بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان: تدریس درس ششم فارسی چهارم ارش کمانگیر
واحد درسی : پژوهش و توسعه حرفه ای 3
استاد مربوطه : جناب اقای ---
نویسندگان: ----
دانشگاه : ----
تقدیم وتشکر: اینجانب به خاطر همکاری های صورت گرفته برای اینکه این تدریس انجام شود از مدیر مدرسه اقای کنعانی و معلم محترم اقای صالحی که به بنده اجازه تدریس در کلاس خود را دادند بسیارسپاس گزارم ونهایت تشکر را از این عزیزان را دارم.و همچنین از دانش اموزان کلاس هم تشکر می کنم که در امادگی و تهیه فیلم همکاری لازم را انجام دادند.
چکیده: درس پژوهی که پیش رو دارید تدریس درس فارسی بخوانیم از پایه چهارم است . که در دبستان روشن ضمیر انجام شده است.
محور تدریس بنده درمورد قهرمان نامی این داستان ارش کمانگیر می باشد. و روشی که با ان تدریس صورت گرفت روش قصه گویی بود و هدف از تدریس این درس این است که بچه ها مطالب جدیدی بیاموزند و با شخصیت ارش اشنا بشوند. وچالش بنده در اینجا این بود که از چه روشی برای تدریس استفاده کنم که آرش و کارهایش در ذهن بچه ها ماندگار بشود.
با توجه به تدریسی که انجام گرفت و با شنیدن انتقاداتی که توسط همکاران انجام گرفت، نتیجه هایی برای تدریس های آینده ی مجری گرفته شد از جمله اینکه: 1. مجری در هنگام تدریس با دقت و تمرکز بیشتری عمل نماید.
2. از امکانات کمک آموزشی بیشتری برای تدریس کمک گرفته شود تا دانش آموزان درس را بهتر درک کنند.
3. در هنگام دادن توضیحات درس، به دانش آموزان نگاه شود و تقسیم نگاه صورت گیرد.
4. تدریس در زمان کوتاه تر و با بازده و کیفیت بالاتری انجام گیرد.
فهرست: فصل اول مقدمه......................................................................................................................................................................5 توصیف و بیان مساله ..........................................................................................................................................6 ضرورت و اهمیت...................................................................................................................................................6 بیان اهداف.............................................................................................................................................................7 تعیین سوالات.......................................................................................................................................................7 فصل دوم ویژگی های طرح درس......................................................................................................................................8
اجرا.........................................................................................................................................................................11
چالش های روبرو و روش حل آن.....................................................................................................................12 زمان بندی اجرا.....................................................................................................................................................12 تقسیم کار...............................................................................................................................................................13 اثربخشی نتایج........................................................................................................................................................13 ابزار و امکانات..........................................................................................................................................................13 نتیجه گیری..............................................................................................................................................................14 بیان محدودیت ها و پیشنهادات...........................................................................................................................14 فصل اول : مقدمه: این درس در مورد پهلوان ایرانی به نام ارش است که با فدا کردن جانش از کشور خود محافظت کرد. در زمان پادشاهی منوچهر پیشدادی، در جنگی با توران، افراسیاب سپاهیان ایران را در مازندران محاصره می کند. سرانجام منوچهر پیشنهاد صلح می دهد و تورانیان پیشنهاد آشتی را می پذیرند و قرار بر این می گذارند که کمانداری ایرانی برفراز البرزکوه تیری بیاندازد که تیر به هر کجا نشست آنجا مرز ایران و توران باشد.و سپاه ایران که خستگی بر ان ها چیره شده بود چاره جز انجام دادن ان کار ندیدند و تصمیم به انجام ان کار گرفتند. آرش از پهلوانان ایران داوطلب این کارمی شود. وبه در گاه خداوند متعال دعا می کند و به فراز دماوند می رود و تیر را پرتاب میکند. تیر از صبح تا غروب حرکت کرده و در کنار رود جیحون یا آمودریا بر درخت گردویی فرود می آید. و آنجا مرز ایران و توران می شود. پس از این تیراندازی آرش از خستگی می میرد. آرش هستی اش را بر پای تیر می ریزد؛ پیکرش پاره پاره شده و در خاک ایران پخش می شود و جانش در تیر دمیده می شود . و ارش قبل از اینکه به بالای کوه برود ایستاد بر روی تخته سنگی و گفت ای مردم ببینید که تن من سالم است وهیچ نقصی در بدن ندارم. و بعد از این که این کار را کردم جان از بدنم خارج می شود و همانطور شد خود او گفت . ارش جان خود را برای میهن عزیزش فدا کرد . و هم اکنون بروجرد وجود دارد. آرش کمانگیر درشهر تندیس توصیف و بیان مسئله : درس فارسی یکی از درس هایی است که بسیار مهم است به همین دلیل است که در تمامی پایه های مقطع ابتدایی و همچنین در مقاطع بالاتر وجود دارد و مهم ترین ان در کلاس اول است که با خواندن و نوشتن سرو کار دارند که بچه باید ان را یاد بگیرند زیرا در تمامی مراحل زندگی خودشان با ان سروکار دارند . و پس از گذشتن از مراحل خواندن و نوشتن به تدیج در کلاس های بالاتر در فارسی از موضوعات گوناگونی مثل اداب و رسوم ، فرهنگ ها ی مردمان گذشته ی کشور، پهلوانی ها ،رشادت های افراد مختلف و .... در مباحث درس های کتاب گنجانده می شود تا دانش اموزان با ان ها اشنا بشوند و پند و اندرز بگیرند. به عنوان مثال در پایه چهارم و همین درسی که بنده تدریس نمودم. در مورد فدا کاری پهلوان ایرانی و رشادت های او سخن به میان امده است . تا دانش اموز ها از ان شخصیت درس بگیرند و ان را سرمشق زندگی خود بکنند. و با جان و دل از میهن خود دفاع کنند و به میهن خود عشق بورزند . بنابر این نیاز است که اینگونه مسائل و موضوعات در کتاب ها ی فارسی وجود داشته باشد . و بچه ها ان ها را بیاموزند . و معلم نیز باید این موضوعات را با بچه ها به خوبی و از سر مهربانی بیان کنند تا در ان ها نهادینه بشود. برای همین و با توجه به اهمیت این درس تصمیم گرفتم تا ان را تدریس کنم . و بچه ها را از این مسائل اگاه سازم . ضرورت واهمیت: درس فارسی یکی از درس های مهم دوره ی ابتدایی است . زیرا که به وسیله ان است که با خواندن و نوشتن اشنا می شوند با فرهنگ ها ی گذشته و به وسیله ی همین خواندن و نوشتن است که با اداب و رسوم گذشته اشنا می شوند و از ان ها درس می گیرند و در زندگی اینده خود از ان ها استفاده می کنند . و چون اینده کشور به دستان ان ها می افتد باید از اتفاقاتی که در گذشته صورت گرفته درس بگیرند و به سوی موفقیت حرکت کنند .
بیان اهداف : هدف کلی : دانش آموزان به طور اجمالي باداستان آرش کمانگیر آشنا شوند. دانش آموزان با ذوق و علاقه به داستان آرش کمانگیر توجه كنند و نسبت به شخصيت آرش کمانگیرعلاقه مند شوند. دانش آموزان ایثار گری آرش کمانگیر رادرزندگي خود الگو قرار دهند. هدف جزئی : دانش آموزان ويژگي هاي آرش کمانگیر را نام مي برند. دانش آموزان به آرش کمانگیر علاقه نشان مي دهند. دانش آموزان وطن پرستی آرش کمانگیر را در زندگي خود به كار مي برند و مانند او عمل مي كنند. تعیین سوالات: چرا ایرانیان پیشنهاد تورانیان را پذیرفتند؟ چرا ارش پس از پرتاب تیر جان داد؟ فصل دوم : طرح درس : شماره طرح درس: سال تحصیلی :95-96 نام آموزشگاه: استاد راهنما :آقای .... نام معلم : سهراب یوسفی تعداد فراگیران : 23 پایه : چهارم مقطع : ابتدایی |
ارش کمانگیر | عنوان : |
جنگ توران و ایران ، ارش ، تیرو کمان | محورهای اصلی درس |
دانش آموزان در پایان این درس بتوانند : دانش آموزان به طور اجمالي باداستان آرش کمانگیر آشنا شوند. دانش آموزان با ذوق و علاقه به شداستان آرش کمانگیر توجه كنند و نسبت به شخصيت آرش کمانگیرعلاقه مند شوند. دانش آموزان ایثار گری آرش کمانگیر رادرزندگي خود الگو قرار دهند. | اهداف کلی |
دانش آموزان در پایان این درس قادر باشند : دانش آموزان ويژگي هاي آرش کمانگیر را نام مي برند. دانش آموزان به آرش کمانگیر علاقه نشان مي دهند. دانش آموزان وطن پرستی آرش کمانگیر را در زندگي خود به كار مي برند و. مانند او عمل مي كنند | اهداف جزئی |
قصه گويي ، پرسش و پاسخ ، اجراي نمايش ، نمايش فيلم و انيميشن | روش ها |
کتاب درسی ، فیلم، ماژیک وایت بورد | وسایل و رسانه ها |
سلام و احوال پرسی ، مشخص کردن افراد غایب ، بازبینی تکالیف | مشخصات و اماده سازی |
معلم اطلاعات دانش آموزان را از درس گذشته با طرح چند سوال ارزيابي مي كند. معلم براي اينكه بداند كه دانش آموزان چقدر با درس جديد آشنا هستنداز آنها مي پرسد كه ارش کمانگیر کیست؟ | ارزشیابی تشخیصی |
فعالیت های شاگردان | فعالیت های معلم | ارائه درس جدید |
يكي از دانش آموزان درس را از روي كتاب مي خواند. دانش آموزان درس را به دقت گوش مي دهند . | داستان آرش کمانگیر را با كمك كتاب درسي بيان مي کند و ذوق و شوق و علاقه به شخصيت آرش کمانگیر را در دانش آموزان ايجاد مي كند. |
در پایان دانش اموزان بردلشت های خود را از نمایش فیلم به طور خلاصه بیان می کنند . وهمچنین در مورد مفهوم درس توضیح می دهند | خلاصه درس |
| |
معلم از دانش اموزان مي پرسد:پس از پرتاب تیر چه بر سر آرش کمانگیر امد؟ دانش آموزان پاسخ مي دهند جان خود را بر سر تیر گذاشت و کشته شد. | ارزشیابی تکوینی وپایانی |
معلم از دانش آموزان مي خواهد كتاب بنویسیم خود راكامل كنند و اگر ناقصماند آن را در منزل كامل كنند و همچنين يك نقاشي درباره آرش کمانگیر بكشند و جلسه بعد همراه بياورند. | تعین کلیف |
اجراء: در روز سه شنبه که معمولا در همین روز به کاررورزی میرویم برای انجام تدریس به مدرسه رفتم . و در مورد اینکه می خواهم تدریس کنم با معلم را هنما خود صحبت کردم وایشان نیز این اجازه را به من دادند و من از قبل اماده کرده بودم که در مورد کدام درس و موضوع می خواهم تدریس کنم . مبحث تدریس بنده درمورد درس ششم فارسی چهارم بود که موضوع درس در مورد ارش کمانگمیر بود . در ابتدا با بچه ها احوال پرسی صحبت کردم و حاضر غایب کردم و زمینه را برای ارائه در س جدید اماده کردم . ارزشیابی اغازین را انجام دادم و در مورد درسی که قرار بود تدریس کنم سوالاتی پرسیدم تا ببینم بچه ها چیزی در مورد درس جدید می دانند یا نه . درس را شروع کردم . و به روش قصه گویی موضوع درس را بیان نمودم و بچه هم در این بین مشارکت می کردنند زیرا از قبل درس را یکبار مطالعه کرده بودند .و وقتی که درس به پایان رسید . منظورم همان تعریف داستان در است . سپس از بچه ها خواستم که از روی متن کتاب یک نفر بخواند و بقیه گوش کنند بچه ها شلوغ کردند و همه می خواستند که اولین نفر درس را بخوانند . سپس وقتی دیدم که بچه ها سرو صدا می کنند به ان ها گفتم این کار درستی نیست و هرکس که می خواهد درس را بخواند دست خودش را باید بالا بگیرد و من انتخاب می کنم که چه کسی درس را بخواند. در این بین متوجه شدم شدم که یکی از بچه ها شرکت نمی کند و من از او خواستم که درس را بخواند چون این توانایی را پیدا کند که در جمع صحبت کند و از خود مشارکت نشان دهد . بعد از اینکه متن درس تمام شد برای اینکه بدانم بچه ها درس را فهمیده اند یا نه گفتم یک نفر داوطلبانه بلند بشود و درس را توضیح بدهد . سپس یکی از بچه ها ایستاد و در را تو ضیح داد که معلوم بود خوب درس را گوش کرده بود و بعد از ان من او را تشویق کردم و گفتم بنشیند. و در این میان بچه ها دست خود را هی بالا می اوردند که این نشان از ان بود که هم درس را خوب فهمیده بودند و هم ان چیزی که گفتم را رعایت کردند. بعد از ان به کمک بچه ها به حل سوال های (درست و نادرست ) که در پایان تمام درس ها وجود دارد پرداختیم و یک به یک ان ها جواب دادیم که بچه ها نیز مشارکت می کردند و از جواب دادن ان ها بسیار خوشحال شدم زیرا معلوم بود که واقعا درس را خوب گوش کرده بودند . وبعد از ان به دانش ادبی اخر درس رسیدیم که در مورد جمله بود و ان را نیز توضیح دادم و مثال برای دانش اموزان اوردم تا انینکه بهتر یاد بگیرند .
چالش های روبه رو و روش حل ان ها : چالشی که من با آن روبرو شدم این بود که گوشی بنده حجم و کیفیت لازم را برای فیلمبرداری که درنظر گرفته بودم نداشت بنابراین از دوستم خواستم که گوشی خود را برای فیلمبرداری در اخیار بنده بگذارد و سپس نیز فیلم گرفته شده را از او گرفتم. چالش دیگری که با ان روبه رو بودم این بود که در ابتدا فکر نمی کرد مدیر یا معلم راهنمای من به بنده اجازه تدریس را بدهند وخوشبختانه پس از صحبت با معلم خود در این باره ایشان از این کار استقبال هم به عمل اوردند . چالش دیگری که با ان رو به رو شدم فضای کم و کوچک کلاس بود و من در ابتدا می خواستم که این درس را به روش ایفای نقش اجرا کنم و لی پس از این که فضای کلاس را مشاهده کردم منصرف شدم و از روش دیگری که همان قصه گویی بود استفاده نمودم . زمان بندی و اجراء: زمان تدریس کلی مجری 30 دقیقه بود که به شرح زیر می باشد . سلام و احوالپرسی و ایجاد انگیزه: 5 دقیقه ارزشیابی آغازین:4 دقیقه تدریس درس: 12 دقیقه حل تمرین ها به کمک دانش اموزان:5 ارزشیابی پایانی: 4 دقیقه تقسیم کار: وظایف محوله ی افراد گروه بدین شرح می باشد: مجری: سهراب یوسفی ناظر گروه: بهزاد رحیمی مقدم اثر بخشی نتایج : هدف از انجام این تدریس، این بود که بچه ها با ارش کمانگیر و رشادت و ازخود گذشتگی که انجام داده اشنا بشوند م ان را سرلوحه و سرمشق زندگی خود بکنند . و در ارزشیابی تکمیلی که ضمن تدریس انجام شد معلوم شد که بچه ها درس را خوب فهمیده اند و نکاتی که در ضمن تدریس درمورد رعایت حق خود و دیگران به دانش اموزان گفته شد عملی شده بود و باعث رضایت مجری شد . ابزار و امکانات : معلم راهنما و دانشجو معلم که در تدریس بنده حضور داشتند. امکاناتی که مدرسه در اختیار ما گذاشت از جمله: یک کلاس، دانش آموزان، وایتبرد. وجود کتاب درسی نتیجه گیری: پس از انجام مراحل مختلف تدریس و استفاده از روش حل مساله و مشاهده ی آن توسط ناظر ، نقاط ضعف تدریس مجری بیان گردید که از جمله انتقاداتی که همکار ناظر نسبت به تدریس مجری به عمل آورد عبارتند از:
1-نبود ابزار و امکانات کمک آموزشی بیش تر برای تدریس این مبحث
2-حواس پرتی مجری در مواقعی از تدریس که سبب وجود اشکالات ریزی در هنگام تدریس گردید.
3-نگاه نکردن به دانش آموزان در هنگام دادن توضیحات به آنها در پاره ای از مواقع
4-سعی شود گه امر تدریس در زمان کوتاه تری انجام گیرد که حوصله ی دانش آموزان خصوصا در مقطع ابتدایی که دامنه ی توجه آنها کوتاه است به سر نرود.
با توجه به یافتن نقاط ضعف توسط ناظر، نتیجه هایی برای تدریس های آینده ی مجری گرفته شد از جمله اینکه:
1- مجری در هنگام تدریس با دقت و تمرکز بیشتری عمل نماید.
2- از امکانات کمک آموزشی بیشتری برای تدریس کمک گرفته شود تا دانش آموزان درس را بهتر درک کنند.
3- در هنگام دادن توضیحات درس، به دانش آموزان نگاه شود و تقسیم نگاه صورت گیرد.
4- تدریس در زمان کوتاه تر و با بازده و کیفیت بالاتری انجام گیرد.
بیان محدودیت ها و پیشنهاد ها : 1-کوچکی کلاس سبب می شود که مجری نتواند در بین دانش آموزان حرکت کند و تکالیف آنها را ببیند که دراین باره پیشنهاد می شود که چینش میز ها به بهترین نحو صورت گیرد.
2-نبود دیتا و تخته ی هوشمند در کلاس جزو محدودیت های آن محسوب می شود زیرا که در اینصورت دانش آموزان از صدا ها و تصاویر مربوط به درس محروم می مانند که فراهم آوردن این امکانات در گروه همت مسئولین مربوطه می باشد.