سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

انتخاب رشته کامپیوتری
4.7 /5 20 5 1
انتخاب رشته کامپیوتری
انتخاب رشته کامپیوتری، احتمال و شانس قبولی
احتمال قبولی هر داوطلب به سه عامل نمره کل، تعداد داوطلب و ظرفیت آن رشته در دانشگاه که مد نظر داوطلب است، بستگی دارد. پس می توان گفت: شانس قبولی در کنکور سراسری برابر است با ظرفیت رشته محل ضربدر سهمیه مربوطه، تقسیم بر تعداد داوطلب در آن رشته. بنابراین هرچه تعداد داوطلبان کمتر باشد و یا ظرفیت رشته محلی بیشتر باشد، شانس قبولی بالاتر خواهد رفت. با درنظرداشتن تمامی مطالب گفته شده در این بخش و سایر مطالب گفته شده در سایر بخشهای قبلی در بعضی از حالات امکان محاسبه شانس تقریبی قبولی هر فرد در هر رشته محلی با توجه به آمار کنکورهای سالهای گذشته وجود دارد. اما همچنان که شما نیز می دانید شرایط آزمون هر سال دستخوش تغییراتی می گردد. تغییراتی همچون ظرفیتها، سهمیه ها، نوع انتخاب داطولبان، تقسیمات جدید رشته ها به صورت بومی، منطقه ای، قطبی و کشوری، ناحیه ای، ضوابط خاص، جنسیت، نوبت پذیرش و ...
شاید ایراد دیگری که بتوان به برخی انتخاب رشته های صرف کامپیوتری گرفت درنظر گرفتن شرایط اجتماعی، روحی، خصوصیات فردی هر داوطلب است. همچنان که می بینیم در ااکثر این برنامه ها، سلیقه فردی برنامه نویس تیز دخیل می گردد. و حتی در برخی از برنامه ها شاهدیم که عواملی چون سهمیه ها و ... نیز  رعایت نمی گردد.
اما به هر حال با استفاده از کامپیوتر می توان از نتایج آماری سالهای قبل به عنوان یک الگو و راهنمای خوب استفاده کرد.
اولویت رتبه:
یکی از وسواسهای بیجای داوطلبان آن است که فکر می کنند اگر رشته ای را که در انتخاب دهم خود دارند به انتخاب اول منتقل کنند، شانس قبولی آنان بیشتر خواهد شد. در صورتیکه با اقدام زیبایی که سازمان سنجش، انجام داده جابجایی رشته ها به در انتخاب یک داوطلب سبب افزایش شانس قبولی نیم شود بلکه پذیرفته شدن یک داوطلب در رشته ای مشخص فقط بستگی به توان علمی و نمره کلی است که کسب کرده بدین معنا که اگر داوطلبی که رتبه 5000 را کسب کرده رشته / محلی را در انتخاب صدوم خود قر ار دهد و داوطلبی رتبه 5001 همان رشته / محل را در انتخاب اول خود قرار دهد و آن رشته . محل تنها یک نفر ظرفیت باقیمانده داشته باشد، در آن رشته / محل داوطلب رتبه 5000 قبول می گردد و داوطلب 5001 مردود. بنابراین داوطب، نگرانی از جهت اینکه با جابجایی اولویت ها شانس قبولی خود را افزاش دهند ندارند و پس با خیالی راحت و خونسردی کامل باید تنها به انتخاب 100 رشته خود بپردازید. حال همین مطلب را به گونه ای دیگر بررسی می کنیم.
به عنوان مثالی دیگر اگر داوطلب (شماره 10) کد رشته x را در اولویت صدم قرار دهد و نمره اش در رشته محل مذکور مثلاً 7000 باشد و داطولب (شماره 2) با همان شرایط از نظر سهمیه و ضوابط دیگر با نمره 6999 رشته x را در اولویت قرار دهد و در آن کد رشته تنها یک نفر ظرفیت باقی مانده باشد. داوطلب (شماره 1) یعنی داوطلبی که نمره بیشتری ندارد اما در 99 انتخاب قبلی خود قبول ندشه، قبول می شود. حال اگر هر دو داوطلب با شرایط و ضوابط یکسان دارای نمره 7000 گردند و بازهم داوطلب (شماره 1) رشته x را در اولیوت صدم و داطولب (شماره 2) رشته x را در اولویت اول و انتخاب نموده باشند و اگر داوطلب (شماره 1) در 99 انتخاب قبلی خود پذیرفته نشده باشد. هر دو داطولبان به عنوان پذیرفته شده در آن رشته تلقی می شوند و در این حالات یک نفر اضافه بر ظرفیت مربوط به دانشگاه معرفی می گردد.
اولویت رشته:
به نظر بنده شاید از معدود ایرادهای ظرفیتی که بتوان به سازمان سنجش و دفترچه راهنمای انتخاب رشته این سازمان گرفت دو ایراد زیر باشد که هر  دو به دلیل توجه بیش از حد سازمان به انتخاب گسترده 100 تایی و اهمیت صرف دادن به علاقه مندی داوطلب است.
ایراد اول عدم توجه به پذیرش گسترده داوطلبان با درصدی قابل توجه به رشته های بومی است و همانطور که قبلاً هم رشته های بومی گفتم چون در اکثر انتخاب رشته ها نیست، ما بیش از 100 رشته / محل است و ما می خواهیم تعدادی از رشته / محلها را حذف کنیم بهتر آن است که رشته محلهای حذف شده ابتدا رشته محلهای خارج از استان یا ناحیه یا قطب آموزشی ما باشد.
ایراد دوم که به طبع سازمان سنجش خیلی از مراکز انتخاب رشته نیز کنار آن می گذرند مربوط به اولویت رشته / محل است. دلیل گاین ایراد کنیز همانند ایراد اول به علت اهمیت دادن تنها به علاقه مندی داوطلب است. بدیت ترتیب که مثلاً اگر داوطلبی بنا بر علاقه و یا هر علت دیگری اولویت اول خوئد را رشته آمار دانگشاه شیراز انتخاب کرد بی معنی است انتخاب بعدی خود را مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف درنظر بگیرد. چون اگر ایشان در اولویت اول خود قبول شود سایر رشته / محلها حتی بررسی نمی گردد. کاما اگر بنا به هر علتی در اولیوتی بالاتر خود یعنی آمار دانشگاه شیراز پذیفته نشود یعنی نمره داوطلب از نمره آخرین فرد قبولی این رشته کمتر بوده حال چگونه می توان انتظار داشت ایشان در انتخاب بعدی خود یعنی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شود یعنی نمره  کسی که به آمار شیراز نرسیده به مهندسی مکمانیک شریف برسد.
همچنین است که ما می بینیم برخی مشاوران فقط بر حسب علاقه شروع به تغییر لیست کامپیوتری می کنند و بعد از صحبت با داوطلب و اعمال علاقه ایشان مثلاً رشته ای را در دانشگاه بوعلی همدان در اولویتی بالاتر و همان رشته را در دانشگاه طباطبایی تهران در انتخابهای بعدی قرار می دهند آیا به نظر شما اینکار...؟
انتاب رشته پویا
در این قسمت بعد از آشنایی شما با اصطلاحات، واژه ها، قوانین و ضوابط رشته و دانشگاهها لازم است یک روش کاملاً علمی با رعایت اصول علمی انتخاب رشته که بتوان به سادگی نیز به آن دست یافت ارائه نمود. اینجانب پس از مطالعه تمام شیوه های گوناگون انتخاب رشته و به کار بردن آن در 12 سال گذشته در بین شاگردان خود فکر می کنم شیوه ارائه شده در این قسمت پویاترین، کامل ترین و کم اشکال ترین شیوه انتخاب رشته باشد.
