گروه آموزشي چند پايه
نام مقاله: نگاهي به ...
انواع مهارتهاي زندگي در دوره ي ابتدايي ارسال از : منطقه جي – جرقويه سفلي
نگاهي به ... بررسي ها نشان مي دهد آموزش چند پايه در بيشتر كشورها از جمله ايران از قدمت طولاني برخوردار است اما در ايران در برخي از كشورها اين مسأله ناديده انگاشته شده و در مواردي در صدد كاهش آن برآمده اند زيرا برخي محققان مخالف اين كلاسها هستند. مانسون و برنر (1996) معتقدند ماهيت تدريس دركلاسهاي چند پايه كيفيت آموزش را كاهش مي دهد و يمن (1996) در مصاحبه با معلمان كلاسهاي چند پايه در هلند از استرس اين معلمان خبر مي دهد. برخي گزارش ها نشان مي دهد معلمان اين كلاسها نسبت به همكاران خود در كلاسهاي تك پايه كمتر از شغل خود راضي هستند و علت آن كار سنگين تدريس و مشكلات مديريت اين كلاسها است. در حالي كه در كشورهاي ديگري مثل اندونزي و فيليپين اقدامات مثبتي در اين زمينه صورت گرفته كه منتهي به دوره جديدي در تاريخ تدريس چند پايه در اين كشورها شده است. زيرا شواهد تحقيقاتي نشان مي دهد كه نتايج آموزش چند پايه مساوي و گاهي اوقات برتر از نتايج الگوي آموزش سنتي است.
عوامل موثر بر كيفيت كار كلاسهاي چند پايه بر اساس پژوهش راسل و ديگران به نقل از نيلر (2000) عبارتند از: - انتخاب معلم
- اندازه كلاس
- ايجاد تعادل در اندازه زير گروه ها
- تعداد دانش آموزاني كه مشكلات رفتاري دارند.
- سطح توانايي هاي دانش آموزان و سبك هاي يادگيري آنها
- ميزان تلفيق و ادغام دانش آموزان پايه هاي مختلف براي برخي فعاليت ها
- سازماندهي برنامه تحصيلي دو يا چند ساله
- صرف وقت براي رويارو شدن با فشار ها و در خواستهاي والدين
انواع مهارتهاي زندگي در دوره ي ابتدايي چنانچه از مباني برنامه درسي استنباط مي گردد مهارتهاي زندگي متنوع هستند و بسته به شرايط و عناصر اجتماعي و فرهنگي از جامعه اي به جامعه ي ديگر ممكن است متفاوت باشند لذا براي تعيين گستره و دامنه ي مهارتهاي زندگي مطالعه ي آن در يك رويكرد جهاني ضرورت دارد با مقايسه و تطبيق نظريات متخصصان امر و نظامهاي آموزشي و جمع بندي آن مي توان طبقه بندي زير را به عنوان حاصل اين مطالعات ارائه نمود.
1-
مهارت حل مسأله اجتماعي / تصميم گيري الف: حل مسأله اجتماعي
- استفاده از مراحل حل مسئله
- شناسايي راه حلهاي گوناگون هنگام رويارويي با مشكل و انتخاب موثرترين راه حل
- نحوه ي گردآوري اطلاعات، ارزيابي و تحليل آن
- توانايي برخورد با مسائل
- آگاهي از چگوگي تفكر واضح و حل مسائل در شرايط بحراني
- تنظيم و كنترل وقت
- نحوه ي حل تعارض
- آشنايي با مراكزي كه حل مشكل مي كنند.
ب: تصميم گيري
- استفاده از مراحل تصميم گيري
- تصميم گيري فعالانه بر مبناي آگاهي از حقايق
- تصميم گيري بر مبناي ارزيابي دقيق موقعيتها
- خودگشودگي
- همدلي با ديگران
- انتقاد پذيرفتن و انتقاد كردن
2- بهداشت و سلامت رواني / جسمي الف: بهداشت و سلامت روان
- شناخت هيجانهاي خود و ديگران
- مقابله با ناكامي، غم و ترس
- مقابله با هيجانهاي خود وديگران
- كنترل فشارهاي روحي
- كنترل خشم
- كنار آمدن با موقعيتهايي كه قابل تغيير نيستند.
- استفاده ي موثر از اوقات فراغت
- استفاده از سرگرمي هاي مناسب
بهداشت و سلامت جسمي - توجه به تغذيه
- كنترل وزن
- آراستگي ظاهر
- علاقه به شركت در ورزشهاي تيمي
- عادت خوب بهداشتي
- آگاهي از بيماريهاي مسري
- انتخاي اهداف واقع بينانه
- برنامه ريزي و پذيرش مسئوليت اعمال خود
- آمادگي براي تغيير دادن تصميم ها جهت انتخاب گزينه مناسب
- گردآوري اطلاعات تا حد ممكن درهنگام تصميم گيري
- پايبند بودن به اجراي تصميم و اطمينان به تصميمات خود
3
- مهارتهاي ارتباطي/ روابط بين فردي الف: مهارتهاي ارتباطي
- ارتباط كلامي وغير كلامي مؤثر
- ابراز وجود
- غلبه بر كمرويي
- گوش دادن مؤثر و درك احساسات ديگران
- نه گفتن به خواسته هاي نامعقول ديگران
- سؤال كردن
- استفاده از روشهاي مناسب براي برقراري ارتباط
- حفظ استقلال دربين دوستان
- طرح ريزي ، سازماندهي و انتخاب ايده ها جهت برقراري ارتباط
- در برقراري ارتباط مسئول و انعطاف پذير بودن
- احترام به نظرات ديگران
ب: روابط بين فردي
- همكاري و مشاركت با ديگران
- دوستيابي ونگهداري دوستان
- برقراري روابط صميمي با ديگران
- بيان واضح و روشن تفكرات
- درك ديگران
- احترام به افراد با ديدگاه ها، نژاد و مذاهب گوناگون
- تمجيد و تحسين و تشويق پذيرفتن
4- خودآگاهي / داشتن هدف در زندگي الف) خودآگاهي
- آگاهي از نقاط ضعف و قوت خويش
- آگاهي از حقوق و مسئوليتهاي خود
- بيان ارزشهاي خود
- اعتماد به نفس
- داشتن نگرش مثبت به خود و ديگران
- عزت نفس
- لذت بردن از زندگي
- برخورد نامناسب با ناكاميها و شكستها
- ارزشيابي از عملكرد خود
ب: داشتن هدف در زندگي
- پي بردن به اهداف و اهميت آن
- تدوين اهداف كوتاه مدت و بلند مدت
- كنار آمدن با تغيير در زندگي
5- تفكر خلاق و انتقادي الف: تفكر خلاق
- يادگيري فعال
- جستجوي اطلاعات جديد
- تلاش براي رفع محدوديتها
- توجه به ديدگاه هاي متفاوت
- ابتكار عمل در زندگي
ب: تفكر انتقادي
- بررسي دقيق منابع اصلي افكار و عقايد و ارزيابي آنها
- سؤال كردن مناسب
- مشاهده ي دقيق موقعيتها و ارزيابي دلايل و شواهد
- توانايي استدلال
- ذهن بازداشتن
- تشخيص درست از نادرست
- اشراف به اين مسأله كه ديگران هميشه درست نمي گويند.
6- شهروند مسئول بودن الف) نشان دادن مسئوليتهاي فردي
- پايبندي به وحدت
- نشخيص تأثير اعمال خود بر روي خود، خانواده و جامعه
- پايبندي به قانون و نظم
- احترام به حقوق و منافع فردي و اجتماعي و حمايت از آن
- رعايت حدود و آزادي و برخورداري از آن
ب: نشان دادن رفتارهاي اجتماعي
- دارا بودن آگاهي هاي مربوط به ترافيك و امنيت
- رعايت نوبت هنگام سوار شدن به ماشين
- استفاده درست از وسايل حمل و نقل مسافرت عمومي
- نشان دادن رفتارهاي مناسب درمكانهاي عمومي
7
- مهارت مشاركت و همكاري - تسهيل موثر فعاليتهاي گروهي
- توليد انواع عقايد در گروه
- كار با جمعيتهاي گوناگون
- ارزشگذاري به تفاوتها و شباهتها در بين اعضاي گروه
- جدا كردن نقش گروهي فرد از نقش فردي او
- ايجاد تفاهم
- فعاليت براي دستيابي به هدفهاي گروهي
- شركت موثر و فعال در تعامل گروهي