوره
اهميت
دارد
. در
سال
۱۹۹۱،
۱
/۲۲
ميليون
بچه
در
بيش
از
۴۶۵،
۱۶۴
کودکستان
نگهدارى
مى
شوند
. در
حالت
اول
تحت
نظر
مراکز
آموزشي،
ارگان
هاى
دولتى
و
يا
انستيتوها
و
شرکت
ها
اداره
مى
شوند
و
در
حالت
دوم
تحت
نظارت
کميته
هاى
محلى
در
شهرها
و
يا
تيم
ها
و
بريگادهاى
توليدى
مى
باشند
. در
روستاها
نيز
تعداد
زيادى
کودکستان
هاى
فصلى
وجود
دارد
که
به
هنگام
فصل
هاى
پرکار
برقرار
مى
باشد
. در
حال
حاضر
در
چين
۶۷
مرکز
پروش
مربى
براى
کودکستان
وجود
دارد
. آموزش
ابتدايى
در
سال
۱۹۸۶
حدود
۹۵
درصد
از
بچه
هاى
لازم
التعليم
مشغول
به
تحصيل
بودند
در
حاليکه
قبل
از
سال
۱۹۴۹
اين
نسبت
فقط
۲۰
درصد
بود
. در
اکثريت
روستاها
مدرسه
وجود
دارد
و
مدارس
ابتدايى
نمونه
در
مناطق
شهرى
دانش
آموزان
بهتر
را
انتخاب
کرده
و
اکثريت
آنها
داراى
امتحان
ورودى
هستند
. بخشى
از
هزينه
تحصيل
مدارس
توسط
دانش
آموزان
تأمين
مى
شود
. مبلغى
نيز
براى
کتاب،
حمل
و
نقل،
غذا
و
سوخت
گرفته
مى
شود
. البته
پول
دريافتى
بسيار
کم
بوده
و
فقط
براى
تشويق
والدين
به
اهيمت
دادن
به
تحصيل
کودکان
و
مرتب
به
مدرسه
رفتن
مى
باشد
. زيرا
در
مناطق
روستايى
بسيار
کم
بوده
و
فقط
براى
تشويق
والدين
به
اهميت
دادن
به
تحصيل
کودکان
و
مرتب
به
مدرسه
رفتن
مى
باشد
. زيرا
در
مناطق
روستايى
والدين
ترجيح
مى
دهند
در
فصل
کار
کودکان
آنها
به
جاى
مدرسه
رفتن
در
کارهاى
مزرعه
شرکت
داشته
باشند
. بيشتر
مدارس
ابتدايى
داراى
دوره
هاى
پنج
يا
شش
سال
هستند
. در
اين
دوران
به
آنها
زيان
چيني،
رياضيات،
علوم
طبيعي،
جغرافيا،
تاريخ،
موسيقى
و
و
هنر
آموخته
مى
شود
. در
تعداد
کمى
از
مدارس
زبان
خارجى
از
سال
سوم
آموزشى
داده
مى
شود
. دانش
آموزان
در
هر
سال
نه
ماه
و
نيم
درس
مى
خوانند
ساعات
درسى
آنها
هشت
ساعت
در
روز
و
پنج
و
نيم
روز
در
هفته
مى
باشد
. در
اين
دوران
بيشتر
تأکيد
بر
روى
خواندن
و
نوشتن
چينى
است
و
بخاطر
ويژگى
هاى
زبان
آنها
دانش
آموزان
بايستى
وقت
بيشترى
را
نسبت
به
دانش
آموزان
ديگر
کشورها
صرف
آموزش
نمايند
. در
سال
۱۹۹۸
حدود
۱۴۰
ميليون
دانشآموزان
در
۰۰۰،
۶۳۰
دبستان
کشور
مشغول
به
تحصيل
بوده
و
۵،۷۹۰،۰۰۰
معلم
به
تدريس
در
اين
مقطع
اشتغال
داشتند
. براساس
آمار
سال
۱۹۹۰
تعداد
صاحبان
تحصيلات
ابتدايى
از
۳۵۲۳۷
درصد
هزار
نفر
در
سال
۱۹۸۲
به
۳۷۰۵۷
در
صدهزار
افزايش
يافته
است
. آموزش
متوسطه
دوره
آموزش
متوسطه
شامل
دو
بخش
مى
باشد
. بخش
اول
دوره
سه
ساله
و
بخش
دوم،
۲
تا
۳
سال
مى
باشد
. مواد
درسى
شامل
چيني،
رياضيات،
زبان
خارجي،
سياست،
تاريخ
جغرافيا،
علوم،
موسيقى
و
هنر
مى
باشد
. دانش
آموزان
همراه
با
دروس
تئوريک
به
کار
عملى
نيز
مى
پردازند
. براساس
برنامه
دانش
آموزان
هر
سال
يک
ماه
کار
عملى
کرده
و
نه
ماه
به
درس
مى
پردازند
در
دورهٔ
متوسطه
نيز
دانش
آموزان
هر
روز
هشت
ساعت
و
هر
هفته
پنج
روز
و
نيم
به
مدرسه
مى
روند
. همچنين
مدارس
خاصى
جهت
تدريس
موضوعاتى
مانند
مهندسي،
طب،
کشاورزي،
قانون
و
... وجود
دارد
. در
مناطق
روستايى
بسيارى
از
مدارس
اجازه
مى
دهند
دانش
آموزان
در
فصل
کشاروزى
به
کار
در
مزارع
بپردازند
. در
سال
۱۹۹۸
حدود
۶۰
ميليون
دانش
آموز
دوره
متوسطه
در
۷۸۶۰۰
دبيرستان
به
تحصيل
مشغول
و
۳،۵۸۷،۰۰۰
دبير
تمام
وقت
به
آموزش
آنها
اشتغال
داشتند
. براساس
سرشمارى
سال
۱۹۹۰
تعداد
افراد
فارغ
التحصيل
دبيرستان
در
هير
صدهزار
نفر
به
۸۰۳۹
نفر
رسيده
که
در
مقايسه
با
سال
۱۹۸۲
که
۶۷۷۹
نفر
بود
افزايش
خوبى
داشته
است
. براساس
آمار
سال
۱۹۸۰،
۱۲
درصد
از
دانش
آموزان
ابتدايى
در
دورهٔ
اول
متوسطه
شرکت
نکرده
و
۵۰
درصد
از
دانش
آموزان
دورهٔ
اول
وارد
مرحلهٔ
دوم
نمى
شوند
. برنامه
اصلاحى
حزب
کمونيست
چين
بدين
قرار
است
که
حدود
سال
۱۹۹۰
در
بسيارى
از
مناطق
تعداد
دانش
آموزان
مشغول
در
مدارس
حرفه
اى
بيشتر
از
دانش
آموزان
مدارس
عادى
باشد
. مدارس
ويژه
در
کنار
مدارس
عادي،
مدارسى
براى
کودکانى
که
داراى
ناتوانى
هاى
عضوى
و
يا
ذهنى
باشند،
افتتاح
شده
است
. در
حال
حاضر
۱۴۲۶
مدرسه
مخصوص
افراد
نابينا،
کرولال
و
يا
بچه
هاى
عقب
مانده
ذهنى
وجود
دارد
. بعلاوه
۵۴،۰۰۰
کلاس
نيز
براى
اينگونه
افراد
در
مدارس
معمولى
وجود
دارد
که
مجموعاً
۳۲۰،۰۰۰
نفر
کودک
در
اين
مراکز
مشغول
به
تحصيل
هستند
. در
حال
حاضر
۱۷۰۰
مؤسسه
بازآموزى
براى
کودکان
کر
وجود
دارد
که
بيش
از
۷۰،۰۰۰
کودک
در
آنها
مشغول
به
آموزش
هستند
. بعلاوه
۱۰۰۰
مدرسه
حرفه
اى
نيز
براى
اينگونه
افراد
وجود
دارد
آموزش
عالى
و
توسعه
اقتصادى
سياست
چين
در
دهه
۱۹۸۰
مبنى
بر
چهاز
مدرنيزاسيون
پيشرفت
سريع
و
وسيع
در
علوم
و
تکنولوژى
را
ايجاب
مى
کرد
. آموزش
عالى
بخصوص
در
اين
سال
ها
مهم
شمرده
شد
. چين
اظهار
اميدوارى
مى
کرد
که
تا
سال
۱۹۸۵
حدود
پنج
ميليون
نفر
دانشجو
داشته
باشد
و
همچنين
تعداد
محققين
در
رشته
هاى
علمى
نيز
به
۸۰۰،۰۰۰
نفر
بالغ
شود
. کوشش
هاى
وزير
آموزش
و
علوم
در
سال
۱۹۷۵
نيز
در
جهت
افزايش
کيفيت
آموزشى
موفقيت
آميز
نبود
. فرزندان
کادرها
و
مقامات
به
اصطلاح
از
در
پشت
وارد
دانشگاه
ها
مى
شدند
و
بدين
ترتيب
فرزند
يک
خانواده
از
مقامات
فقط
بعد
از
دو
سال
کار
بدون
هيچگونه
توانايى
آکادميک
و
حتى
توانايى
کارى
لازم
وارد
دانشگاه
مى
شد
. بعد
از
سال
۱۹۷۶
گام
هايى
در
جهت
بهبود
کيفيت
آموزشى
برداشته
شد
. در
قدم
اول
هر
گونه
فعاليت
سياسى
در
دانشگاه
ممنوع
شد
. سپس
۸۸
دانشگاه
و
کالج
بعنوان
دانشگاه
هاى
اصلى
و
کليدى
انتخاب
شده
و
بودجه
خاص
در
اختيار
آنها،
دانشجويان
ممتازشان
و
اعضاى
علمى
آن
قرار
داده
شد
. در
مرحله
سوم
تربيت
دانشجويان
با
کيفت
علمى
بيشتر
جدا
از
زمينه
خانوادگى
يا
فعاليت
سياسى
همت
گمارده
شده
و
در
انتها
سعى
بر
افزايش
ظرفيت
دانشگاه
ها
شد
. برقرارى
مجدد
سيستم
امتحان
براى
انتخاب
دانشجو
و
بمنظور
گزينش
افراد
يا
کيفيت
علمى
بيشتر
مى
باشد
. در
سال
۱۹۷۷،
۷
/۵
ميليون
نفر
در
امتحانات
ورودى
دانشگاه
ها
شرکت
کردند
در
حاليکه
فقط
۲۷۸،۰۰۰
نفر
مى
توانستند
وارد
مراکز
آموزش
عالى
شوند
. امتحان
دهندگان
بايستى
داراى
مدرک
پايان
دورهٔ
دبيرستان
بوده
و
حداکثر
سن
آنها
۲۶
سال
باشد
. هر
استان
نيز
سهميه
اى
براى
دانشگاه
هاى
اصلى
دارند
. اين
دانشگاه
ها
کلاس
هاى
جداگانه
اى
براى
اقليت
ها
نيز
دارد
. علاوه
بر
امتحان
کتبى
دانشجويان
بايستى
در
معاينات
پزشکى
نيز
شرکت
نمايند
. کنتر
از
۲
درصد
از
پذيرفته
شدگان
امتحان
کتبى
بخاطر
ضعف
جسمى
رد
مى
شوند
. بدنيال
تداوم
اصلاحات
که
از
سال
۱۹۷۸
آغاز
شد،
سيستم
آموزش
عالى
در
سطوح
مختلف
شکل
گرفته
. تعداد
مراکز
آموزش
عالى
عادى
از
۵۹۸
واحد
در
سال
۱۹۷۸
به
۱۰۲۲
مرکز
در
ساله
۱۹۹۸
افزايش
يافته
است
. دوره
دانشگاه
چهار
تا
پنج
سال
است
. در
راستاى
اصلاح
سيستم
آموزشى
و
پروش
دوره
هاى
حرفه
اى
کوتاه
مدت
(۲
تا
۳
ساله)
نيز
وجود
دارد،
در
حاليکه
نسبت
دانشجويان
در
زمينه
هاى
مالي،
اقتصاد،
علوم
سياسى
و
حقوق،
مديريت
و
هنر
افزايش
يافته
است
. فارغ
التحصيلان
کالج
ها
ممکن
است
مدتى
نيز
به
اشغال
در
کارخانه
ها
بپردازند
. دانشجويان
براى
گرفتن
بورس
که
براساس
توانايى
هاى
آکادميک
به
آنها
داده
مى
شود
به
رقابت
مى
پردازند
. از
سال
۱۹۸۱
سه
نوع
مدرک
دانشگاهى
يعنى
ليسانس،
فوق
ليسانس
و
دکترا
را
فارغ
التحصيلان
مى
توانند
کسب
نمايند
. در
سال
۱۹۹۸
حدود
۷۴
/۳۱
ميليون
دانشجو
در
۱۰۲۰
مرکز
آموزش
عالى
به
تحصيل
مشغول
و
۴۰۰،۰۰۰
استاد
تمام
وقت
به
آموزش
آنها
اشتغال
داشتند
. يکى
ديگر
از
راه
هاى
تربيت
افراد
با
کيفيت
آموزشى
بالا
بخصوص
در
زمينه
علوم،
اعزام
دانشجو
داشتند
. يکى
ديگر
از
راه
هاى
تربيت
افراد
با
کيفيت
آموزشى
بالا
بخصوص
در
زمينه
علوم،
اعزام
دانشجو
به
خارج
مى
باشد
. در
دهه
پنجاه
تعداد
زيادى
از
دانشجويان
جهت
تحصيل
به
شوروى
اعزام
شدند
. سپس
در
دهه
هاى
شصت
و
هفتاد
نسبتاً
کمى
به
اروپا
فرستاده
شدند
. از
سال
۱۹۷۸
نيز
تعدادى
به
آمريکا
گسيل
شدند
. تا
اواخر
سال
۱۹۸۰
حدود
۲۳۰۰
دانشجوى
بورسيه
دولت
چين
در
۲۰۰
دانشگاه
آمريکا
مشغول
بودند
. در
همين
زمان
نيز
حدود
۲۲۰۰
نفر
بصورت
شخصى
در
دانشگاه
هاى
آن
کشور
به
تحصيل
مشغول
بودند
. در
طول
برنامه
پنج
ساله
(۸۵
-۱۹۸۱)
بيش
از۳۵۵۰۰
دانشجوى
چينى
با
هزينه
دولت
در
بيش
از
۶۰
کشور
به
تحصيل
اشتغال
داشته
اند
. در
کنار
اعزام
دانشجو
به
خارج
براى
گذراندن
دوره
هاى
عالى
دولت
نيز
امکان
تحصيل
در
اين
دوره
ها
را
فراهم
آورده
است
. در
سال
۱۹۷۸،
۶۳،۰۰۰
نفر
در
امتحانات
دورهٔ
فوق
ليانس
شرکت
کردند
که
از
آن
ميان
۱۰،۰۰۰
نفر
پذيرفته
شدند
. در
سال
۱۹۹۸،
۹۰۰۰
نفر
موفق
به
اخذ
درجهٔ
دکترا
و
۳۸،۰۰۰
نفر
موفق
به
دريافت
درجهٔ
فوق
ليسانس
شدند
. چين
ضمن
اعزام
دانشجو
به
خارج،
دانشجوى
خارجى
نيز
مى
پذيرد
. در
سال
۱۹۹۸
حدود
۴۳،۰۰۰
دانشجو
از
۱۶۴
کشور
در
دانشگاه
هاى
چين
مشغول
به
تحصيل
بودند،
در
حاليکه
تعداد
دانشجويان
اعزامى
به
خارج
به
۲۳،۰۰۰
مورد
رسيد
. تربيت
معلم
توسعه
سريع
آموزش
ابتدايى
و
متوسطه
باعث
کمبود
جدى
آموزگاران
تربيت
شده
گرديد
. تربيت
معلم
عمدتاً
در
مدارس
خاص
انجام
مى
گرفت
. در
حاليکه
معلمان
دورهٔ
متوسطه
مى
بايستى
فارغ
التحصيل
دانشگاه
و
يا
معادل
آن
باشند
. همچنين
فعاليت
هايى
در
جهت
افزايش
کيفيت
معلمين
موجود
از
طريق
ايجاد
دوره
هاى
کوتاه
مدت
معمول
گرديده
است
. در
طول
دوران
انقلاب
فرهنگى
دانشکده
هاى
تربيت
معلم
بسته
شد
و
لذا
پس
از
اين
دوران
تعداد
معملمات
تحصيل
کرده
بسيار
کم
بود
. بناچار
مسئولين
آموزش
و
پرورش
دوره
هاى
کوتاهى
را
براى
تربيت
معلم
برقرار
کردند
. براساس
آمار
در
سال
۱۹۸۴،
۱۰۰۸
مدرسه
متوسط
مخصوص
براى
تربيت
معلم
وجود
داشت
که
مجموعاً
۵۱۱،۳۰۰
نفر
در
آن
مشغول
به
تحصيل
بودند
. در
سال
۱۹۸۴
چين
حدود
۹
ميليون
معلم
داشته
است
. آموزش
تلويزيونى
مقامات
چين
تصميم
گرفتند
و
در
جهت
کاهش
بار
آموزش
عالى
از
دوش
دولت،
دانشگاه
هايى
با
سيستم
باز
تأسيس
نمايند
و
آموزش
از
طريق
راديو
و
تلويزيون
را
توسعه
دهند
. از
سال
۱۹۷۹
که
اولين
دانشگاه
راديو
و
تلويزيون
کشور
توسط
دنگ
شيائو
پينگ
افتتاح
گرديد
تا
سال
۹۴
تعداد
۳
/۲
ميليون
نفر
از
مردم
چين
در
اين
دانشگاه
ها
دوره
هاى
تحصيلى
خود
را
گذرانده
اند
. درحال
حاضر
تعداد
دانشگاه
هاى
تلويزيونى
سراسر
کشور
به
بيش
از
۲۰۰۰
واحد
بالغ
مى
گردد
. در
اين
دانشگاه
ها،
دانشجويان
قادر
به
انتخاب
رشته
از
ميان
۳۰۰
رشته
تحصيلي،
از
جمله
مهندسي،
ادبيات،
اقتصاد،
مديريت،
کشاورزى
و
پزشکى
مى
باشند
. در
اين
روش
آموزشي،
دانشجويان
مى
توانند
در
عين
اشتغال
به
کار،
تحصيلات
خود
را
نيز
ادامه
دهند
. در
صورتى
که
دانشجويان
از
عهده
امتحانات
مربوطه
برآيند،
دولت
به
آنها
گواهى
پايان
تحصيلات
نيز
اعطا
خواهد
کرد
. اما
هيچ
تعهدى
در
قبال
واگذارى
شغل
به
عهده
نخواهد
گرفت
. هم
اکنون
تعداد
فارغ
التحصيلان
دانشگاه
هاى
تلويزيونى
۳۷
درصد
تعداد
فارغ
التحصيل
دانشگاه
هاى
عادى
مى
باشد
. در
سال
۹۳
روزانه
۳۱
ساعت
برنامه
آموزشى
از
دوکانال
ماهواره
اى
چين
پخش
مى
گرديد
که
مسئولان
در
صدد
افزايش
آن
از
طريق
۴
کانال
هستند
: آموزش
هاى
آزاد
که
بطور
کلى
منتهى
به
اخذ
مدرک
نمى
شوند
بطرق
زير
صورت
مى
گيرد
: ۱
. ايستگاه
هاى
تلويزيونى
عملى
۲
. دانشگاه
هاى
مکاتبه
اي
۳
. دانشگاه
هاى
آزاد
(کلاس
هاى
وقت
آزاد)
. در
حال
حاضر
از
هر
يکصد
نفر
فارغ
التحصيل
و
کالج
هاى
چين
۱۵
نفر
فارغ
التحصيل
دانشگاه
هاى
آزاد
هستند
و
با
توجه
به
افزايش
نياز
چين
به
افراد
متخصصّ
جهت
تأمين
نيروى
لازم
براى
اقتصاد
در
حال
رشد
کشور
تعداد
فارغ
التحصيل
اين
مؤسسات
آموزش
عالى
در
حال
افزايش
است
. ۴
. دانشگاه
هاى
شبانه
. در
دانشگاه
ها
مراقبت
هاى
پزشکى
مجانى
است
. دانشجويانى
که
قبل
از
ورود
به
مرکز
آموزشى
در
محلى
مشغول
به
کار
بودند
بايستى
مزد
آنها
در
طول
دوره
آموزش
توسط
کارفرماى
سابق
پرداخت
شود
. اگر
چه
وى
بعد
از
اتمام
دورهٔ
تحصيلات
لزوماً
به
محل
کار
اوليه
بازگشت
نمى
نمايند
. دانشجويانى
که
حقوق
ماهيانه
نداشته
و
از
طرفى
داراى
خانواده
کم
درآمد
هستند
مى
توانند
از
بورس
دولتى
استفاده
نمايند
. مدارس
حرفه
اى
دولت
چين
قوانين
مدارس
حرفه
اى
را
در
سال
۱۹۹۶
تنظيم
و
تصويب
کرد
. آموزش
حرفه
اى
عمدتاً
شامل
مدارس
حرفه
اى
پيشرفته،
مدرسه
فنى
در
سطح
دورهٔ
راهنمايي،
مدارس
آموزش
کارگران
ماهر،
مدارس
حرفه
اى
در
سطح
متوسطه،
مراکز
آموزش
حرفه
اى
و
ديگر
مراکز
آموزش
فنى
براى
بزرگسالان
و
مراکز
آموزش
خصوصى
و
يا
تحت
نظارت
سازمان
ها
مى
باشد
. مدارس
حرفه
اى
در
سه
سطح
پيشرفته،
متوسطه
و
ابتدايى
وجود
دارد
که
در
ارتباط
و
هماهنگى
با
يکديگر
هستند
. آموزش
حرفه
اى
پيشرفته
بالاترين
سطح
آموزشى
بوده
بر
پايه
آموزش
دورهٔ
دبيرستانى
برنامه
ريزى
شده
است
. در
حال
حاضر
۸۷
کالج
فنى
و
حرفه
اى
و
دانشگاه
هايى
که
دوره
هاى
کوتاه
مدت
آموزش
حرفه
اى
هستند،
۱۳۳
مدرسه
آموزش
حرفه
اى
براى
بزرگسالان
(۱۸۸
رشته
آموزش
داده
مى
شود)؛
و
۱۸
مدرسه
ساختار
اقتصاد
ملى
مى
باشد،
لذا
سيستم
آموزشى
اين
مدارس
با
توجه
به
نيازهاى
اصلاح
ساختار
کشور
تغيير
کرده
است
. مدارس
متوسطه
فنى
بخش
اصلى
آموزش
حرفه
اى
است
و
به
سه
شکل
مدارس
متوسطه،
فنى
مدارس
حرفه
عالى
و
مدارس
آموزش
کارگران
ماهر
مى
باشد
. در
حال
حاضر
بعد
از
سال
ها
کوشش
حدود
۸۷۰۰
مدرسه
متوسطه
فنى
در
سراسر
کشور
وجود
دارد
. توسعه
و
بهبود
سيستم
مدارس
حرفه
اى
عالى
در
اوايل
دهه
۱۹۸۰
آغاز
شد
. از
آنجائيکه
اين
مدارس
مى
بايستى
خودشان
را
با
توسعه
اقتصادى
چين
و
اصلاح
ساختار
مدارس
متوسطه
هماهنگ
نمايند،
رشد
سريعى
داشته
اند
. در
حال
حاضر
۸۵۰۰
گونه
از
اين
مدارس
با
۴
ميليون
هنرجو
در
سراسر
کشور
وجود
دارد
. اين
مدارس
عمدتاً
به
آموزش
کارگران
و
کسانى
که
داراى
ديپلم
دورهٔ
متوسطه
هستند
و
بعضى
از
حرفه
هاى
خاص،
مشغول
هستند
. مدارس
آموزش
کارگران
ماهر،
مدارس
آموزش
متوسطه
حرفه
اى
هستند
که
کارگران
فنى
تربيت
مى
کنند
. اولين
مدرسه
از
اين
نمونه
در
سال
۱۹۴۹
تشکيل
شد
. در
حال
حاضر
تعداد
اين
مدارس
به
۴۴۷۰
مى
رسد
که
۸۶
/۱
ميليون
هنرجو
در
۴۰۰
رشته
مشغول
به
تحصيل
هستند
. اکنون
بيش
از
۱۷،۰۰۰
مدارس
حرفه
اى
در
سطوح
مختلف،
۲۱۰۰
مرکز
آموزش
حرفه
اى
و
۴۰،۰۰۰
مرکز
آموزش
کارگران،
کارمندان
و
آموزش
بزرگسالان
وجود
دارد
. هر
ساله
ميليون
ها
نفر
در
رشته
هاى
مختلف
آموزش
مى
بينند
. آموزش
بزرگسالان
و
آموزش
در
اوقات
اضافى
چين
در
اين
زمينه
پبيشرفت
زيادى
کرده
و
از
سال
۱۹۷۶
آموزش
نيمه
و
شبانه
نيز
به
سرعت
رشد
کرده
است
. بسيارى
از
کارخانجات،
کمون
ها،
و
ديگر
سازمان
هاى
و
شرکت
ها
کلاس
هايى
در
زمينه
هاى
مختلف
از
زبان
تا
الکترونيک
و
از
نقاشى
تا
فيزيک
براى
کارکنان
خود
ايجاد
کرده
اند
. گزارش
شده
است
که
در
سال
۱۹۷۶
بيش
از
نيم
ميليون
کارگر
در
کلاس
هاى
نيمه
وقت
که
توسط
کارخانه
ها
داير
شده
شرکت
جسته
اند
. همچنين
۶۸
ميليون
کارگر،
کشاورز
و
سرباز
در
دوره
هاى
نيمه
وقت
ابتدايى
و
متوسطه
ثبت
نام
کرده
اند
. کارگران
با
گذراندن
امتحانات
هر
دوره
مى
توانند
وارد
مرحلهٔ
شغلى
بهترى
شوند
. براساس
آمار
سال
۱۹۹۰
تعداد
افراد
بيسواد
و
نيمه
بيسواد
بالاى
۱۵
سال
کشور
حدود
۱۸۲
ميليون
نفر
مى
باشد
. اين
نسبت
در
مقايسه
با
آمار
سال
۱۹۸۲
حدود
هفت
درصد
کاهش
داشته
است
. جدول
صحفه
بعد
تعداد
مدارس
و
دانشگاه
ها
و
همچنين
شمار
دانش
آموز
و
دانشجويان
را
تا
سال
۱۹۹۸
مشخص
مى
نمايد
. جدول
مراکز
آموزشي،
پرسنل
آموزشى
و
محصلين
در
سال
۱۹۹۱
سال | مؤسسان آموزش عالى | دبيرستانها |
| تعداد مؤسسات | دانشجويان به۱۰،۰۰۰ نفر | تعداد معلمين به۱۰،۰۰۰ نفر | تعداد دبيرستانها | دانش آموزان به ۱۰،۰۰۰نفر | تعداد معلمين به ۱۰،۰۰۰ نفر |
۱۹۴۹ | ۲۰۵ | ۱۱/۷ | ۱/۶ | ۵۲۱۶ | ۸/۱۲۶ | ۸/۳ |
۱۹۷۸ | ۵۹۸ | ۸۵/۶ | ۲۰/۶ | ۱۶۵۱۰۵ | ۶۶۳۷/۲ | ۳۲۸/۱ |
۱۹۸۵ | ۱۰۱۶ | ۱۷۰/۳ | ۳۴/۴ | ۱۰۴۸۴۸ | ۵۰۹۲/۶ | ۲۹۶/۷ |
۱۹۹۰ | ۱۰۷۵ | ۲۰۶/۳ | ۳۹/۵ | ۱۰۰۷۷۷ | ۵۱۰۵/۴ | ۳۴۹/۲ |
۱۹۹۸ | ۱۰۲۰ | ۳۱۷/۴ | ۴۰/۴ | ۷۸۶۴۲ | ۶۰۱۷/۹ | ۳۵۸/۷ |
| | | | | | |
سال | مدارس ابتدايى |
| تعداد دبستانها | دانش آموزان به ۱۰،۰۰۰ نفر | تعداد معلمين به ۱۰،۰۰۰ نفر |
۱۹۴۹ | ۳۴۶۷۶۹ | ۲۴۳۹/۱ | ۸۳/۶ |
۱۹۷۸ | ۹۴۹۳۲۳ | ۱۴۶۲۴ | ۵۲۲/۶ |
۱۹۸۵ | ۸۳۲۳۰۹ | ۱۳۳۷۰/۲ | ۵۳۷/۷ |
۱۹۹۰ | ۷۶۶۰۷۲ | ۱۲۲۴۱/۴ | ۵۵۸/۲ |
۱۹۹۸ | ۶۲۸۸۴۰ | ۱۳۹۹۵/۴ | ۵۷۹/۴ |
در
سال
۱۹۶۸
سال
هاى
آغازين
انقلاب
فرهنگي،
مائو
بشدت
وزارت
بهداشت
را
مورد
انتقاد
قرارداد
و
کارهاى
بهداشتى
و
پزشکى
در
مناطق
روستايى
را
سفارش
نمود
. در
سال
۱۹۹۲
تعداد
دانش
آموزان
دبستانى
۱۲۲
ميليون
نفر
و
در
سال
۱۹۹۳،
۱۲۴
ميليون
نفر
و
تعداد
دانشجويان
مراکز
آموزش
عالى
بالغ
بر
۲
/۲
ميليون
نفر
و
در
سال
۱۹۹۳،
۵۳۶
/۲
ميليون
نفر
بوده
است
. درکنار
مدارس
دولتى
که
در
اقصى
نقاط
کشور
وجود
دارد
از
سال
۱۹۹۲
دولت
مجوز
افتتاح
مدارس
خصوصى
نيز
صادر
کرده
است
. اولين
مدرسه
غير
دولتى
در
منطقه
دوجيانگ
يان
(Du Jiang Yan) استان
سيچوان
تأسيس
گرديد
. در
آن
زمان
هزينه
تحصيل
در
ين
مدرسه
براى
هر
دانش
آموز
رقمى
معادل
۱۸
هزار
يوان
(۲۱۳۵
دلار)
بود
. به
تدريج
مردم
ساير
مناطق،
از
جمله
استان
گواندونگ
نيز
از
اين
اقدام
پيروى
کردند
. تعداد
زيادى
مدارس
خصوصى
تأسيس
نمودند
. با
افزايش
تعداد
اينگونه
مدارس،
شهريه
آن
نيز
بطور
سرسام
آورى
بالا
رفت
. در
پکن
نيز
تعداد
۱۷
مدرسه
خصوصى
(تا
اوايل
سال
۱۹۹۳)
تأسيس
شده
که
اکثر
آنها
براى
هر
دانش
آموز
بين
۲۰
تا
۳۰
هزار
يوان
به
عنوان
هزينه
ورودى
دريافت
مى
نمايند
. علاوه
بر
اين
دانش
آموز
رقمى
معادل
۱۵
هزار
يوان
به
عنوان
شهريه
پرداخت
مى
نمايد
. با
توجه
به
بالا
رفتن
سطح
درآمد
بعضى
از
مردم
چين
و
به
دنبال
توسعه
اصلاحات
اقتصادى
و
فراگير
شدن
شرايط
اقتصاد
بازار،
دولت
در
پى
آن
است
تا
بتدريج
خود
را
از
زير
بار
سوبسيدهاى
مختلف
(از
جمله
سوبسيد
مربوطه
به
آموزش
و
پرورش)
خلاص
نمايد
. ساختار آموزشی فرانسه
ساختار آموزشي
حضور در دورههاي آموزش پيش دبستاني در كشور فرانسه اختياري و رايگان بوده وبه منظور آموزش كودكان رده هاي سني 5-2 سال در نظر گرفته شده است. شايان ذكر است آندسته از كودكاني كه تا روز اول سال تحصيلي مدارس به سن 2 سالگي رسيده باشند، مورد پذيرش واقع ميگردند اقداماتي نيز در خصوص اولويت احداث مدارس مذكور در نواحي محروم اجتماعي كشور صورت گرفته است.
كودكان رده سني 2سال(حدود 40% ) منحصرا در چارچوب مدارس و ظرفيت كلاسهاي آموزشي موجود و كليه كودكان رده سني3سال مورد پذيرش قرار ميگيرند و اين در حاليست كه در سال1960 ميلادي تنها 36% از كودكان فرانسوي مورد پذيرش مراكز آموزش پيش دبستاني قرار گرفتند. هدف غائي وزارت آموزش و پرورش، پژوهش و فنآوري فرانسه از ارائه دورههاي آموزش پيش دبستاني، ارتقاء توانمنديهاي كودكان، در جهت شكل دهي به شخصيت اجتماعي آنان ميباشد. از سال 1995 ميلادي، طرح آموزش واقعي پيش دبستاني با اهداف دقيق و كارآموزان متبحر بهاجرا گذارده شد. درتمام مدت 26 ساعت آموزش در هفته، آموزش زبان از امتياز ويژه اي برخوردار بوده و تسلط شفاهي و آشنايي با نوشتار،تقويت قدرت احساس، تخيل و قدرت خلاقيت دانش آموزان از طريق پرداختن به آموزش هنري توسعه مييابد.گفتني است كه بالغ بر20هزار مركز آموزش پيش دبستاني به ثبت نام از بيش از2ميليون كودك فرانسوي مبادرت مينمايند. در صورت عدم وجود كلاسهاي پيش دبستاني،كودكان رده سني 5 سال به كلاسهاي آمادگي و مدارس ابتدايي پيوسته و به چرخه آموزش ابتدايي ومقدماتي وارد ميگردند.از آنجاييكه كشور فرانسه از تجربه فراواني در ارائه آموزش پيش دبستاني به كودكان برخوردار ميباشد، از اين روي بيش از99% كودكان رده سني3 سال در اين مدارس حضور مييابند. رقم مذكور درخصوص كودكان رده سني2سال بر2/ 35 % بالغ ميگردد.تحصيل در مدارس عموميپيش دبستاني رايگان ميباشد واين در حاليست كه مراكز خصوصي به اخذ شهريه تحصيلي مبادرت مينمايند. مدارس عموميپيش دبستاني نيز توسط شهرداري ها احداث و اداره ميگردند. طبق قانون اصلاحيه آموزشي مصوب15جولاي1989و قانون مصوب 1975كليه كودكان فرانسوي رده سني3 سال از امكان حضور در مهدهاي كودك برخوردار ميباشند.علاوه بر اين قانون مصوب6 سپتامبر 1995 نيز كه در خصوص نمايش ساختار و نحوه عملكرد مهدهاي كودك تصويب گرديده بر تقويت خصيصههاي بالقوه كودكان، به فعل در آوردن آن در جهت شكل گيري شخصيت آنان و فراهم آوردن بهترين امكانات در جهت موفقيت كودكان در مدارس ويادگيري بيشتر تأكيد دارد.
گفتني است درمهدهاي كودك كشور فرانسه از تخصصهاي سرباز معلمان جهت آموزش كودكان استفاده ميگردد چرا كه خدمت سربازي درحال حاضر در كشور فرانسه به حالت تعليق در آمده و با اجراي طرح جامع جذب سرباز معلم
JAPD جايگزين گرديده است.از سوي ديگر،جهت جبران به حد نصاب نرسيدن تعداد ثبت نام كنندگان مهدهاي كودك،كه معمولاً در مناطق كم جمعيت وكوهستاني كشور رخ ميدهد، كودكستانهاي بين منطقه اي تأسيس گرديده است كه به ارائه خدمات آموزشي به كودكان نواحي مختلف مبادرت مينمايند.در مناطق كم جمعيت نيز كلاسهاي موقتي پاره وقت تشكيل ميگردد.به طور كلي دانش آموزان به سه رده سني كودكان،رده سني نوجوانان ورده سني جوانان تقسيم ميگردد. گفتني است، تقسيم بندي فوق در جهت مد نظر قرار دادن بلوغ فكري و استعداد يادگيري ردههايسني از انعطاف پذيري برخوردار ميباشد.تيم تدريس، با مشورت والدين به تعيين جايگاه كودكان در ردههاي سني آموزشي مطابق با استعداد ها و نيازهاي آنان مبادرت مينمايند. سه رده سني مذكور با اولين چرخه آموزشي تطابق داشته در حالي كه رده سني جوانان و مقطع آموزش مقدماتي متوسطه با چرخة آموزشي پايه و مقدماتي تطابق دارد. چرخههاي آموزشي چندين ساله نيز با هدف برآورده نمودن نيازهاي كودكان طراحي گرديده است. متوسط آموزش هفتگي26 ساعته به كودكان مقطع پيش دبستاني ارائه ميگردد.
سياستهاي آموزشي
مهمترين سياست آموزشي مقطع پيشدبستاني فرانسه بر اين اصل استوار است كه مراكز پيشدبستاني به عنوان ابزاري جهت برخورداري از برابري فرصت محسوب ميگردند، چرا كه كودكان از طريق به كارگيري زبان و توسعه اين وسيله ارتباطي، به آمادهسازي خود در جهت پرداختن به تمرينات ذهني كه لازمه موفقيت در مقاطع آموزش ابتدايي و كالج است، مبادرت مينمايند.
اهداف آموزشي
از جمله مهمترين اهداف آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود:
1- بيداري حواس و رشد عاطفي كودكان به ويژه كودكان متعلق به خانوادههاي كارگران و مهاجرين
2- پيشگيري از افت تحصيلي كودكان طي سنوات آموزش پايه
3- توسعه كليه امكانات بالقوه كودك درجهت شكلپذيري شخصيت و فراهمسازي فرصت كسب موفقيت در تحصيل، اشتغال و زندگي وي
4- رشد هوشي، حسي– حركتي و ذهني كودكان
5- رشد ارتباطات غيركلامي (بيدارسازي حس زيباييشناسي و درك هنري) و كلامي (كيفيت كلام و تمرين زبان)
6- آگاهي نسبت به زمان و مكان
7- مشاركت درتشخيص نارساييهاي حسي- حركتي و ذهني و فراهمسازي امكان درمان به موقع اين قبيل نارساييها
8- آموزش مهارت و تمرينات لازم در جهت مشاركت مثبت كودكان در زندگي اجتماعي
برنامههاي آموزشي و ارزشيابي تحصيلي
اجراي فعاليتهاي مقدماتي آموزشي در مقطع آموزش پيش دبستاني، به رشد اوليه كودكان و آمادگي آنان جهت حضور در مدارس ابتدايي منجر ميگردد.گفتني است كه فعاليت ها ي مذكور بر فعاليتهاي فيزيكي، علميو فني و فعاليتهاي آموزشي ارتقاء دهنده سطح ارتباطات ومهارتهاي شفاهي و نوشتاري كودكان مشتمل ميگردد. در مهدهاي كودك، اجراي بازيهاي مختلف از نقش مهمي برخوردار ميباشند، اما اين امر بدين معني نيست كه درمراكز مذكور تدريس وجود ندارد.هيات نظارت ملي آموزش كه مسئوليت رسيدگي ونظارت بر آموزش نواحي كشور را بر عهده دارد،برفعاليتهاي اداري وآموزشي موسسات نيز نظارت مينمايد.شوراي مدارس نيز به بازديد حداقل يك بار در طول ترم از مدارس كشور مبادرت مينمايند.شوراي مذكور همچنين به ارائه نظراتي درخصوص قوانين داخلي مدارس و تعيين برنامههاي آموزشي هفتگي مدارس كشور مبادرت مينمايد.چرخه آموزشي كشور سبب ميگردد كه تيم تدريس به تطبيق فعاليتهاي تدريس با روند آموزش وپيشرفت كودكان مبادرت نمايند. تيم تدريس همچنين مسئوليت ارزشيابي ميزان پيشرفت تحصيلي كودكان را بر عهده دارد. علاوه بر اين تيم مذكور همچنين تعيين مينمايد كه كودكان ملزم به ثبت نام در مدارس ابتدائي بوده و يا ميبايستي در سيستم آموزشي پيش دبستاني باقي بمانند. از آنجايي كه مدارس پيش دبستاني از نقش پييچيده اي در سيستم آموزشي كشور فرانسه برخوردار ميباشند، از اين روي مدرسين مراكز مذكور،مشابه مدرسين مدارس ابتدايي، دورههاي آموزشي ويژه اي را گذرانده و پس از گذراندن دوره3 ساله آموزشي (پس از اتمام تحصيلات آموزش متوسطه كه به دريافت ديپلم متوسطه منتهي ميگردد) به گذراندن دوره آموزشي2-1ساله تربيت مدرس در موسسات دانشگاهي تربيت معلم مبادرت مينمايند.
پس از اتمام سال دوم آموزش دانشگاهي در مراكز تربيت مدرس، از دانشجويان موفق به عنوان معلمين مدارس دعوت به همكاري مي گردد. معلمين مراكز آموزشي پيش دبستاني، به عنوان مدرسين رسمي نظام آموزش عمومي و يا به عنوان مدرسين قرار دادي مدارس خصوصي، از حقوق،وظايف و مسئوليتهاي مشابه معلمين مدارس ابتدايي برخوردار مي باشند.
آمار وارقام تعداد مراكز و مدرسين مراكز آموزش پيش دبستاني ( طي سال1993/1992)
تعداد دانش آموزان | عمومي | خصوصي |
تعداد مهدهاي كودك | 1895547 | 36793 |
تعداد مدارس آمادگي | 336950 | 280348 |
تعداد مربيان | 279078 | - |
نسبت تعداد مربيان به دانش آموزان | 27.5 | 27.3 |
نقاط ضعف و قوت آموزشي
- با وجوديكه يك سوم كودكان فرانسوي به آغاز دوران آموزش از رده سني2 سال مبادرت نموده، تمامي كودكان رده سني3 سال رهسپار مراكز آموزش پيش دبستاني شده و مراكز آموزش پيش دبستاني عمومي كه در آن بر آموزش مهارتهاي سواد و زبان تاكيد مي گردد، رايگان و براي همگان قابل استفاده مي باشند، اما با اين حال، افزايش نرخ مواليد دركشور فرانسه به وارد آمدن فشار بر پيكره نظام آموزشي كشور منجر گرديده است.
به نحوي كه افزايش غيرمنتظره نرخ زاد و ولد كودكان از سال2000 به بعد، به انتظار بيش از17 هزار كودك در فهرست ثبت نامي منجر گرديده است. بنابر اعلام وزارت آموزش، طي سال 2002، مراكز آموزش پيش دبستاني با كاهش فضاي آموزشي براي54 هزار كودك مواجه بوده اند كه اين امر خود به ايجاد مباحثاتي درخصوص تغيير امتيازات آموزشي از سنين پيش دبستاني به پايه منجر گرديده است. اين درحالي است كه كشور آلمان، همسايه فرانسه درگير بحث داغي در خصوص اصلاح نظام آموزشي است. در مطالعه بينالمللي جديدي كه بر روي 32 كشور جهان صورت گرفت، دانشآموزان رده سني15 سال آلماني از نظر سواد، رياضيات و مهارتهاي علوم در رده بيست و پنجم قرار گرفتند كه اين امر خود سبب گرديد تا تلنگري به نظام آموزشي آلمان وارد آيد كه همواره به تربيت نيروهاي انساني ماهر مباهات نموده است.كارشناسان معتقدند، علت اصلي نتيجه ضعيف آلمان در اين مطالعه، اين است كه در اين كشور، آموزش رسمي از رده هاي سني7-6 سال آغاز مي گردد. از اين روي مراكز آموزش پيش دبستاني اين كشور، چيزي جز زمين بازي به شمار نمي آيند.كشور فرانسه كه در اين مطالعه به طور متوسط در مكان دوازدهم قرار گرفت، از اين نظر متفاوت است. مراكز آموزش پيش دبستاني اين كشور با زمين بازي تفاوت دارند، چرا كه در اين قبيل مراكز، سواد و مهارتهاي اجتماعي از طريق فعاليتهاي گوناگون ارائه شده و كلاسهاي هفتگي26ساعته برگزار مي گردد. علاوه بر اين، با وجودي كه آموزش از رده سني6 سال اجباري ميگردد، بيش از99درصد كودكان فرانسوي از رده سني3 سال رهسپار مدرسه مي گردند. افزون بر اين، بالغ بر 5/35 درصد از كودكان به حضور در مراكز آموزشي،1 سال زودتر از موعد مقرر، مبادرت مي نمايند.
منابع :
سایت اطلاع رسانی دانشنامه رشد :
www.daneshnameh.roshd.ir سایت اطلاع رسانی آفتاب :
www.aftab.ir سایت اطلاع رسانی تبیان :
www.tebyan.net