تذکر: تمام مطالب منتشره در این دفترچه و بخصوص این قسمت که مراحل عملی انتخلب رشته است بر مبنای کنکورهای سال قبل است، و داوطلب باید با خواندن دفترچه های 2 و 3 «راهنمای انتخاب رشته» سازمان سنجش مقایسه آن با مطالب منتشره در این دفترچه که قبل از شروع زمان انتخاب رشته گردآوری شده با مسئولیت خود انتخاب رشته نماید هرچند همانگونه که مستحضرید موسسه فرزانه سازان در شهرهای مختلف همایشهایی جهت تکمیل و توضحات کامل تر و پاسخگویی به سوالات مشما عزیزان در این مورد خواهد داشت همچنین شما می توانید با مراجعه به سایت ... و پانلهای ... سوالهای خود را در این ضمیمه مطرح و پاسخ موردنظر را بگیرید.
مراحل عملی انتخاب رشته پویا
1-لیست مادر
در این مرحله شما ملزم به تهیه لیستی از رشته هایی که مجاز به انتخاب رشته در آنها هستید و در زمان ثبت نام علاقه مندی خود را اعلام فرموده اید هستید.
سعی کنید در لیست خود کلیه امکانها مثل دوره های روزانه، شبانه و نیمه حضوری دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و ... را درنظر بگیرید.
بیشتر این مطالب این قسمت برگفته از کتاب الگوهای انتخاب رشته در کنکور تألیف 1-مصطفی قلم چی 2-رضا قره باغی 3-مقداد عطارزاده انتشارات مبتکران می باشد.
حتی المقدور از تمام رشته / محلهای موجود کمک بگیرید که حداقل به یک لیست 120 تایی دست یابید، هرچند که ممکن است برخی داطولبان با مجاز شدن تنها در یک یا دو قسمت محدودیتی در انتخاب خود داشته باشند، به گونه ای که حتی تعداد رشته / محلهای آنها کمتر از 100 تا هم گردد. در اینصورت سقف ممکن را درنظر بگیرید و در غیر اینصورت هم حداقل لیست خود را تا 120 رشته / محل گسترش دهید.
نکته مهم: شما می تواندی برای تهیه لیست مادر اقدام به یک رشته کامپیوتری نمایید (که نمرات چنین اقدامی نمایید) اما تعداد انتخاب خود را برای کامپیوتر حداقل 120 تعریف کنید. ضمن آنکه به هیچ وجه انتخابهای کامپیوتری  را محدود نکنید مثلاً نگویید که من رشته های شبانه، پیام نور و یا ... نمی خواهم. فراموش نکنید که قبولی در این رشته ها هیچگونه محدودیتی برای شما ایجاد نمی کند و نه جزو دو نوبت قبولی شما محسوب می گردد و نه محرومیت یکسال شرکت در کنکور را دارد.
نذکر: تنها در انتخاب رشته های روزانه حساسیت بالا نشان دهید. چون اگر رشته ای روزانه را انتخاب و در آن پذیرفته شدید. حتماً ملزم به ادامه تحصیل می باشید چون قبولی در رشته روزانه هم جز حداکثر دو نوبت قبولی شما محسوب می گردد. و هم سبب محرومیت از شرکت در کنکور سال بعد.
نکته: باز هم تذکر می دهم که شما برای تهیه لیست مادر می توانید از کامپیوتر استفاده کنید. ضمن آنکه حتی می توانید برای حصول دقت بیشتر لیست خود را تا 140 نیز درنظر بگیرید.
2-تهیه لیست 100 تایی
در این مرحله لیست را بر اساس نمره بدست آمده هر رشته / دانشگاه، شهر مرتب می کنیم اما همانطور که قبل نیز گفتیم لیست مادر ما باید بتواند حتی المقدور بیشتر از 100 تا باشد. در این مرحله می خواهیم این لیست را به 100 تا تقلیل دهیم، همانطور که قبلاً نیز گفتیم بعضی از داطولبان به دلیل کسب نمره علمی پایین حتی تعداد انتخاب هاشون به 100 تا نمی رسد که شامل این بحث نمی گردد، اما نکته مهم آن است که تصمیم ما برای ادامه تحصیل چگونه است.
برای مشخص کردن این تصمیم باید در مورد سوالات زیر به خوبی فکر کنیم و جوابی کامل و بی شک در مورد آنها برسیم.
آیا رتبه خوبی که بیانگر قابلیتهای شماست در کنکور کسب کرده اید؟
اگر جواب شما مثبت است پس سعی کنید انتخاب رشته ای انجام دهید که حتماً قبول شوید.
یعنی اگر امسال آخرین باری است که کنکور می دهید هیچ شانسی را برای قبول شدن از دست ندهید. آیا می خواهید سال دیگر هم کنکور دهید؟
اگر جواب شما مثبت است پس رشته های سطح پایین را انتخاب نکنید.
یعنی رشته ای را انتخاب نکنید که شأن علمی شما نباشد و پس از قبولی متوجه شوید که نمره بسیاری از رشته های مناسب را آورده اید. ولی چون آنها را انتخاب نکرده اید، در آن رشته ها پذیرفته نشده اید.
به هر صورت حال باید لیست خود را به سه گروه تقسیم کنید
1-رشته محلهای خوشبینانه
یعنی انتخابهای بالاتر از شانس قبولی. زیرا که به علت تغییر جزیی در نمرات داطولبان کنکور نتایج قبولی در رشته ای ویژه با نمره ای خالص در هر سال تفاوت می کند.
2-رشته محلهای واقع بینانه
یعنی انتخابهای با شانس قبولی که انتخاب رشته کامپیوتری معمولاً در این ردیف است، این انتخابها به گونه ای است که یعنی اگر شما پارسال کنکور داده بودید در آنها پذیرفته می شدید.
3-رشته محلهای کف قبولی
بدین صورت که واطولب باید آخرین حدی که انتظارات خود را کاهش می دهد مدنظر داشته باشد. دقت کنید که احتمال قبولی در این حیطه بالاست. پس اینکه جقدر سطح توقعات خود را کاهش می دهید بستگی به شما دارد و بسیار حائز اهمیت است.
علاوه بر این سه دسته اصلی دو دسته فرعی نیز داریم که ممکن است در لیست شما نباشد و فقط برای برخی داطولبان ما باشد که عبارتند از:
1-رشته / محلهای رویایی
رشته های است که حتی در خود شما نیز در خوشبینانه ترین و ضعف قبولی برای خود متصور نیستید. و انتخاب رشته کامپیوتری نیز آن را در لیست شما قرار نداده است مثلاً داوطلبی که رتبه 10000 را کسب کرد تصور قبولی در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف را حنماید.
2-رشته / محلهای بدبینانه
این رشته محلها معمولاً رشته / محلهایی است که مورد قبول دیگر داوطلبان نیست و در مقاطع کاردانی و در شهرهای کم امکانات تر و دانشگاههایی که سطح غلمی پایین دارند قرار دارد.
حال اگر جزو داوطلبانی که امسال آخرین سالی است که کنکور می دهید و فقط به قبولی فکر می کنید 100 رشته خود را به صورت زیر انتخاب کنید.
داوطلبان که رشته / محلهای خود را به 5 گروه تقسیم کرده اند.
1-15 رشته / محل از رشته محلهای خوشبینانه
2-10 رشته / محل از رشته محلهای واقع بینانه
3-20 رشته / محل از رشته محلهای کف قبولی
4-5 رشته / محل از رشته محلهای بدبینانه
داوطلبانی که رشته محلهای خود را به سه گروه تقسیم کرده اند
1-15 رشته / محل از رشته محلهای خوشبینانه
2-60 رشته / محل از رشته محلهای واقع بینانه
3-25 رشته / محل از رشته محلهای کف قبولی
اما اگر جزو آن دسته از داوطلبان کنکور هستید که سال بعد نیز کنکور می دهید و حاضر نیستید در هر رشته ای درس بخوانید. و یا برای ادامه تحصیل در بعضی از رشته / محلها با مخالفت خانواده مواجه می شوید به طریق زیر انتخاب رشته کنید.
داوطلبانی که رشته محلهای خود را به 5 گروه تقسیم کرده اند
1-10 رشته / محل از رشته محلهای رویاویی
2-15 رشته / محل از رشته محلهای خوشبینانه
3-60 رشته / محل از رشته محلهای واقع بینانه
4-15 رشته / محل از رشته محلهای کف قبولی
داوطلبان که رشته محلهای خود را به سه گروه تقسیم کرده اند
1-25 رشته / محل از رشته محلهای خوشبینانه
2-60 رشته / محل از رشته محلهای واقع بینانه
3-14 رشته / محل از رشته محلهای کف قبولی
نکته 1: سعی کنید در تهیه لیست اولیه از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده کنید.
نکته 2: این شویه فقط جنبه راهنمایی شما دارد و اصلاً به عنوان یک قانون مطرح نیست.
نکته 3: شما می توانید با شرکت در کلاسهای توجیه ای که توسط فرزانه سازان در این مورد برگزار می شود به یافتن پاسخ سوالات احتمالی خود بپردازید.
تا اینجای کار شما دارای یک لیست 100 تایی از رشته / محلهای مربوط به خود شده اید که بسیار انحصاری است اما نکته مهمتر آن است که حال چگونه با در نظر گرفتن تمام جوانب شخصی، اجتماعی، آموزشی این لیست را بر اساس اولویت تنظیم کنیم. که در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.
2-نمره – رشته
از لیست انتخاب های خود نام رشته ها (با ذکر نوع جریان آموزش عالی) را جدا کرده و به هر رشته بنا به نوع آن رشته، علاقه، استعداد، توانایی علمی، توانایی جسمی، اشتغال پس از فراغت تحصیل از صفر تا صد نمره امتیاز دهید. دقت کنید فقط به نام رشته باید امتیاز دهید.
مثلاً داطولبی از رشته علوم تجربی به رشته هیا خود این چنین نمره داده است (پزشکی روزانه: 90، داروسازی روزانه: 80، تغذیه روزانه: 60، پزشکی ارتش: 84، زمین شناسی شبانه: 40، زیست شناسی: 35 و ...)
تذکر: امتیاز دادن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است زریا مسیر زندگی و انتخاب رشته افراد یکسان نیست!
3-نمره دانشگاه: در این قسمت اولویت با سلیقه خودتان است البته بعد از مشورت با مشاوران، خانواده و ارفاد مطلع به شدت توجیه می کنم برای این منظور حتماً کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی – انتشارات سازمان سنجش را مطالعه کنید.
از همان لیست انتخاب ها نام دانشگاهها را نیز استخراج کرده و بر اساس معیارهای سطح علمی، وضعیت رفاهی، وضعیت فارغ التحصیلان، وضعتی اساتید، تعداد رشته ها و مقاطع موجود در دانشگاه، قدمت دانشگاه و ... از صفر تا 100 نمره امتیاز دهید.
مثلاً همان داوطلب بر اساس بررسی هایی که برروی دانشگاه ها انجام داده، اینچنین امتیازبندی نموده است. (دانشگاه تهران: 100، شهید بهشتی: 95، دانشگاه اصفهان: 80، دانشگاه شیراز: 85، دانشگاه قزوین: 75، دانشگاه اهواز: 70 و ...)
4-نمره شهر: از همان لیست انتخابی، نام شهرها را نیز جدا کرده و بر طبق دوری و نزدیکی از محل سکونت، امکانات فرهنگی – اجتماعی آن شهر، آب و هوا و ... از صفر تا 100 امتیاز دهید.
داوطلب مورد نظر ما اهل تهران بوده و بسیار به خانواده وابسته است. ضمناً در اصفهان نیز اقوام نزدیک او ساکن بوده اند و شهر اصفهان را نیز بعد از تهران برای ادامه تحصیل ارجح می دانسته است لذا نمره دهی او به شهرها به این صورت است: (شهر تهران: 100، شهر قزوین: 90، شهر اهواز: 70، شهر اصفهان: 95، شهر زاهدان: 40، شهر یاسوج: 50، شهر شیراز: 85 و ...)
در این قسمت حتماً از نظرات والدین آگاه شوید و بیشترین تاثیر را در نمره گذاری این قسمت از آنان بگیرید تا تفکرات خودتان حتی می توانید با توجه ایشان خواهش کنید نمره گذاری این قسمت را به عهده بگیرند.
5- ارزش وزنی
پس از امتیاز بندی ها ، هر داوطلب باید از بین 3 فاکتور « شهر » ، « رشته » و «دانشگاه» معین نماید که به کدام مورد بیشتر علاقه دارد . مثلاً آیا به رشته خاصی ( مثلاً پزشکی ) علاقه دارد ؛ هر کجا می خواهد باشد ؟ ... یا اینکه فقط می خواهد در شهر خود ( مثلاً تهران ) باشد حال هر رشته ای که می خواهد باشد ؟ و یا به علل خاصی مثلاً به دانشگاهی خاص ( مثلاً دانشگاه تهران ) بیشتر علاقمند است ؟ به هر حال فرد باید از بین 3 فاکتور شهر ، رشته و دانشگاه بر اساس نظر خود و منابع شناخت و لحاظ نمودن نظر والدین و با در نظر گرفتن همه جوتنب از صفر تا 20 امتیاز ( ارزش وزنی ) دهد .
مثلاً داوطلب مثال ما به رشته عدد 20 به شهر عدد 16 و به دانشگاه عدد 14  اختصاص داده است ( به شهر اهمیت بیشتری قایل شده زیرا وی وابستگی شدیدی به خانواده دارد و به علت مشکلات مهاجرت به شهر دیگر، خوابگاه، ایاب و ذهاب و ... نمی تواند در شعر غریب ادامه تحصیل دهد).
در انتها داوطلب با نوشتن فرمول زیر امتیاز نهایی (کل) رشته شهرها (رشته محل ها) را بدست آورده و با هم مقایسه می کند و در نهایت هر رشته شهری که نمره بالاتری دارد را در اولویت بالاتر قرار می دهد.
امتیاز نهایی رشته / محل:
(نمره رشته  ضریب وزنی رشته) + (نمره شهر  ضریب وزنی شهر) + نمره دانشگاه  ضریب وزنی دانشگاه)
نکته: منظور از ضریزب وزنی همان رتبه بندی 3 فاکتور شهر، رشته و دانشگاه است (14=ضریب دانشگاه، 2-=ضریب رشته، 16=ضریب شهر، مربوط به همین مثال).
در انتها داوطلب مورد نظر ما در مقایسه بین رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بصورت زیر عمل کرد.
رشته / شهر / دانشگاه پزشکی اهواز داروسازی اصفهان
نام رشته پزشکی روزانه داروسازی روزانه
نام شهر اهواز اصفهان
نام دانشگاه علوم پزشکی اهواز علوم پزشکی اصفهان
 
(شهر اهواز  16) + (دانشگاه اهواز  14) + (پزشکی روزانه  20) = پزشکی اهواز
3900=(7016)+(7014)+(9020)=
(شهر اصفهان  16) + (دانشگاه اصفهان  14) + (داروسازی  20) = داروسازی اصفهان
4340=(9516)+(8014)+(8520)=
داوطلب مورد نظر ما با درنظرگرفتن تمامی جوانب، داروسازی اصفهان را بالاتر از پزشکی اهواز انتخاب کرد. در این روش چون تمامی جوانب لحاظ می شود و چون فرد که به توانایی هایش واقف تر است و برای خود انتخاب رشته می کند لذا درصد خطا و فراموشی به حداقل می رسد و این روش به حقیقت نزدیکتر است.
مثال 2: یک داوطلب دختر ریاضی اهل ادربیل مدتی است که برروی اولویت دادن به دو رشته محل «مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی تهران» و «مهندسی شیمی (صنایع غذایی) دانشگاه تهران محقق اردبیلی - اردبیل» فکر می کند و تا کنون به نتیجه مهمی نرسیده است. او هنوز تردید دارد که از بین این دو رشته محل کدام را بالاتر انتخاب نماید. از طرفی وابستگی شدید به خانواده دارد و خود و والدینش معتقدند که حتماً باید در شهر اردبیل ادامه تحصیل دهد ولی از سوی دیگر او به رشته کامپیوتر علاقه زیادی دارد. کامپیوتر را تا حد دوره هیا تخصصی برنامه نویسی آموزش می دهد. این داوطلب رشته شیمی را نیز دوست دارد. نمرات او در دبیرستان در درس شیمی همیشه بالای 17 بوده و در کنکور پارسال نیز به شیمی در حد 85 درصد پاسه گفته است. در انتها از روش انتخاب رشته پویا به شرح زیر استفاده می کند. او پس از جدا نمودن انتخاب های خود در 3 حیطه خوش بینانه، واقع بینانه و کف قابل قبول این چنین امتیازبندی می کند.
1-با درنظر گرفتن تمامی شرایط به رشته ها این چنین نمره می دهد (کامپیوتر نرم افزار: 1--، کامپیوتر سخت افزار: 95، مهندسی کشاورزی – ماشین های کشاورزی: 25، مهندسی عمران: 75، مهندسی معدن: 15، مهندسی پلیمر: 80، مهندسی شیمی (صنایع غذایی): 90 و ...)
2-پس از بررسی های فراوان به دانشگاهها نیز بصورت زریر نمره می دهد (دانشگاه صنعتی شریف: 95، دانشگاه امیرکبیر: 92، دانشگاه شهید بهشتی تهران: 90، دانشگاه صنعتی سهند تبریز: 85، دانشگاه گیلان: 80، دانشگاه محقق اردبیلی: 75 و ...)
3-به شهرها نیز به صورت زیر امتیاز یم دهد (تبریز: 90، اردبیل: 98، تهران: 70، بندعباس 40، اراک: 55، ارومیه: 80، کاشان: 50 و ...)
4-از 3 فاکتور شهر، رشته و دانشگاه امتیازبندی وی بصورت زیر است: شهر: 17، رشته: 15 و دانشگاه: 13
5-داوطلب موردنظر ما جواب کلی را بصورت زیر بدست می آورد:
 
رشته / شهر / دانشگاه مهندسی کامپیوتر (نرم افزار)
دانشگاه شهید بهشتی
مهندسی شیمی (صنایع غذایی)
دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل
نام شهر تهران اردبیل
نام رشته مهندسی کامپیوتر روزانه – نرم افزار مهمندسی شیمی روزانه – صنایع غذایی
نام دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه محقق اردبیلی
3860=(9013)+(10015)+(7017)=نمره کهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی
3991=(7513)+(9015)+(9817)=نمره مهندسی شیمی دانشگاه محقق اردبیلی
در نهایت داوطب مورد نظر ما «مهندسی شیمی (صنایع غذایی) دانشگاه محقق اردبیلی» را بالاتر از «مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی» انتخاب می نماید.
مثال 3: یک داوطلب پسر رشته انسانی و اهل بیرجند بین اولویت دادن بین دو رشته محل «حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد» و «حقوق دانشگاه شاهد تهران» تردید دارد. او اهل استان خراسان است و بسیار تمایل دارد که در استان خود به تحصیل ادامه دهد. از طرفی بنیه ریاضی ضعیفی دارد و رشته حسابداری برای او زیاد مناسب نیست پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده است که دانشگاه فردوسی مشهد از سطح علمی بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر جو علمی و مذهبی دانشگاه شاهد را مناسب ارزیابی کرده است. ولی دانشگاه شاهد در تهران است و او در بیرجند ساکن می باشد. پس از بررسی های فراوان بر طبق روش انتخاب رشته پویا به صورت زیر عمل ممی نماید.
1-از بین رشته های انتخابی خود به رشته ها اینچنین نمره می دهد (علوم اجتماعی: 75، حقوق: 80، حسابداری: 65، علوم تربیتی: 80، علوم سیاسی: 87، زبان و ادبیات فارسی: 74 و …)
2-پس از بررسی های فراوان به دانشگاهها نیز به صورت زیر نمره می دهد (دانشگاه فردوسی مشهد: 90، دانشگاه خلیج فارس بوشهر: 65، دانشگاه سمنان: 70، دانشگاه شاهد: 80، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره): 85، دانشگاه تهران: 95 و …)
3-به شهرها نیز بر اساس امکانات و توانایی های خویش در سکونت در آن شهر و بر اساس انطباق وضعیت فرهنگی شهر با خصوصیات خود، دوری و نزدیکی و … از 100 نمره این چنین نمره می دهد (مشهد: 90، بیرجند: 85، تهران: 86، اصفهان: 75، ساری: 70، رشت: 70، تبریز 75 و …)
4-از بین 3 فاکتور شهر، رشته و دانشگاه داوطلب موردنظر به رشته بیشتر بها می دهد لذا نمره 19 به آن می دهد. وی به دانشگاه امتیاز 16 و به شهر نمره 15 می دهد.
5-جواب نهایی را به صورت جدول صفحه بعد بدست می آورد.
رشته / شهر / دانشگاه حقوق دانشگاه تهران حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد
نام شهر تهران مشهد
نام رشته حقوق حسابداری
نام دانشگاه دانشگاه شاهد دانشگاه فردوسی
 
4090=(8016)+(8615)+(8019): نمره حقوق دانشگاه شاهد تهران
4025=(9016)+(9015)+(6519): نمره حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد
با اختلاف 65 امتیاز، داوطلب ما «حقوق دانشگاه شاهد تهران» را بالاتر از «حسابداری دانشگاه فردوسی مشهد» انتخاب می نماید.
تذکر: در تمامی مثالهایی که عنوان گردید قصد نداریک عنوان نماییم که کدام انتخاب رشته صحیح است. چرا که این خود داوطلب است که باید ضمن مشاوره با افراد آگاه تصمیم نهایی را بگیرد. هر کس به خصوصیات درونی با علائق و امکانات خود بیشتر واقف است و لذا پس از کسب شناخت باید خود تصممی اصلی را اتخاذ کند. به هر حال مثال هایی که ذکر شد صرفاً جنبه تمرین برای روش انتخاب رشته پویا بود.
نکته مهم: همانگونه که شما نیز متوجه شدید انتخاب رشته به روش پویا بسیار منطقی و دقیق با درنظرگرفتن تمایم شرایط می باشد. اما تنها نکته ای که به خوبی در این روش پوشش داده نمی شود مربوط به نمره گذاری دانشگاهها است که ما برای این منظور متاسفانه هنوز اقدامی را بریا اذهان عمومی از سوی دستگاههای زیر ریط نمی بینیم و اعمال سلیقه شخصی به تنهایی نیز سبب عدم رعایت اولویت رشته می گردد. که تنها راه حل موجود در این وضعیت بررسی اولویت رشته بعد از تکمیل انتخاب رشته پویا توسط یک مشاوره زبده می باشد.
نکته مهم: با این روش شما تا این مرحله تمامی جوانب را درنظر گرفته اید اما این روش دارای یک اشکال نیز می باشد و آن اینست که نیاز به صبر و حوصله داوطلب و خانواده آن دارد. ولی به جای آن در این روش تمام عوامل انتخاب رشته درنظر گرفته می شود. این حق را به خود بدهید که برای یکی از بزرگترین انتخاب های زندگی خود مقداری وقت بگذارید!
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.4 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان انتخاب رشته کامپیوتری Average rating: 4.42544947901063, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr