سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

تفاوت ستاره و سیاره در چیست؟
4.7 /5 20 5 1
تفاوت ستاره و سیاره در چیست؟
تفاوت ستاره و سیاره در چیست؟
 
 
در هر جهتی که به آسمان شب نگاه کنیم، سرشار از نورهایی است که توسط ستارگان تولید می‌شود. اما برخی اجرام دیگر مانند سیارات و ماهواره‌ها نیز هستند که نور خورشید را بازتاب کرده و روشن دیده می‌شوند. اگر که شما نمی‌دانید چه جرمی ستاره و چه جرمی سیاره است، با دانستن خواص فیزیک آنها می‌توانید تفاوت‌هایشان را تشخیص دهید. تشخیص ماهواره‌ها کار سختی نیست چرا که تقریبا تمامی اجرام نورانی که در پس‌زمینه آسمان به سرعت در حال حرکت هستند ماهواره‌هایی اند که بازتاب نور خورشید از پنل‌های خورشیدی آنها باعث روشنای‌شان می‌شود. اما برای تشخیص تفاوت ستاره و سیاره نیاز به دانستن اطلاعات بیشتری داریم.
تفاوت ستاره و سیاره از نظر فیزیکی
 
تفاوت ستاره و سیاره
1. آیا جرم موردنظر چشمک می‌زند؟
 
یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای تشخیص تفاوت ستاره و سیاره این است که دقت کنید و ببینید که جرم نورانی چشمک می‌زند و نورش کم‌وزیاد می‌شود یا نه. اگر آسمان بالای سرتان به مقدار مناسبی تاریک باشد (نورهای مزاحم شهرها خیلی نباشد) و مقدار کافی در زیر آسمان باشید تا چشمتان به تاریکی عادت کند، با چشم غیرمسلح می‌توان از این روش استفاده کرد و در مورد ماهیت جرم نورانی تصمیم گرفت.
 
    ستاره‌ها چشمک زده و کم‌نور و پرنور می‌شوند.
    سیارات چشمک نمی‌زنند. روشنایی و شکل کلی ظاهری‌شان در آسمان شب ثابت باقی می‌ماند.
    اگر از درون تلسکوپ به سیارات نگاه کنید، به نظر می‌رسد که سیارات در ناحیه لبه‌ها مقداری تکان می‌خورند.
    هر جرمی که چشمک بزند یا نورش لرزان باشد به‌احتمال‌زیاد یک ستاره است. هرچند ممکن است این جرم یک هواپیما یا ماهواره باشد، اگر که به‌سرعت در پس‌زمینه ستارگان درحرکت باشد.
 
تفاوت ستاره و سیاره
2. در مورد طلوع و غروب جرم دقت کنید.
 
اجرام آسمانی ثابت نبوده و همگی در آسمان حرکت می‌کنند. اما چگونه می‌توان از نوع حرکت آن‌ها پی به ستاره یا سیاره بودنشان برد؟
 
    سیارات در شرق آسمان طلوع کرده و در غرب آن غروب می‌کنند. آنها در این حرکت از الگوی مشابهی با خورشید و ماه پیروی می‌کنند.
    ستاره‌ها در آسمان شب حرکت می‌کنند، اما آنها طلوع و غروبی مشابه سیارات ندارند. در عوض در مدارهایی دایره‌ای حول ستاره قطبی در چرخش‌اند.
    اگر جرم شما به نظر می‌رسد کی طی شب‌های متمادی، در مسیری تقریبا مستقیم در آسمان حرکت می‌کند، به‌احتمال‌زیاد یک سیاره است.
    ماهواره‌ها نیز در آسمان حرکت می‌کنند، اما حرکتشان بسیار سریع‌تر از سیارات است. برای تشخیص حرکت یک سیاره نسبت به پس‌زمینه ستارگان ممکن است لازم باشد تا ساعت‌ها یا حتی برای هفته‌ها حرکت آن جرم را زیر نظر گرفت، درحالی‌که یک ماهواره به‌سرعت و در طی تنها چند دقیقه طول آسمان را طی می‌کند.
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.8 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان تفاوت ستاره و سیاره در چیست؟ Average rating: 4.56980126657048, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr