سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.
آنچه معلم بايد در ارتباط با ارزشيابي بداند و رعايت نمايد
آنچه معلم بايد در ارتباط با ارزشيابي بداند و رعايت نمايد
آنچه معلمبايد در ارتباط با ارزشيابي بداند و رعايت نمايد 1. در ارزشيابي توسط معلم بايد تفكر و مهارت سطح بالاي دانش آموزان سنجيده شودنه آموخته هاي طوطي وار آنان . 2. در ارزشيابي معلم بايد به تفاوتهايفردي دانش آموزان عنايت ويژه شود و به جاي آنكه عملكرد دانش آموزان باهم مقايسهشود موارد ذيل مد نظر قرار گيرد : الف ـمقايسه ي عملكرد دانش آموزان با اهداف آموزشي . بـ مقايسه ي عملكرد دانش آموزان با عملكردهاي قبلي خودشان وتوانايي هاي آنان . 3 . سوق دادن دانش آموزان به سوي آموختن مهارتهايزندگي واقعي ، حل مسائل و معضلات اجتماعي و ايجاد روابط مناسب بين مدرسه و جامعه ازمحورهاي اساسي در ارزشيابي معلم بايد باشد . 4 . در ارزشيابي معلم بايدهمكاري هاي گروهي و رشد اجتماعي جايگزين رقابتهاي فردي شود . 5 . پرورشتوانايي خود سنجي وقضاوت در مورد عملكرد خود و ديگران بايد از ثمرات ارزشيابي معلمباشد . قضاوت پيرامون عملكردهاي خود يكي از پيوندهاي استوار جامعه است كه ميتواند نقطه ي آغازين آن ازمدرسه باشد . انواعارزشيابي 1 . ارزشيابي آغازين ( preassessment ) : اين نوع ارزشيابي همانگونه كه از نام آن نيز مشخصاست ، نخستين ارزشيابي معلم است كه پيش از فعاليت هاي آموزشي او به اجرا در مي آيد . معلم در اين نوع ارزشيابي به آموخته هاي پيشين دانش آموزان واقف مي گردد . 2 . ارزشيابي تكويني ( formative evaluation ) : اين نوع ارزشيابي داراي تعاريف متعددي است كه در ذيل به پاره اياز آنها اشاره مي شود : v آنچه عمدتا به منظور كمك به اصلاح موضوع موردارزشيابي ، يعني برنامه يا روش آموزشي ، مورد استفاده قرار مي گيرد ، ارزشيابيتكويني نام دارد .15 v ارزشيابي تكويني ، كه ارزشيابي منظم ومداومي است وبراي تشخيص آموخته هاي دانش آموز در پايان هر بخش يا هر فصل از برنامه و در طولسال تحصيلي انجام مي گيرد .16 v ارزشيابي تكويني عبارت است از قضاوت در مورداطلاعات جمع آوري شده در طول فعاليت آموزشي كه به منظور تصميم گيري هاي بعدي وبهبود فرايند يادگيري صورت مي گيرد .17 v ارزشيابي تكويني يا مستمر بافرايند ياددهي ـ يادگيري يك پارچه مي شود و در سر تا سر دوره ي آموزش تداوم مييابد .اين نوع ارزشيابي ، هم بر فرايند يادگيري و هم به بازده يا فرآورده هاييادگيري تاكيد دارد . 18 3 . ارزشيابي پاياني ( تراكمي ) ( summative evaluation ) : اداره ي كل سنجش وارزشيابي درجزوه ي منتشره ي خود ، ارزشيابي پاياني را به صورت ذيل تعريف نموده است : Ø در ارزشيابي تراكمي ، تمام آموخته هاي دانش آموزان در طول يك دوره ي آموزشيتعيين مي شود و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوت درباره ي اثر بخشي كارمعلم و برنامه ي درسي با يكديگر است . دكتر پاشا شريفي ، تعريف ذيل را برايارزشيابي پاياني ( تركمي ) ارائه نموده است : Ø ارزشيابي تراكمي اغلب درپايان دوره ي آموزشي يا واحد درسي انجام مي گيرد . هدف اين نوع ارزشيابي تعيين سطحدانش ، مهارت ، توانايي و نگرش پرورش يافته در يك دوره ي آموزشي بر اساس برنامه يخاص و هدفهاي آموزشي از پيش تعيين شده است . در نهايت عليرضا محمد ميرزايي ،براي ارزشيابي پاياني نقدي به صورت ذيل ارائه كرده است : Ø ارزشيابي پاياني ( تراكمي ) كه در پايان هردوره ي آموزشي براي تشخيص آموخته ها ي دانشآموز از كلمفاهيم و مطالب كلي و مهارتهاي آموخته شده توسط دانش آموز در يك درس انجام مي گيرد . نتايج ارزشيابي تشخيصي براي معلم ودانش آموز ارزشيابي تشخيصي به معلم امكان مي دهد تا مطالب درسي وروشهاي آموزش را با سطح آموخته هاي پيشين و نيازهاي دانش آموزان تطبيق دهد و تجاربيادگيري مناسب را برايشان فراهم سازد . معلم بر اساس نتايج حاصل از ارزشيابي تشخيصي، شكاف بين توانايي هاي فعلي دانش آموزان و پيش نيازهاي يادگيري مطالب جديد را ازطريق آموزش جبراني و ترميمي پر مي كند . 19 ارزشيابي تشخيصي چه اهدافي را دنبال مي كند ؟ اهداف ارزشيابي تشخيصي عبارتند از : Ø مشخص نمودن ميزانآموخته هاي دانش آموزان و معلومات آنان . “ بديهي است اين شناسايي سنگ زيربناي آموزش هاي بعدي دانش آموزان خواهد بود . ” Ø كشف و تشخيص معضلات ،مشكلات و نارسايي هاي آموزشي دانش آموزان . Ø وجود مشكلات گوناگون آموزشيدردانش آموزان امري طبيعي و تقريبا اجتناب ناپذير مي باشد كه به وسيله يارزشيابي تشخيصي مي توان به اين مشكلات پي برد و در جهت برطرف نمودن آنها برنامهريزي مناسب طراحي نمود . ” Ø اتخاذ برنامه ي مناسب همراه باتصميم گيري درجهت نوع آموزش لازم در راستاي برطرف نمودن نقاط ضعف آموزشي دانش آموزان . نتايج ارزشيابي تكويني براي معلم ودانش آموز Ø ايجاد بازخوردي براي معلم و دانش آموز كه در سايه ي آنمي توانند مشاهده كنند هدفهاي آموزشي تا چه اندازه تحقق يافته است . Ø تصميمگيري معلم با استقاده از اين بازخورد ، در مورد انطباق برنامه و روشهاي آموزشي باسطح يادگيري و نيازهاي دانش آموزان . Ø ايجاد فرصت براي دانش آموزان در جهتتوجه نسبت به آنچه ياد مي گيرند و مهارت ها و توانايي هاي فكري خود را پرورشدهند . Ø ايجاد امكان براي دانش آموزان در جهت كسب آگاهي از نقاط ضعف و قوتخود براي رسيدن به اهداف آموزشي ، رفع نارساييها و پرورش و تقويت جنبه هاي مثبتتوانايي هاي خود . هدفهاي ارزشيابيتكويني 20 الف ـ آگاهي از كيفيت برنامه ي درسي و پيشرفت آن . ب ـ بررسي روشهاي تدريس معلم و كيفيت يادگيري دانش آموز و راهنمايي او واصلاح تدريجي فرايند آموزش و يادگيري . ج ـ به دست آوردن نمرات و قضاوتدرباره ي فراگيري مرحله به مرحله دانش آموز در چهار چوب هدفهاي جزيي و رفتاري آنبخش . ويژگي ارزشيابي پاياني 21 اين نوع ارزشيابي در جهت هدفهاي كلي انجام مي شود و منظور ازانجام اين نوع ارزشيابي ، تشخيص مهارت هاي آموخته شده و تعيين استعدادها و پيش بينياحتمال موفقيت در كلاس ها و يا دوره هاي بعدي است . ارزشيابي پاياني ميتواند مورد تجزيه و تحليل دست اندركاران واحدهاي آموزشي قرار گيرد تا با اتخاذتصميم گيري مناسب واحد آموزشي را درمسير مطلوب خود قرار دهد . تهيه وتنظيم سيدمحمدرضا موسوي زاهد تيرماه هشتادوسه
منابع : ارزشيابي در مدارس از عليرضا محمدميرزايي -مجموعه رويه هاي سنجش وارزشيابي از اداره كل سنجش خلاصه مقالات همايشارزشيابي در خدمت تعليم وتربيت به اهتمام دفتر ارزشيابي تحصيليوتربيتي پژوهش نامه آموزشي شماره 11 از پژوهشكده تعليم وتربيت - مجموعهجزوات آموزشي سنجش وارزشيابي شماره 1 از معاونت آموزش وپرورش عمومي استانفارس -تجارب ومطالعات مولف پيرامون سنجش وارزشيابي
مشخصات
دانلود
4.6 /5 20 51
نظرات خود را اینجا بنویسید
مقاله و تحقیق رایگانآنچه معلم بايد در ارتباط با ارزشيابي بداند و رعايت نمايد Average rating: 4.67955300169045, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000