سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

تاثير كلاس بندي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
4.4 /5 20 5 1
تاثير كلاس بندي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
فهرست مطالب
عنوان                                    صفحه
فصل اول :
  • تاريخچه تشكيل مدارس در ايران4
  • تاريخچه كلاس بندي در ايران9
  • مساله تحقيق 10
  • اهميت و ضرورت تحقيق12
  • فرضيه (هاي ) تحقيق13
  • تعريف عملياتي اصطلاحات تحقيق 13
  • طرح تحقيق14
فصل دوم : 
 پيشينه تحقيق                                                   15
فصل سوم :
  • روش تحقيق16
  • جامعه آماري 16
  • نمونه آماري 16
  • حجم نمونه و روش نمونه گيري16
  • ابزارهاي تحقيق16
  • روش تجزيه و تحليل17

مقدمه :
بچه با حركات دست و پا كم كم مهارتها را ياد مي گيرد و با مشاهده رفتار و حركات اطرافيان , عادات و آداب آنها را جذب ميكند و با رد يا قبول دنيايي كه براي خود ساخته , آن را تجربه مي كند . پس بيشتر از طريق آزمايش تا خطا , شادي تا غم , تجربه تا تلقين و گفتگو تا هدايت , مسائل را فرا مي گيرد .
در نتيجه كودك بيشتر از طريق عشق ,از راه شكيبايي ,از طريق درك و فهم ,از راه احساس تعلق داشتن به ديگري ,از طريق عملي و از راه احساس موجوديت كردن ,مسائل را مي آموزد .با گذشت هر روز از زنمدگي ,طفل اندكي از آنچه از ديگران مي دانند ,مي انديشند و درك مي كنند ,را فرا مي گيرد .
اگر خوب دقت كنيم مي بينيم بچه ها از نظر استعدادها يي كه دارند با يكديگر متفاوتند .دو كودك را نمي توان پيدا كرد كه از همه لحاظ شبيه هم باشند .مثلاً اگر در كلاس درس سوالاتي از آنان شود هر كدام از اين دانش آموزان به وسيله هوش و استعداد هاي ذاتي كه دارند ,جوابهاي گوناگوني را خواهند داد.
لذا روانشناسان و جامعه شناسان با كمك علم زيست شناسي ,پرونده تحصيلي را جهت هر يك از محصلين اتداع نموده اند كه هر يك از اين پرونده ها ,مي توانند بيانگر خصوصيات و شايستگي هاي فرد فرد دانش آموزان باشد .
امروزه همه تلاش ها كنكا شها و تحقيقات به اين جهت است كه تمام نو نهالان براي تعليم و تربيت بهتر و ترقي و تكامل بايد از همه متمايز و شناخته شوند .
 آگاهي از تفاوتهاي فردي مي تواند ما را در حل بسياري از دشواريها ياري دهد ,وقتي قبول كرديم كه انسانها از نظر تواناييهاي ذاتي و اكتسابي تفاوت دارند ,در پي اين نخواهيم بود كه از همه ,رفتارهاي يكساني را انتظار داشته باشيم .
اگر كلاس بندي هر يك از دانش آموزان در پايه ها و مقاطع تحصيلي به صورت به صورت علمي و شايسته انجام گيرد ,امكان غفراگيري و كسب مهارت ,با توجه به كلاس بندي صحيح و مدون ,وجود خواهد داشت .
دنياي ما درياست           هر كودكي ماهيست
دنياي بي ماهي                   يك ذره زيبا نيست
هر ماهي دريا                    رنگي به خود دارد
بعضي سفيد و سرخ           بعضي سياه و زرد
اين ماهيان با هم              يك رو و يك رنگند
بيگانه با گينه                   بيگانه با جنگد
آنها نمي خواهند                 دريا شود بي آب
از غصه مي ميرند           در خشكي و دريا
حيف است اگر ماهي             باشد زدريا دور
ماهي گريزان است                از حوض و بنگ و تور
زيبايي ماهي                     زيبايي درياست
با آب و آزادي               دنياي ما زيباست
                                                         اسد الله شعباني

تاريخچه تشكيل مدارس در ايران

در زمانتهاي قديم كه تقريبأ مردم بي سواد بوده و حتي از سواد خواندن قران نيز بي بهره بودند ,در كشور هاي آسيايي و كم كم در ايران و هند ثروتمندان كم كم به فكر تحصيل سواد افتاده و علاقمند وراغب به تحصيل قران و ساير كتب مذهبي گرديدند .ثروتمندان آن زمان ,فرزندذان خود را براي تعليم و قران و ساير فرائض ديني به مكانهايي كه بعدأ به نام مكتب خوانده شد ,مي فرستادند .مكتب خانه هاي اوليه ,عموماً تاريك و بدون نور و روشنايي بوده است ,مردم هم بدون در نظر گرفتن شرايط ,فرزندان پسر خود را به مكتب خانه مي فرستادند .گاهي به مكتب خانه ملاخانه گفته مي شد .ماهانه مبلغي به عنوان شهريه به ملا مي پرداختند و كساني كه پول براي پرداخت شهريه فرزندان خود را نداشتند ,مقداري مايحتاج روزانه از قبيل تخم مرغ ,برنج ,..را به جاي پول به ملا مي دادند .
بچه ها در اتاقهاي كوچك و تاريك ,روي فرش هاي كهنه و پوسيده اي كه اغلب از جنس حصير ,گليم و جاجيم بود مي نشستند و تعداد آنها در اتاقهاي كوچك گاهي بالغ بر 50 الي 60 نفر مي شد . به مدرس مكتب خانه ,آخوند مي گفتند ,كه بعد ها به او ""آميرزا "لقب دادند .
عمل خواندن و نوشتن از كنج مساجد و يا تكاياي مذهبي به بعضي از خانه ها رسوخ پيدا كرد , و اين عمل كم كم در شهرهاي كوچك و حتي در قصبات و روستاها انجام مي گرفت . البته اهالي محل از فرستادن دختران خود به اين مكتب خانه ها ابا مي كردند .
در اين ميان زنان قديمي , فقط قرآن را به صورت طوطي وار مي خواندند و از نعمت نوشتن محروم بودند . كم كم بر اثر روابط با كشورهاي همجوار و حتي با اروپا و بر اثر مطالعه كتب روان شناسي و علوم ديگر , مردم اين زمان به اين فكر افتادند كه نشستن بر روي حصير هاي كهنه و فرسوده و يا روي زميني كه رطوبت دارد , فرزندان آنها را به عوارض جسمي از قبيل رماتيسم و بيما ريهاي قلبي مبتلا مي سازد .
بعضي فرنگ رفته هاي آن دوره كه به ايران آمده بودند , و مطالعات اندكي در امر تعليم و تربيت داشتند , كم كم به فكر تاسيس مدارس نيمه رسمي و نيمه ملي در ايران افتادند ,
كه معروفترين آنها مرحوم ميرزا حسن رشديه است . حاج ميرزا حسن رشديه به پسر ميرزا مهدي در سال 1276 در تبريز متولد شد , پدرش از مجتهدين با سواد
آن عهد بود و فرزند خود را از كودكي با علوم ديني آشنا ساخت .
ميرزا حسن به سبب حافظه قوي كه داشت در مكتب خانه آن شهر از روزهاي آغازين درس , به جانشيني مدرس بر گزيده شد . تحصيل اوليه او با آموزش كتابهاي جامع عباسي ابواب الجنان گلستان جامع المقدمات ترسل شروع شد 
به زودي ابو نصر فراهاني جواني رشيد شد و عمامه بر سر گذاشت و بر منبر رفت . پدر او را به بيروت فرستاد . و در سال 1298 هجري قمري در بيروت داخل يكي از مدارس فرانسويان شد و با اصول جديد اروپايي به ادامه تحصيل پرداخت .
در همين سالها آرزوي ايجاد مدارس به سبك جديد در ايران در دل او پيدا شد .
وي در جايي مي نويسد : ( در اروپا از هر صد نفر يك نفر با سواد , و در ايران از هر ده هزار نفر يكنفر با سواد است . پس عيب در مكتب خانه ها است . بايد مدارسي به سبك جديد بسازيم . در سال 1300 به شهر اسلامبول رفت و مدارس آنها را بازديد كرد و با روش اداره آنها آشنا شد .و همچنين با سازمان و تشكيلات آنها آشنا شد و سازمان و تشكيلات آنها را پسنديد و تصميم گرفت به ايران بيايد و مدارس شبيه آن مدارس را ايجاد كند . در سر راه به ايران اول به ايروان رفت و در آنجا آشنايي داشت و براي ايرانيان مدرسه اي با اصول جديد تاسيس كرد .
چهار سال بعد از تاسيس اين مدرسه ناصر الدين قاجار هنگام بازگشت از سفر فرنگ از آن مدرسه بازديد كرد .
اما ناصر الدين شاه اين مدرسه ( رشديه ) را نپسنديد و دستور تعطيل مدرسه و اعزام رشديه به تبريز كرد . پس از آمدن رشديه به تبريز با شخصيتي به نام ميرزا عبد الرحيم نجار زاده طالبوف كتابي به نام كتاب احمد اولين بار براي كودكان نوشت . كتاب غنه سپهري ( تاريخ اسلام و پيامبر ) و در فيزيك نيز كتاب نوشته است و با كمك و دستياري او در تبريز مدرسه اي به نام مكتب رشديه باز مي كند اما متاسفانه طالبوف به كلات تبعيد مي شود و مكتب به حالت نيمه تعطيل در مي آيد . تا آن كه يكي از سران دولت قاجار معروف به امين الدوله كه مردي خير خواه و دور انديش بود رشديه را به تهران دعوت مي كند و به او كمك مي كند تا مدرسه اش را در سال 1315 قمري در تهران پي ريزي كند و بسياري ازآزاد انديشان تهران نيز به ياري او مي شتابند و گذشته از آنكه محل مناسبي را در اختيارش مي گذارند ( باغ كربلاي عباس علي ) كمكهاي مالي دولتي و غير دولتي نيز به او مي شود و نيز به همت امين الدوله هيئت امناي مدرسه رشديه تشكيل مي شود كه بعد ها به وزارت علوم منتقل مي گردد و هسته اصلي انجمن معارف را تشكيل مي دهد .
اما متاسفانه بعد از عزل امين الدوله رشديه مورد بي مهري واقع مي شود و در سال 1319 بعد از انحلال مدرسه تهران را به قصد زيارت خانه خدا ترك مي گويد  رشديه در سالهايي كه پس از ميرزا عليخان امين الدوله در تهران زندگي مي كرد در گيرودار سياست نيز افتاد و فعالانه در جامعه حضور يافت و در كنار فعاليتهاي سياسي خود به تاسيس ديگر مدارس دست زد و تا پايان عمر زندگي پر فراز و نشيبي را گذراند . و بارها تبعيد شد و با زندان افتاد و الحق او را مي توان بنيان گذار و يا يكي از بانيان آموزش و پرورش جديد در ايران ناميد .
مرحوم رشديه در سال 1323 شمسي در قم از دنيا رفت . بعد ها مدارسي به افتخار آن مرحوم به نام رشديه در مشهد , قم , اهواز , اردبيل , خوي و نيز در تهران تاسيس شد كه در زمان طاغوت به مدرسه مروي تبديل شد .
از مدارس تهران قديم كه نامي از آنها در تاريخ مانده مي توان چند مدرسه زير را نام برد :
  1. مدرسه حكيم باشي كه در ميدان ارك قرار داشت
  2. مدرسه امامزاده زيد كه در اوايل دوره قاجار تاسيس شده بود .
  3. مدرسه پا منار در محله پا منار .
  4. مدرسه دار الشفا.
  5. مدرسه امين الدوله در محله چال ميدان .
در كنار اين مدارس , مدارسي نيز وجود داشت كه از سوي خارجيان تاسيس شده بود اين نوع مدارس پيش از تهران در مناطقي مسيحي نشين , در اروميه تاسيس شده بود و در دوره محمد شاه قاجار در تهران دو مدرسه يكي از سوي انگليسي ها بنام كالج تاسيس گرديد . در كنار اين مدارس از سوي انديشمندان و صاحبنظران تعليم و تربيت در تهران مدارسي جهت تدريس علوم جديد به شيوه نوين تاسيس شد كه نخستين آن مدارسي بنام رشديه كه از سوي ميرزا حسن رشديه اول در تبريز و سپس در تهران تاسيس يافت . شيوه تدريس در مدارس رشديه به اين صورت بود كه در كنار صرف و نحو عربي , دانش جديد اروپايي نيز تدريس مي شد و مدارس با نظم و انضباط خاصي اداره مي شد .

تاريخچه كلاس بندي در ايران

در زمانهاي نه چندان دور , در دوره قاجار كلاس بندي با توجه به سن و قد كودكان صورت مي گرفته , بدون آنكه كيفيت تحصيلي آنه در نظر گرفته شود .
يعني كلاسها را به دو يا سه قسمت تقسيم مي كردند و دانش آموزان را از لحاظ بزرگي و كوچكي و كوچكي قد و هيكل تقسيم مي نمودند , بدون اينكه استعدادهاي ذاتي آنها در نظر گرفته شود .
كم كم در اثر پيشرفت علم و كشفيات گو نا گون و به وجود آمدن شناسنامه , كه تاريخ تولد و مشخصات هر كس در آن مشخص و معلوم بود , كلاس بندي به صورت الفبايي و يا با توجه به چگونگي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان صورت گرفته است و تا به امروز كه ملاكها , ميزان تحصيلات والدين , شغل والدين , وضعيت اقتصادي , نوع مسكن , خصوصيات علمي و اخلاقي دانش آموز , سلامت جسمي و سلامت رواني و را مي توان نام برد .
مساله تحقيق :
بيان مساله :
در اين تحقيق ما در پي پاسخ اين سوال هستيم كه كلاس بندي بهينه چيست و چه تاثيري در ارتقا و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره ابتدايي دارد :
دبستان خانه شاگرد و معلم و محلي است كه بناي زندگي اطفال در آن پي ريزي مي شود و يادگارهاي گوناگون از دوره پرشور و هيجان طفوليت در خاطره ها به جاي مي گذارد . در همين خانه بزرگ است كه مغز كوچك اطفال شكل اجتماعي
مي گيرد و به آهنگ با انضباط زندگي آشنا مي شود .
اگر دبستان را به ساده ترين صورت آن در آوريم , واحد كوچكي از آن باقي مي ماند كه كلاس درس ناميده مي شود . آنجا نيز قاعدتا"" عده اي طفل خرد سال با شخصي به نام معلم گرد هم نشسته اند و مقدمات كتاب زندگي را ورق مي زنند 
طبقه بندي شاگردان در دبستانهاي معمولي از مهمترين وظايف مدير دبستان است .
در طبقه بندي بايد به رشد جسمي و قدرت فكري و عقلي و رشد ذهني و اجتماعي و سازگاري روحي و اخلاقي كودكان توجه شود , تا اطفال كه بهتر مي توانند با يكديگر كار كنند در يك اتاق قرار گيرند و بين آنان اختلافاتي كه به ناسازگاريها منجر مي شود , بوجود نيايد .
حال بايد ديد كه :
اگر كلاس بندي صرفا""بر مبناي تراز علمي صورت گيرد و معدل كل دانش آموزان در سال قبل ملاك باشد , آيا اين كلاس بندي ايده آل است ؟
اگر كلاس بندي صرفا بر مبناي تراز اخلاقي صورت گيرد و چگونگي رفتار دانش آموزان با ديگران و سازگاري وي با محيط مدرسه و كلاس مد نظر باشد , و دانش آموزاني كه براي مدرسه ايجاد مشكل مي كنند , در كلاسهاي هم پايه به نسبت تساوي تقسيم شوند , آيا چنين كلاس بندي مي تواند مناسب باشد ؟
اگر در كلاس بندي , فقط شرايط سني دانش آموزان در نظر گرفته شود , آيا اين كلاتس بندي بهينه است ؟
و يا اگر در كلاس بندي و تقسيم دانش آموزان بين كلاسها , صرفا به ميزان تحصيلات والدين دانش آموز توجه شود , آيا چنين كلاس بندي مي تواند موفق باشد و موجب هم تراز بودن كلاسها شود و رضايت معلمين همپايه را به دنبال داشته باشد .
براي رسيدن به اين پاسخ , در تهران به مناطق مختلف آموزش و پرورش رفته و از نزديك با نحوه كلاس بندي مدارس آشنا شديم , كه متعاقبا به ذكر آنها خواهيم پرداخت .
اهميت و ضرورت تحقيق
دكتر ابراهيمي استاد دانشگاه تهران مي گويد :
((در بعضي از مدارس , بخصوص در امر كلاس بندي پايه اول دبستان , نحوه تقسيم دانش آموزان در بين كلاسها , فقط بر مبتاي تحصيلات والدين صورت مي گيرد و دليلشان اين است كه دانش آموزاني كه پدر و مادر تحصيلكرده باشد , هيچ گونه زحمتي بر دوش معلم ندارد و معلم فقط بايد به دانش آموزاني رسيدگي كند كه داراي پدر و مادر بي سواد يا كم سواد هستند ))
در بيشتر مدارس ما , كلاس بندي بر اساس معدل كل دانش آموزان صورت مي گيرد , بايد ديد كه آيا اين روش كمي تواند در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثر باشد .
فرضيه هاي تحقيق :
  1. بين مدارسي كه كلاس بندي دارند , با مدارسي كه كلاس بندي ندارند از نظر آموزشي تفاوت وجود دارد
  2. سن و جنس دانش آموزان بر روي كلاس بندي آنان تاثير مي گذارد .
تعريف عملياتي اصطلاحات تحقيق :
دانش آموز : افرادي كه در يكي از پايه هاي تحصيلي , مشغول كسب علم و دانش هستند
معدل كل : مجموع نمرات درسي تقسيم بر تعداد دروس
پيشرفت تحصيلي : رفتن دانش آموز از پايه اي تحصيلي به پايه اي بالاتر و كسب معدل بالاي 15
كلاس بندي : تقسيم دانش آموزان در بين كلاسها بر مبناي معدل كسب كرده در سال قبل كه اين معدل كسب شده بايد :
  • دانش آموزاني كه معدل سال قبل آنها بالاتر از 18 باشد در يك كلاس
  • دانش آموزاني كه معدل سال قبل آنها بين 18 تا 14 باشد در يك كلاس
  • دانش آموزاني كه معدل سال قبل آنها كمتر از 14 باشد در يك كلاس
طرح تحقيق :
در كشور ما چندين مدرسه وجود دارد كه از نظر كلاس بندي با مشكل مواجه هستند ما بر آنيم تا روش صحيحي براي حل اين مشكل بيابيم .
در ابتدا بايد بدانيم كه كلاس بندي چيست و چه نقشي بر پيشرفت تحصيلي دارد و بين مدارسي كه كلاس بندي دارند با ديگر مدارس چه تفاوتي وجود دارد و وظايف معلمان در اينگونه مدارس چگونه است .
در اين تحقيق منظور ما از كلاس بندي تقسيم دانش آموزان در بين كلاسها بر اساس معدل سال قبل آنها مي باشد . ما مي خواهيم بدانيم آيا اين روش صحيح است يا خير؟
  بهمين دليل به سراغ پايه هاي ابتدايي در چند مدرسه تهران رفته ايم و تحقيق خود را با پرسشنامه و پرونده تحصيلي دانش آموزان شروع كرده ايم .
 
 
 
فصل دوم :
پيشينه تحقيق :
لطف آبادي (1374 ) بر روي نقش كلاس بندي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تحقيق كرده است او مي گويد :
در نحوه كلاس بندي بايد خيلي دقت كرد . چون اولين و مهمترين كار در تحصيل مي باشد نبايد دانش آموزان زرنگ و تنبل را از يكديگر جدا كرد . چون بتعث سر خوردگي در دانش آموزان ضعيف مي شود و اشتياق درس خواندن را از همان ابتدا از آنها مي گيرد و در دانش آموزان قوي باعث بوجود آمدن غرور مي شود و باعث مي شود آنها به خود مغرور شوند و در خواندن درس كاستي نشان دهند .
بايددر هر كلاس به طور متوسط از هر سه گروه : زرنگ , متوسط و ضعيف دانش آموزان استفاده شود تا شاهد رقابت و پيشرفت تحصيلي آنان باشيم .
 
 
 
 
فصل سوم :
روش تحقيق :
ما در اين تحقيق از روش همبستگي استفاده كرده ايم .
جامعه آماري :
تمام مدارس ابتدايي شهر تهران
نمونه آماري :
از مدارس ابتدايي شهر تهران كه از منطقه 20و16 آموزش و پرورش را انتخاب كرده ايم و 100 نفر از دانش آموزان اين منطقه كه 50 نفر آنها دختر و 50 نفر آنها پسر مي باشند .
حجم نمونه و روش آمارگيري :
حجم نمونه ما 100 نفر دانش آموز مي باشد و در اين تحقيق از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله استفاده مي كنيم .
ابزارهاي تحقيق :
ابزارهاي تحقيق ما در اين تحقيق عبارت اند از :
پرسشنامه و پرونده تحصيلي دانش آموزان
روش تجزيه و تحليل :
در اين تحقيق براي گزارش ويژگي هاي جمعيتي آزمودني ها از شيوه هاي آمار توصيفي استفاده خواهد شد . اما در تحليل نتايج از آمار استنباطي استفاده خواهيم كرد .
   طرح كلاس بندي دانش آموزان اول دبستان (منطقه 20 طرح)
 در سال تحصيلي 73-72 طرحي از طرف گروههاي آموزشي منطقه 20 , به مدارس تابعه ارسال شده كه در آن نحوه تست كودكان سال اول دبستان , بيان شده است . در اين طرح از آزمون بينه سيمون استفاده شده كه از سن سه سالگي شروع مي شود و تا ده سالگي ادامه دارد . اين طرح شامل موارد زير است :
  1. در مورد كودكان سه ساله , شامل :
گفتن نام خانوادگي , بازگو كردن دو عدد , نام بردن اجزاي يك تصوير ,
بازگو كردن جمله شش سيلابي , نشان دادن بيني , چشم و دهان .
  1. در مورد كودكان چهار ساله , شامل :
بازگو كردن سه عدد , بيان جنسيت , نام بردن اسم چند شئ , مقايسه طول دو خط
  1. در مورد كودكان پنج ساله شامل :
بازگو كردن جملات ده سيلابي , شمردن چهار سكه ساده , مقايسه دو وزن با هم , ترسيم يك مربع از روي مدل , تنظيم تصاوير .
  1. در مورد كودكان شش ساله , شامل :
شمردن سيزده سكه , توصيف از نظر كار برد , تشخبص صبح و عصر , ترسيم يك لوزي از روي مدل مقايسه از نظر زيبايي .
  1. در مورد كودكان هفت ساله , شامل :
توصيف يك تصوير , شمردن سكه اي كه سه عدد آن مضاعف باشد , تشخيص دست راست و گوش چپ , تشخيص چهار رنگ , اجراي سه دستور .
6-در مورد كودكان هشت ساله , شامل :
بازگو كردن پنج عدد, شمردن معكوس از بيست به صفر , تشخيص كمبود تصوير , تاريخ روز , مقايسه دو چيز به طور ذهني .
  1. در مورد كودكان نه ساله , شامل :
تشخيص سكه هاي پول , برگرداندن بقيه از پنج تومان , توصيف بدون در نظر گرفتن مصرف , چرا بايد درس خواند , در خانه چه كسي را بيشتر دوست داري ,
نام بردن ماههاي سال .
  1. در مورد كودكان ده ساله , شامل :
اگر به جايي كه مي خواهيم برويم دير شد چه كنيم , رديف كردن پنج عدد , ترسيم حفظي دو تصوير , انتقاد جملات احمقانه و سه كلمه در دو جمله جداگانه ( ر.ك به بخش ضمائم ضميمه شماره 1و2 )
 
24 + جمع نمرات بدست آمده
سن تقويتي بر حسب ماه
البته براي هر يك از موارد ياد شده , امتيازي در نظر گرفته شده و از طريق مجموع امتيازات كودك , بهره هوشي او محاسبه مي گردد , و بر حسب بهره هوشي بدست آمده در بين كلاسها تقسيم مي شود . 100 ×                      = IQ بهره هوش
البته بر حسب جدول ذيل , مشخص مي شود كه اين دانش آموز از نظر بهره هوشي به چه گروهي تعلق دارد .
ايزوله                           25-0
تربيت پذير                  50-25
آ‌موزش پذير                  75-50
مرزي                        90-75
متوسط ضعيف              110-90
خوب                         120-110
تيز هوش                     140-120
نابغه                       200-140
همان طور كه اشاره شد , طرح فوق فقط مربوط به كلاس بندي دانش آموزان پايه اول بوده و هيچ گونه طرح مدوني در مورد كلاس بندي ساير پايه ها , از طرف اداره , به مدارس تابعه , ارسال نشده است . در ضمن همانطوركه مي دانيم اجراي يك تست به خصوص در مورد يك كودك كاري به غايت حساس است .
اجراي صحيح يك تست همواره مستلزم تحقق دو شرط اساسي است :
  1. كودك مورد آزمايش بايد تست را با طيب خاطر انجام دهد و در اجراي آن دقت لازم را بزه كار بندد .
  2. كودك نبايد از تست يا از اجرا كننده آن بيمناك , وحشت زده يا به نحوي ناراحت باشد . بايد علاقه كودك را عليرغم خود او به آزمايش مورد نظر جلب كرد .
لذا در ميان صفات مختلف يك تست خوب اين جنبه كه براي كودك سرگرم كننده و جالب باشد نبايد مورد غفلت قرار گيرد . لازم به تذكر است كه آزماينده بايد كودك را با روي خوش بپذيرد , فراموش نكنيم كه مفداري خوردني خواه قبل از اجراي تست براي جلب همكاري كودك به وي داده شود خواه به او وعده دهند كه در صورت موفقيت به وي داده خواهد شد مي تواند مفيد واقع شود . بديهي است كه بايد از هر گونه تذكري در حضور كودك خود داري شود , كودكي كه احساس مي كند در انجام كار معيني شايستگي لازم را از خود نشان نداده است , آرامش رواني را كه براي اجراي موفقيت آميز آزمايشهاي بعدي , ضروريست از كف خواهد داد .
حضور والدين , برادر يا خواهر بزرگتر يا يكي از معلمان كودك , ممكن است او را به طور قابل ملاحظه اي مشوش نمايد . فراموش نخواهيم كرد كه كودك بخصوص اگر با آزمايشهاي طولاني كه تمايل او به بازي را ارضا نمي كند سر و كار داشته باشد زود خسته مي شود . و در اين صورت بايد جلسه آزمايش را قطع كرد و آنرا در فرصت مناسبي از سر گرفت . تستها بايد حتي الامكان بطور انفرادي اجرا شوند و كودكان آنرا يكي بعد از ديگري بگذرانند .
چه كسي بايد تستها را اجرا كند ؟
آيا بايد براي انجام اين منظور از روانشناس حرفه اي استمداد كرد يا معلمان مي توانند اين وظيفه را به عهده بگيرند .
قبلا"" به اين نكته اشاره كرديم كه اجراي تست كاري به غايت حساس و دقيق است , اما دليلي وجود ندارد كه يك معلم نتواند براي بعهده گرفتن اين و.ظيفه آماده شود و در  اين باره ورزيدگي كافي كسب نمايد. معذالك بايد در اين مورد تاكيد لازم بعمل آيد كه يك دوره كار آموزي عملي شرط لازم آن است كه بتوان روي نتايج حاصله حساب كرد .
بايد علاوه بر آن تكنيك تست مورد نظر بطور دقيق براي آزمايش كننده معلوم باشد تا بتواند آنرا با دقت هر چه تمامتر بصورتي كه هنگام ميزان كردن و فرم گيري تست مورد عمل بوده اجرا كند .
وانگهي بسياري از اين مسائل با نوع تست بستگي دارد . مشكلات اجرايي از تستي تا تست ديگر متفاوت است . در مورد تستهاي بينه سيمون , كدار معتقد است كه حتي افراد تازه كار مي توانند از اجراي آنها نتايج مفيدي به دست آورند .
و.لي تحصيل نتايج دقيق از اين تست مستلزم آن است كه شخص مامور اجراي آنها در كار خود بسيار ورزيده باشد .
بعضي از مولفان از جمله ليپمن معتقدند كه تنها روانشناسان حرفه اي بايد مجاز باشند دانش آموزان را تست كنند . بديهي است كه معلمان بايد براي كسب صلاحيت در اين مورد دوره كار آموزي بخصوص ببينند . ولي آيا كسب چنين تبحري براي همه معلمان مطلوب نيست ؟ پس اگر به منظور جوابگوئي به احتياجات ناشي از اجراي تستها بتوانيم اين هدف پر ارزش را تحقق بخشيم , بطور غير مستقيم به عالم تعليم و تربيت نيز خدمت كرده خواهيم بود .
 
نحوه كلاس بندي در دبستان پسرانه ايمان (منطقه 20 )
طي گفتگوئي كه با مسئول دبستان ايمان در مورد جگونگي انجام كلاس بندي در اين مدرسه , به عمل آمد , اظهار داشتند : كلاس بندي پايه اول بر اساس طرحي كه از منطقه ارسال شده است , انجام مي گيرد .
در سالهاي گذشته هيچ گونه طرح مدوني در زمينه كلاس بندي از طرف منطقه به مدارس ارسال نشده بود و مسئول دبستان , به ابتكار خود , در اين زمينه طرحي را به مرحله عمل در آورده اند .
در سال تحصيلي 72-71 تستي را براي سنجش ميزان هوش دانش آموزان كلاس اول تهيه كرده بودند كه شامل مراحل ذيل بود :
  • شمردن مهره ها از يك تا چهارده
  • نشاندادن قسمتهاي مختلف بدن ( چشم , گوش , دست , پا و )
  • شناخت جهتها ( بالا , پايين , چپ , راست و )
  • شناخت بلندي , كوتاهي و تساوي
  • شناخت سبكي و سنگيني و تشخيص آنها
  • شناخت جلو و عقب
  • جدا كردن گردي , سه گوش و چهار گوش
  • مشخص كردن رنگها : سفيد , قرمز , آبي و سبز
  • خواندن شعر يا سوره هاي قرآن توسط دانش آموز
  • مفهوم بيشتري يا كمتري با در اختيار گذاشتن سكه هاي مختلف
  • نام بردن اشياء مختلف با استفاده از لوحه ها
براي هر قسمت امتياز بخصوصي را قائل بودند كه جمع امتيازات ميزان هوش كودك را نشان مي داده است . علاوه بر اين تست , عوامل ديگري هم در امر كلاس بندي دخيل بودند, از جمله :
تاريخ تولد دانش آموز , تحصيلات پدر , تحصيلات مادر , شغل پدر , شغل مادر , سن پدر , سن مادر , نوع و ميزان در آمد خانواده , در قيد حيات بودن پدر و مادر , چپ دستي يا راست دستي كودك , عدم آشنايي با زبان فارسي , لكنت زبان , معلوليت جسمي و حركتي , نقص عضو , نقص در بسنايي و شنوايي , نقص در چهره , نوع مسكن و تعداد اتاقها ( ر.ك به بخش ضمائم , ضميمه شماره 3 )
در مورد كلاس بندي پايه هاي دوم تا پنجم نيز طرح ديگري را به مرحله اجرا در آورده بودند . در درجه اول , دانش آموزان پايه هاي قبل را كه به كلاس بالاتر ارتقاء يافته بودند , بين كلاسهاي هم پايه به طور مساوي تقسيم مي كردند , تا دانش آموزان يك كلاس مجددا در سال تحصيلي جديد , همه در يك كلاس مشترك قرار نگيرند .
معيار هاي ديگري كه در نظر مي گرفتند , عبارت بودند از :
نمره درس رياضي , نمره درس ديكته , جمع نمرات ثلث سوم , انضباط ثلث سوم و ميزان تحصيلات اولياء كه جمعا صد امتياز مي شد و دانش آموزان بر حسب امتيازي كه مي آوردند به طور تساوي و عادلانه در بين كلاسهاي هم پايه تقسيم مي شوند .
در مورد دروس رياضي , ديكته و همچنين انضباط , امتيازات با اين صورت تعلق مي گرفت :
  1. دانش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا يعني در درس رياضي , ديكته و انضباط 20 بگيرند 20 امتياز مي گيرند .
  2. دانش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا را نمرات 18 و 19 بگيرند , 18 امتياز مي گيرند .
  3. دانش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا را نمرات 16 و 17 بگيرند , 16 امتياز مي گيرند .
  4. دانش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا را نمرات 14 و 15 بگيرند , 14 امتياز مي گيرند .
5-دانش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا را نمرات 12 و 13 بگيرند , 12 امتياز مي گيرند .
  1. _د انش آموزاني كه هر قسمت از مراحل بالا را نمرات10و11 بگيرند , 10امتيازمي گيرند .
در مورد ميزان تحصيلات پدر و مادر , امتيازات بدين صورت تعلق مي گرفت :
  1. اوليايي كه در حد ابتدايي سواد دارند : 10 امتياز
  2. اوليايي كه در حد راهنمايي سواد دارند : 15 امتياز
  3. اوليايي كه در حد ديپلم سواد دارند : 20 امتياز
تذكر : فقط ميزان سواد يكي از والدين در امتياز دهي محسوب مي شود
در مورد جمع نمرات ثلث سوم , براي هر پايه اي , ميزان امتياز داده شده متفاوت بود .

پايه اول به پايه دوم

  1. دانش آموزاني كه در پايه اول در جمع كل نمرات ثلث سوم 160-120 نمره داشتند , 10 امتياز
  2. دانش آموزاني كه در پايه اول در جمع نمرات ثلث سوم 199-161 نمره داشتند , 15 امتياز .
  3. دانش آموزاني كه در پايه اول در جمع نمرات ثلث سوم 240 200 نمره داشتند , 20 امتياز .
 
پايه دوم به پايه سوم :
1_ دانش آموزاني كه در پايه دوم در جمه نمرات ثلث سوم 200 _ 160 نمره داشته اند , 10 امتياز .
2_ دانش آموزاني كه در پايه دوم در جمه نمرات ثلث سوم 250 _ 201 نمره داشته اند , 15 امتياز .
3_ دانش آموزاني كه در پايه دوم در جمه نمرات ثلث سوم 320 _251 نمره داشته اند , 20 امتياز .
پايه سوم به پايه چهارم
1_ دانش آموزاني كه در پايه سوم در جمع نمرات ثلث سوم 265_ 200 نمره داشتند , 10 امتياز .
2_ دانش آموزاني كه در پايه سوم در جمع نمرات ثلث سوم 336_ 266 نمره داشتند , 15 امتياز .
_ دانش آموزاني كه در پايه سوم در جمع نمرات ثلث سوم 400_ 337 نمره داشتند , 20 امتياز .
 
 
پايه چهارم به پايه پنجم
  1. دانش آموزاني كه در پايه چهارم در جمع نمرات ثلث سوم 280-220 نمره داشتند , 10 امتياز .
  2. دانش آموزاني كه در پايه چهارم در جمع نمرات ثلث سوم 366-281 نمره داشتند , 15 امتياز .
3-دانش آموزاني كه در پايه چهارم در جمع نمرات ثلث سوم 440 367 نمره داشتند , 20 امتياز . ( ر.ك به بخش ضمائم , ضميمه شماره 4 )
در ضمن اين مدرسه دو شيفت است و در هر شيفت 11 كلاس و حدود 430 دانش آموز دارد .
آموزش و پرورش منطقه 20 مدارس تابعه خود را از نظر امكانات , درجه بندي نموده است كه عبارتند از :
الف همگون1 : مدارسي كه تقريبا"" از كليه امكانات , منجمله فضاي آموزشي مناسب , كتابخانه ها , آزمايشگاه , امكانات ورزشي و بر خوردار باشند , همگون يك خوانده مي شوند .
ب- همگون 2 : مارسي كه از نظر امكانات در حد متوسط باشند همگون دو خوانده مي شوند .
ج- همگون 3 : مدارسي كه از امكانات چنداني بر خوردار نباشند , همگون سه ناميده مي شوند .
دبستان سه از اين نظر , همگون 1 است .
نحوه كلاس بندي در دبستان دخترانه پيك نور ( منطقه 16 )
اين مدرسه دو شيفت است . در هر شيفت 14 كلاس و حدود 500 دانش آموز مي باشد . كلاس بندي پايه اول , در سالهاي گذشته بر اساس طرحي كه مسئول دبستان تهيه كرده بود , انجام مي شده است .
اين تست بيشتر بر مبناي رياضي پايه اول تهيه شده بود , كه شامل : تشخيص رنگها , چپ و راست , سوالات جور كردني و كامل كردني و
كلاس بندي ساير پايه ها در سالهاي گذشته بر اساس معدل كل دانش آموزان صورت مي گرفته , در سال گذشته صرفا"" بر اساس معدل نمرات كتبي دانش آموزان صورت مي گرفته و در سال جاري بر اساس طرح تراز علمي اخلاقي صورت مي گيرد .
مسئول دبستان معتقد بودند كه : در امر كلاس بندي نبايد نمره انضباط دانش آموز , ملاك باشد . زيرا نمره انضباط معدل دانش آموز را بالا مي برد .
دانش آموزان شلوغ و مسئله ساز در كلاسها پخش مي شوند .
  در كلاس بندي پايه اول , سواد پدر و مادر هم در نظر گرفته مي شود . زيرا بنا به گفته مسئول دبستان , دانش آموزاني كه داراي والديني تحصيلكرده هستند , در منزل رسيدگي بيشتري به درسشان مي شود و از اين نظر مشكلي براي معلم ايجاد نمي كنند .
البته بايد متذكر شويم كه كلاس بندي دانش آموزان پايه اول قبلا"" صورت گرفته بود , و معيار اين كار , ميزان سواد والدين بوده , و قرار بود در اواخر شهريور ماه معلمين كلاس اول تست هوشي را بر روي دانش آموزان خود انجام دهند و تا حدودي با ميزان هوش و استعداد دانش آموزان خود آشنا شوند .
به قسمتهايي از تست مذكور كه همان تست منطقه است , در ذيل اشاره مي شود نكات مهم :
  • محل قرار گرفتن تست : تست در يك اتاق خلوت و بدون سر و صدا گرفته شود و تا جائيكه ممكن است از زدن تصوير به ديوار و يا هر چيزي كه ذهن كودك را مشغول كند اجتناب ورزيده شود .
2-شخص يا اشخاصي كه تست را مي گيرند , حتما"" باير از ميان معلمين كلاس اول باشند , نحوه برخورد ايشان با كودك مناسب با سن و رغبت او باشد .
  1. در زمان گرفتن تست شخص يا اشخاصي , به عنوان ناظر حضور نداشته باشند.
  2. از مشخص كردن هر گونه زمان و يا نگاه كردن به ساعت اجتناب ورزيده شود
  3. هنگامي كه احساس شود به اندازه كافي , زمان داده شده است و كودك قادر به پاسخ نبوده است بدون به كار بردن كلمه منفي , مثل : نتوانستي, صحيح نيست , نه اينطور نيست و سوال بعدي مطرح شود .
  4. جمله ها به صورت بياني كودكانه , اما صحيح مطرح شود .
  5. بهتر است از كودك به تنهايي تست به عمل آيد تا مورد كمك و يا سرزنش از سوي همراه قرار نگيرد .
اما در صورتي كه احساس شود , كودك كمترين ناراحتي به خاطر جدا شدن از مادر يا شخص ديكري كه همراه اوست , در رفتارش پديدار شده , انجام اين عمل جايز نيست و نبايد به تحكم متوسل شد .
مشخصات كودك بايد در بالاي كاغذ نوشته مشود كه اين مشخصات عبارتند از: 
نام ………….نام خانوادگي ………………..تك فرزند       چپ دست
لكنت زبان           نيمه اول             نيمه دوم    
سوالات تست عبارتند از :
1- اسمت چيه ؟                          فاميلت چيه ؟                         چند سالته ؟
2-ميوه چيه ؟
3-با بخاري گرم مي شويم , با كولرچي ؟
4-خوب گوش بده , هر چه من مي گم , دوباره بگو :
ديروز من همراه برادرم به پارك رفتم .
5-شكلهاي مشابه را جدا كن .
 
6_ شير در كجا زندگي مي كند ؟
7_دستكش را دست مي كنيم , جوراب را چي ؟ و يا با چشم مي بينيم , با گوش چي ؟
8_عينك به چه درد مي خوره ؟
9_ الف ) اشياء همرنگ را جدا كن .
ب) رنگ هر دسته را بگو .
10_ كجاي اين شكل ناقص است ؟
 
11_ شكلي را كه مثل بقيه نيست نشان بده .
 
12_ اين شكل را كامل كن . با كدام دست كشيدي ؟ چپ , راست ؟
 
13_ كداميك از شكلهاي زير جاي خالي شكل بالا را پر مي كند ؟
 
14_ شكل بعدي بالا را ازميان شكلهاي پايين پيدا كن و نشان بده .
 
15_ شكلي كه مثل بقيه نيست نشان بده .
براي هر كدام از مراحل بالا امتياز ويژه اي
در نظر گرفته شده و مجموع اين امتيازات ,
ميزان هوش كودك را نشان مي دهد .
تجزيه و تحليل اطلاعات
در اين فصل به تجزيه و تحليل سوالات پرداختيم . در تجزيه و تحليل پاسخ سوالت از جدولي كه اطلاعات بدست آمده را نشان مي دهد استفاده شده است كه از اين جدول مي توان به عنوان جدول نموداري ياد كرد , زيرا جدول نموداري روش ارائه مشاهدات بصورت نمودار است و روش مناسب براي تنظيم و توصيف رابطه داده هاست .
بنابر اين در اين جدول شماره ها بيانگر فراواني پاسخ ها و شماره هاي داخل پرانتزبيانگر درصد هاست .
براي پاسخ هر گروه از مخاطبين از قبيل : مديران مرد , مديران زن _ آموزگاران مرد و آموزگاران زن و همچنين كل افراد كه 100 نفر مي باشند يك نمودار ستوني رسم شده است كه نظريات افراد را نشان مي دهد .

سوال (1) :
آيا در منطقه آموزشي شما از كلاس بندي مدون استفاده مي شود ؟
جدول 1-1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


سوال (2) :
نظر شما راجع به كلاس بندي مدون چيست ؟
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


در سوال (2) نظر مخاطبين راجع به كلاس بندي مدون خواسته شده است كه با توجه به جدول نموداري 1-2 و نمودارهاي مربوط به آن 85 درصد مديران مرد 75 درصد مديران زن , 50 درصد آموزگاران مرد و 66 درصد آموزگاران زن در اين رابطه نظر كاملا"" موافق داشته اند .
البته 10 درصد مديران مرد , 5 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و 26 درصد آموزگاران زن نيز نظر موافق داشته اند كه كلا"" 89 درصد اين افراد موافقت خود با كلاس بندي مدرن ابراز نموده اند كه مي توان گفت درصد قابل ملاحظه اي است .
در نمودار 5-1-2 كه مربوط به كل افراد است , 70 درصد كاملا"" موافق و 19 درصد موافق بوده اند كه روي هم همان 89 درصد ميزان موافقت را نشان مي دهد . در اين نظر خواهي 5 درصد نظري نداشتند و 6 درصد مخالفت نموده اند , كه قابل توجه نيست .
 
 
 
 
 
سوال (3)
معلمان مربوطه بايد در امر كلاس بندي دخالت كنند ؟
جدول 1-3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
با توجه به جدول نموداري 1-3 و نمودارهاي مربوط به آن در ارتباط با سوال (3)
كه : معلمان مربوطه بايد در امر كلاس بندي دخالت كنند .
80 درصد مديران مرد , 15 درصد مديران زن , 50 درصد آموزگاران مرد و 28 درصد آموزگاران زن نظر كاملا"" موافق داشته و در همين رابطه 10 درصد مديران مرد و 80 درصد مديران زن , 40 درصد آموزگاران مرد و 58 درصد آموزگاران زن نظر موافق را ابراز نموده اند .
اما كساني كه با اين نظر مخالف بوده اند , 10 درصد مديران مرد , 5 درصد مديران زن , 10 درصد آموزگاران مرد و 6 درصد آموزگاران زن را تشكيل مي دهند
در رابطه با اين سوال فقط 4 درصد آموزگاران زن نظري نداشته و همچنين 6 درصدآنها نيز كاملا"" مخالف بوده اند .
نمودار 5-1-3 نشان دهنده اين است كه 38 درصد كاملا"" موافق 51 درصد موافق
2 درصد نظري نداشته 7 درصد مخالف و 2 درصد كاملا"" مخالف بوده اند .
به طور كلي به استناد نمودار 5-1-3 مي توان گفت كه حدودا"" 89 درصد افراد با اين مساله موافقت كرده اند و 9 درصد هم ابراز مخالفت نموده اند .
پس مي توان نتيجه گرفت كه معلمان مربوطه بايد در امر كلاس بندي دخالت نمايند سوال (6) :
كلاس بندي صرفا"" به صورت تراز علمي مناسب است . 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

با توجه به جدول 1-6 نمودارهاي مربوط به آن در رابطه با سوال 6 كه :
كلاس بندي صرفا"" به صورت تراز علمي مناسب است . 10 درصد مديران مرد 5 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و 12 درصد آموزگاران زن نظر كاملا"" موافق داشته و همچنين 10 درصد مديران زن , 20 درصد آموزگاران مرد و 16 درصد آموزگاران زن نيز موافق بوده اند .
در همين زمينه 10 درصد مديران مرد , 20 درصد آموزگاران مرد و 8 درصد آموزگاران زن نظري نداشته اند . در صورتي كه 80 درصد مديران مرد و 80 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و 44 درصد آموزگاران زن نظر مخالف و 5 درصد مديران زن و 20 درصد آموزگاران زن كاملا"" مخالف بوده اند 
نهايتا"" با توجه به نمودار 5-1-6 در رابطه با سوال 6 به طور كلي 12 درصد كاملا"" موافق 12 درصد موافق 8 درصد بدون نظر , 57 درصد مخالف و 11 درصد كاملا"" مخالف بوده اند . اين نمودار نشاندهنده اين است كه كساني كه با كلاس بندي صرفا"" به صورت علمي موافقت نموده اند , حدودا"" 24 درصد كل افراد و آنهايي كه با كلاس بندي صرفا"" به صورت علمي مخالفت كرده اند , حدودا"" 68 درصد كل افراد را تشكيل مي دهند . پس مي توان نتيجه گرفت كه : كلاس بندي صرفا"" به صورت تراز علمي مناسب نيست , بلكه بايد عوامل ديگري را نيز در نظر گرفت .
سوال (10) :
وظايف معلمين در مدارسي كه كلاس بندي مدون دارند , با مدارسي كه كلاس بندي مدون ندارند , يكسان است .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
با توجه به جدول 1-10 و نمودارهاي مربوط به آن , در رابطه با اينكه وظايف معلمين در مدارسي كه كلاس بندي مدون ندارند يكسان است , 5 درصد مديران زن , 10 درصد آموزگاران زن و 10 درصد آموزگاران نظر كاملا"" موافق داشته و 5 درصد مديران زن , 50 درصد آموزگاران مرد و 10 درصد آموزگاران زن نيز نظر موافق داشته اند .
همچنين 5 درصد مديران مرد , ده درصد آموزگاران مرد و 18 درصد آموزگاران زن نظري نداشته اند .
در رابطه با اين سوال 90 درصد مديران مرد , 90 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و 38 درصد آموزگاران زن نظر مخالف و همچنين 5 درصد مديران مرد و 24 درصد آموزگاران زن نيز نظر كاملا"" موافق داشته اند .
با توجه به نمودار 5-1-10 , 7 درصد كل افراد كاملا"" موافق , 11 درصد موافق 11درصد نظري نداشته اند , 58 درصد مخالف و 13 درصد كاملا"" مخالف بوده اند .و اين نمودار بيانگر اين است كه حدودا"" 18 درصد كل افراد با اين سوال موافقت نموده , و 71 درصد هم ابراز مخالفت كرده اند . پس مي توان نتيجه گرفت : وظايف معلمين در مدارسي كه كلاس بندي مدون دارند , با مدارسي كه كلاس بندي مدون ندارند , يكسان نيست .
 
سوال (12):
كلاس بندي مدون و اصولي , در مدارس وجود ندارد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

با توجه به جدول 1-12 و نمودارهاي مربوط به آن در رابطه با اينكه :
كلاس بندي اصولي و مدون در مدارس وجود ندارد , 5 درصد مديران زن , 10 درصد آموزگاران مرد و 10 درصد آموزگاران زن كاملا"" موافق و همچنين 80 درصد مديران مرد , 5 درصد مديران زن , 40 درصد آموزگاران مرد و 26 درصد آ‌موزگاران زن نظر موافق داشته اند .
همچنين 5 درصد مديران مرد , 20 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و 12 درصد آموزگاران زن نظري نداشته اند .
در رابطه با اين سوال 15 درصد مديران مرد , 70 درصد مديران زن , 10 درصد آموزگاران مرد و 52 درصد آموزگاران زن نظر مخالف و 10 درصد آموزگاران مرد نظر كاملا"" مخالف داشته اند .
با توجه به نمودار 5-1-12 مي توان گفت كه 7 درصد افراد كاملا"موافق 34 درصد موافق , 14 درصد نظري نداشته , 44 درصد مخالف و 1 درصد كاملا"" مخالف بوده اند .
اين نمودار نشاندهنده اين است كه بطور كلي 41 درصد افراد معتقدند كه كلاس بندي مدون و اصولي در مدارس وجود ندارد و حدودا"" 45 درصد افراد نيز با اين مساله ابراز مخالفت كرده اند , پس مي توان نتيجه گرفت كه : كلاس بندي اصولي و مدون در مدارس وجود دارد اما همه مواردي را كه در يك كلاس بندي مدون بايستي رعايت شود , در نظر كفته نمي شود , مانند : تراز علمي , اخلاقي دانش آموزان , تحصيلات پدر و مادر و .
سوال (14) :
در كلاس بندي دانش آموزان علاوه بر تراز علمي و اخلاقي دانش آموزان , بايد به تحصيلات پدر و مادر نيز مد نظر قرار گيرد .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

موضوعي كه در سوال 14 مطرح شده است , اين است كه : در كلاس بندي دانش آموزان علاوه بر تراز علمي و اخلاقي دانش آموزان بايد تحصيلات پدر و مادر نيز مد نظر قرارگيرد .
با توجه به جدول 1-14 و نمودارهاي مربوط به آن در پاسخ به اين سوال 10 درصد مديران مرد , 5 درصد مديران زن , 10 درصد آموزگاران مرد و 32 درصد آموزگاران زن كانلا"" موافق و 85 درصد مديران مرد , 65 درصد مديران زن , 20 درصد آموزگاران مرد و 54 درصد آموزگاران زن نظر موافق و همچنين 5 درصد مديران مرد , 5 درصد مديران زن و 4 درصد آموزگاران زن نيز نظري نداشته اند 
در مقابل 20 درصد مديران زن , 40 درصد آموزگاران مرد و 8 درصد آموزگاران زن نظري مخالف و 5 درصد مديران زن , 30 درصد آموزگاران مرد و دو درصد آموزگاران زن نيز نظر كاملا"" مخالف داشته اند .
در نمودار 5-1-14 ملاحظه مي شود كه 20 درصد كل افراد با مد نظر قرار گرفتن تحصيلات پدر و مادر در امر كلاس بندي دانش آموزان كاملا"" موافق بوده اند .
بطور كلي مي توان نتيجه گرفت كه : در كلاس بندي دانش آموزان علاوه بر تراز علمي اخلاقي دانش آموزان بايد تحصيلات پدر و مادر بيز مد نظر قراربگيرد .

منابع :
  • سلسله مقالات تحقيقي درباره كودكان جهان : به كوشش اسد اله شعباني .
  • اداره امور دبستان , تاليف : زهرا ديده بان
  • جزوه درسي ( آموزش و پرورش ابتدايي راهنمايي متوسطه ) مهندس مرتضي مجد فر .
  • تشكيلات و نظامات مدارس قديم و شيوه تعليم و تربيت آنها امير كبير و ايران , فريدون آدميت , تهران 1334
  • آموزش و پرورش , ابوالفضل عزتي 1356 . تهران .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منطقه 2 پايه  اول                                آزمون بينه سيمون
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نام و نام خانوادگي :
تاريخ تولد :
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نام و نام خانوادگي دانش آموز :                   نام پدر :              نام مادر :
تاريخ تولد :                  تحصيلات پدر :              سن پدر :           شغل پدر:
تحصيلات مادر :                  سن مادر :                   شغل مادر :  
نوع و ميزان در آمد خانواده :                           آيا پدر و مادر در قيد حيات هستند :
دانش آموز از نظر فعاليت چپ دست است يا راست دست ؟
عدم آشنايي با زبان فارسي          لكنت زبان          معلوليت جسمي و حركتي
نقص عضو           نقص در چشم و ديدن             نقص در گوش و شنيدن     
نقص در چهره    
منزل مسكوني خانواده :
شخصي :           استيجاري             بدون اجازه            مستقل            غير مستقل
آپارتمان         تعدا اتاق
آدرس منزل :
تلفن منزل :
 
 
نام و نام خانوادگي مسئول ثبت نام :                                      مهر دبستان
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




بسمه تعالي
مشخصات پاسخ دهنده :
1- جنس : مرد      زن 
2- ميزان تحصيلات : ديپلم :             فوق ديپلم                     ليسانس
3- سنوات خدمت :
  1. در چه پايه اي تدريس مي كنيد : كلاسهاي : اول ابتدايي
دوم ابتدايي        سوم ابتدايي             چهارم ابتدايي             پنجم ابتدايي
  1. تعداد كلاسهاي آموزشگاه شما :
همكار گرامي :
منظور از كلاس بندي بهينه و مدون بر نامه هاي از پيش تعيين شده اي است كه از طرف مسئولان آموزش و پرورش مناطق جهت كلاس بندي به مدارس ابلاغ مي شود .
همچنين منظوراز تراز علمي ميانگين نمرات دانش آموزان است .
لذا با توجه به اينكه كلاس بندي بهينه و اثرات آن در ارتقاء كيفيت آموزشي نياز به همكاري و مساعدت شما دارد , خواهشمنديم تا با مطالعه دقيق اين پرسشنامه و مطالعه دقيق اين پرسشنامه و پاسخ دادن به آن ما را در  زمينه اين تحقيق ياري دهيد .
لطفا"" پاسخ پرسشهاي زير را با زدن علامت × در پاسخنامه مشخص نماييد .
قبلا"" از همكاري شما سپاسگذاريم
سوالات
  1. آيا در منطقه واحد پوششي شما از كلاس بندي مدون استفاده مي شود ؟
بله     خير      تا حدودي  
  1. نظر شما راجع به كلاس بندي مدون و بهينه چيست ؟
  2. معلمان مربوطه بايد در امر كلاس بندي اعمال نظر كنند .
  3. كلاس بندي دانش آموزان بايد به صورت حروف الفبا يا تصادفي انجام گيرد
  4. در امر كلاس بندي بايد مسائل اخلاقي دانش آموزان مد نظر قرار گيرد .
  5. كلاس بندي صرفا به صورت تراز علمي مناسب است .
  6. در مدارسي كه دانش آموزان آنها به صورت غير منظم و تصادفي كلاس بندي شده اند رقابت وجود دارد
  7. در بين معلمين كلاسهايي كه به صورت منظو كلاس بندي شده اند رقابت وجود دارد .
  8. با استفاده از طرح تراز علمي اخلاقي در كلاس بندي زمينه رقابت بيشتر در بين دانش آموزان فراهم مي شود .
  9. وظايف معلمين در مدارسي كه كلاس بندي مدون دارند با مدارسي كه كلاس بندي مدون ندارند يكسان است .
  10. در مدارسي كه كلاس بندي مدون دارند مي توانند مقداري از وظايف خود را به دانش آموزان زرنگ واگذار كنند .
  11. كلاس بندي مدون و اصولي در مدارس وجود ندارد .
  12. در كلاس بندي دانش آموزان , مدير نبايد دخالت كند بلكه معلمان كلاسهاي همپايه دانش آموزان را بر اساس ملاكهاي مختلفي كه دارند شناسايي كرده و مي توانند آنان را كلاس بندي نمايند .
  13. در كلاس بندي دانش آموزانعلاوه بر تراز علمي و اخلاقي دانش آموزان بايد تحصيلات پدر و مادر مد نظر قرار گيرد .
15_ آيا با طرح كارانه به صورت فعلي موافقيد ؟
16_ طرح كارانه به افراد لايق تعلق مي گيرد .
17 _ طرح كارانه زمينه رقابت بين آموزگاران پايه ها را سبب مي گردد .
18 _ تعلق گرفتن طرح كارانه به معلمين كلاسهاي اول و پنجم باعث جذب معلمين ديگر در پايه هاي اول و پنجم مي شود .
19 _ شامل شدن طرح كارانه و پاداش اضافي موجب افزايش كارآيي در تدريس نمي شود .
20_ اجراي طرح كارانه در بعضي موارد سبب گرديده است كه معلمين نمره واقعي دانش آموزان را به آنان ندهند .
21_ درجه بندي معلمان وتعلق گرفتن طرح كارانه به عده اي خاص سبب ايجاد حسادت و بدگماني در ميان معلمان مي گردد
22_ براي ارزشيابي ميزان كارآيي معلمان در امر تدريس مي توان از روشهاي مناسبي تري استفاده كرد
23_ گروهي از مسئولان مدارس درباره كلاسداري و تدريس اطلاعات كافي ندارند تا بتوانند معلمان را به طريق عادلانه درجه بندي كنند .
24_ اگر امتحانات در ثلث اول و دوم به صورت يكنواخت برگزار شود و نمره گذاري دقيق انجام گيرد طرح كارانه دقيق تر انجام مي شود .
25_ نظرات و پيشنهادات خود را در چند سطر راجع به يكسري طرح اصلاحي در مورد طرح كارانه بيان كنيد .
26 _ نظر كلي خود را در چند سطر نسبت به كلاس بندي بهينه و اثرات آن در جهت ارتقاء پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بيان كنيد .

پاسخنامه
سوالات كاملاً موافقم موافقم نظري ندارم مخالفم كاملاً مخالفم
1          
2          
3          
4          
5          
6          
7          
8          
9          
10          
11          
12          
13          
14          
15          
16          
17          
1/8          
19          
20          
21          
22          
23          
24          
 
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.6 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان تاثير كلاس بندي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان Average rating: 4.42538113483478, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr