سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني در مدارس
4.7 /5 20 5 1
راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني در مدارس

آموزش پرورش خراسان شمالی
 
موضوع پژوهش:
راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني در مدارس
 
 
 
 
 
راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني در مدارس
 
تعليم و تربيت هر جامعه اي بر پايه اي اصول و اعتقادات و ارزشهاي مورد قبول و فرهنگ آن جامعه استوار است نظام آموزش و پرورش ايران كه تحت تأثير فرهنگ اسلامي است، بايد به تمام زمينه هايي كه مورد نظر اسلام است. توجه داشته باشد. هدف آموزش و پرورش ، تعليم و تربيت افراد بشر است و با توجه به ابزاري كه در اختيار دارد، سعي مي كند دگرگوني هاي مطلوبي در افراد ايجاد نمايد، استعداد هاي آنان را شكوفا سازد و انسان را به سرحد كمال برساند . درس تربيت بدني از دروسي است كه در اين راه كمك زيادي به دانش آموزان مي نمايد و براي سريعتر و بهتر طي كردن اين مسير، بهترين وسيله است.
پس چرا در كشوري كه مكتب آن اسلام است- اسلام كه از هر نظر كامل و داراي دستورات مختلف درابعاد گوناگون زندگي مي باشد، وضعيت تربيت بدني بايد اين گونه نامطلوب باشد ؟
برچه اساسي تربيت بدني درمدارس ابتدايي به بهانه هاي مختلف تعطيل مي شود؟ مگر نه اين كه تحقيقات انجام شده همواره هشدار مي دهند كه بايد به فعاليت هاي حركتي كودكان توجه ي لازم بشود و فرصتهاي حركتي از آنان سلب نگردد؟ مگر نه اين كه بهترين فرصت براي يادگيري مهارتهاي بنيادي و تمرين فعاليت هاي مقدماتي رشته هاي ورزشي، همين سنين ابتدايي است؟ چگونه است كه بدون نظر خواهي از متخصصين و كارشناسان اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش ، معلم خاص ورزش را از مدارس حذف مي كنند؟
در وزارت آموزش و پرورش، نزديك به 66 درصد از نيروهايي كه گرداننده تربيت بدني هستند، ديپلمه و 23 درصد فوق ديپلم  و تنها 9 درصد آنها ليسانس مي باشند. از نظر تأسيسات ورزشي نيز در اين مدت 5 سال گذشته  ( 1380 تا 1385 ) . در بيش از 50 نقطه از كشورمان هيچگونه تأسيسات ورزشي در رابطه  با آموزش و پرورش بنا نشده است. وضعيت تربيت بدني در مدارس كشور  به حدي نامطلوب است كه اگر اوضاع بر همين منوال ادامه يابد، در آينده اي نه چندان دور مشكلات فراواني به بار خواهد آورد.  تحقيقات انجام شده نشان مي دهد كه حدود 75 درصد از معلمين تربيت بدني مدارس ابتدايي معلميني هستند كه در رشته هاي غير از رشته ي تربيت بدني تحصيل كرده اند. 10 درصد از دبيران راهنمايي عقيده دارند كه 75 درصد از بخشنامه ها و دستورالعمل هاي ارائه شده به برگزاري مسابقات مربوط مي شود. در ارتباط با معلمين تربيت بدني معلمان ابتدايي و متوسطه كمبود معلم ورزش را مهم ترين مشكل دانسته اند و دبيران راهنمايي ، پايين بودن سطح علمي معلم ورزش را در اولويت اول قرار داده اند. 87 درصد از مسئولان و 93 درصد از معلمين وجود كتاب تربيت بدني را براي هر دو گروه معلم و شاگرد ضروري دانسته اند . ( شير علي، محسن ، 1373). از نتايج تحقيقات انجام شده در باره ي ميزان گرايش دانش آموزان به رشته تربيت بدني ( اكرمي، شهرام سال 1371) به نظر مي رسد كه ميزان علاقه دانش آموزان پسر و دختر به ورزش بسيار زياد و اهميت آن نيز برهمه مشخص است. پس مي توان با ارائه و پياده كردن يك برنامه اصولي ومنطقي توان استعداد موجود در مدارس را شكوفا نمود و از قوه به فعل تبديل كرد تا از پشتوانه خوبي براي ورزش كشور بهرمنده شد. از سال هاي اخير درس تربيت بدني با توجه به گستره عوامل مؤثر بر آن، رشته اي سوال برانگيز و قابل توجه گرديده است و به اعتقاد بسياري از متخصصان پايه و اساس ورزش هر كشور از تربيت بدني و ورزش مدارس شكل مي گيرد. در تحقيقي كه پيرامون بررسي عوامل موثر در افزايش كارآيي و بهينه سازي درس تربيت بدني از ديدگاه مديران و معلمان تربيت بدني مدارس شهر اصفهان در سال تحصيلي 79-78 ، ( محمدي، رضا ) صورت گرفت. نتايج حاصل از آن نشان مي دهد كه بين عامل آگاه نمودن مديريت مدارس از اهداف وضرورت درس تربيت بدني و افزايش كارايي اين درس رابطه معناداري وجود دارد. بين عامل فضا و امكانات ورزشي و كارايي و بهينه سازي درس تربيت بدني رابطه معناداري وجود دارد. از طرفي نيز عامل برنامه ريزي و تعديل در برگزاري مسابقات ورزشي با كارايي و بهينه سازي درس تربيت بدني رابطه معنا داري وجود دارد.
جايگاه ساعات درس تربيت بدني در مدارس (خبيري،محمد) عضو هيأت علمي دانشگاه تهران درباره زير ساخت هاي تربيت بدني در ايران مي گويد: « هنوز آن گونه كه بايد و شايد فعاليت بدني در مدارس ما رايج نيست و اين به علت ضعيف بودن زير ساخت هاي فعاليت بدني در ايران است، در كشوري مانند مالزي ،حتي در شهرهاي كوچك آن كنار هر مدرسه دخترانه زمين چمن وجود دارد و در مدارس پسرانه ، سالن ورزش هم ايجاد شده است. اما معيار مدرسه سازي درايران فقط كلاس درس است. مدارس بيش از يك حياط كوچك 100 متري ندارند و اين ضعف بزرگي است ، از سويي وقتي ما مي گوييم «ورزش كنيد» ولي امكانات لازم  در اختيار قرار نمي گيرد، مانند آن است كه سربازي را بدون فشنگ به ميدان جنگ بفرستيم، بچه ها عاشق فعاليت بدني اند ولي هنگامي كه امكانات نيست، كجا و با چه وسيله اي ورزش كنند؟! شايد در همين راستا بوده است كه آموزش و پرورش بر آن شده تا تنها به اماكني مجوز تأسيس مدرسه بدهد كه حداقل هاي ورزشي را دارا باشند. »
وي بااشاره به تحليل محتواي كتابهاي درسي ابتدايي از بعد تربيت بدني كه درسال 84 انجام شده مي گويد : « بر اساس نتايج مطالعات انجام شده مشخص شد كه نگاه به تربيت بدني در كتاب فارسي پايه هاي اول تا سوم هدفمند ، جهت دار و مشخص نيست و تنها عكس هاي پراكنده از ورزش در كتابها ديده مي شود ، تصاويرموجود در كتابهاي درسي بيشتر رشته هايي چون وزنه برداري ، تنيس روي ميزو......... است كه چندان با روحيه كودكان سازگار نيست. تصاوير پسر بچه ها نسبت به دختران در كتابهاي دبستاني غالب است، درصورتي كه نيمي از جامعه كودكان دبستاني را دختران تشكيل مي دهند، در ادامه به تحقيق مشابهي كه 10 سال پيش انجام شده اشاره مي كند كه در آن زمان نشان مي داد معيار توجه به ورزش تنها 5 درصد است. تحقيق كنوني هر چند توجه بيشتري به ورزش را نشان مي دهد ولي تصاوير ورزشي در كتاب فارسي دبستان پراكنده است. اين در حالي است كه نقش تصوير در آموزش كودكان بسيار مهم  است.
هنگامي كه عكس روي جلد مجلات ورزشي، تنها به تصاوير قهرماني  خلاصه مي شود ،از ورزش همگاني غافل مي مانيم. اين در حالي است كه مخاطب ورزش قهرماني تنها 3 درصد از جامعه را تشكيل مي دهند و نبايد آن را با ورزش همگاني كه اكثريت جامعه را در بر مي گيرد، يكسان دانست. نشان دادن تصاوير ورزشكاران حرفه اي در كتابهاي درسي كودكان را گمراه مي كند. كودك بايد بياموزد كه مي تواند در حياط كوچك مدرسه با شادي بازي كند، در كتابها بايد دويدن، پريدن و جهيدن نيز همگام با بعد حرفه اي ورزش نمايش داده شود و در نهايت ورزش قهرماني ميوه درخت تنومند ورزش همگاني است. در حقيقت مقوله وزرش همگاني و ورزش قهرماني دوسويه يك جريان هستند و كامل كننده يكديگرند. به همين سبب است كه بيشترين مدالهاي قهرماني از آن كشورهايي مي شود كه فرهنگ ورزشي و تحرك در آنها همگاني تر شده است . شايد به موازات همين نگاه ورزش است كه ورزشهاي گروهي و تيمي نيز اقبال بيشتري در اين كشورها دارند. اين در حالي است كه نگاه پراكنده به ورزش و عدم جامعيت آن در كشور ما ، تنها موجب رشد ورزش هاي انفرادي شده است. از پيشنهادات ديگري كه در حوزه ورزش مدارس مطرح شده است افزايش ساعات ورزش مدارس است كه البته مشروط به پيچيدگي هاي تنظيم ساعات دروس است. با اين حال به نظر مي رسد اگر همان 2 ساعت موجود ورزش به خوبي برنامه ريزي و هدفمند شود مي توان اهداف ورزشي مداس را نه در كميت كه در كيفيت آن توسعه داد تجهيز وافزايش امكانات ورزشي، ايمن سازي، خط كشي زمين، رنگ آميزي و افزودن تجهيزات و وسايل ورزشي و ارتقاي پايگاه و اهميت مربيان ورزش از اين موارد است. از سويي ورزش مدارس به تصحيح تفكر ورزشي در مدارس نيز نيازمند است.
چنانچه اهميت ندادن به ورزش و تبديل آن به ساعت هايي براي درس يا تكاليف عقب مانده حكايت از آن دارد. ورزش صبحگاهي و اهميت آن يكي از اولويت هاي ديگر برنامه هاي مدارس مي تواند باشد كه خود پيش نياز ورزش هفتگي است. با وجود روشهاي نادرست غذايي، بازي هاي ساكن ، نشستني و كامپيوتري ، زندگي آپارتماني، والدين شاغل و..... در اولويت قراردادن وبازنگري به ورزش مداس از ضرورتهاي حتمي حوزه آموزش وپرورش با همكاري ديگر نهاد ها و سازمان هاي مربوط است والبته در اين ميان نقش سخت افزاري بودجه و اعتبارات لازم انكار نشدني است.
اهميت زنگ تربيت بدني در مدارس هر دانش آموز ايراني فقط 16 سانتي متر فضاي ورزشي براي ورزش وتحرك در اختيار دارد. دامنه اين فضا بسيار محدود ترو تنگ تر از تقلا و تحرك لازم براي يك كودك يا نوجوان در اوج سال هاي رشد و شكوفايي است. چارچوبي كه حداقل بايد تا يك متر مربع استاندار فضاي ورزشي مورد نياز جا باز كند . اما مساله ورزش دانش آموزي تنها در كمبود استانداردهاي لازم خلاصه نمي شود.
مفهومي به نام زنگ ورزش در مدرسه ها، از ديرباز با تصويري از يك زنگ اضافه در خوش بينانه ترين حالت، جست و خيزي در حياط مدرسه و عموماً انجام تكاليف باقي مانده ، زنگ فراغت ودردو دل به ويژه ، در كلاسهاي دخترانه بوده است. وگاهي مجالي براي توفيق تعطيلي كلاس. اين همه در حالي است كه سنگ بناي ورزش، سلامتي ،تحرك و شادابي از همين سالهاي پايه آموزشي تا بالا ادامه مي يابد. شايد از همين روست كه ورزشي چون شنا در اكثر دبستانهاي پيشرفته اجباري است. در حقيقت مدارس، زيربناي اصلي تحرك و شادابي جامعه تا ليست مدالهاي المپيك و قهرماني هستند. اهميت بهبود وارتقاي ورزش مدارس هنگامي بيشتر مشخص مي شود كه بدانيم زير مجموعه چنين مسأله اي 18 ميليون  دانش آموز از سنين 7 تا 18 سال هستند. فقر حركتي ، اضافه وزن، ضعف و كم بينه گي، كوتاهي قد وحتي نارسايي يادگيري همگي از كم تحركي و عدم توجه به ورزش ناشي مي شود. اهميت تربيت بدني در مدارس به دو مسأله بر ميگردد. نخست در بطن يك نظام آموزشي هر دانش آموز نيازمند باروري و تقويت قواي بدني تا خلاقه خود است. در حقيقت تحرك، ضامن سلامتي و آموختن بهتر است، از سوی دیگرورزش دانش آموزی زير بناي استانداردهاي كيفي، نسلي است كه در آستانه ورود به جامعه است، چنين نگاه فراگيري هر چند بيشتر از ضرورت همان زنگ دو ساعته ورزش در مدارس خبر مي دهد. همين دوساعت را مي توان به بطالت گذراند و يا مي توان حداكثر استفاده و كارايي را داشته باشد. در  حقيقت مدرسه يك تكليف نيست، مدرسه كانوني براي پرورش قواي جسمي و روحي نسل آينده است.   اما سوي ديگر قضيه ، بعد سخت  افزاري ورزش مدارس است. اختصاص بودجه و امكانات وبرنامه ريزي ورزش مدارس يكي از نكات اساسي بهبود گسترش تربيت بدني مدارس است. با اين حال كل اعتبار ورزش مدارس در 3 سال گذشته 18 ميليارد تومان بوده است. كه به گفته معاون پرورش و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي كنوني ( 87-86) 5 درصد كاهش داشته است. وبه ميانگين سرانه ورزش براي هر دانش آموز اشاره مي كند كه عبارت از 500 تومان در يك سال است كه البته اين ميزان از سوي استاندارد هر استان تعيين مي شود. و ممكن است در برخي از استانها به هزار تومان و در برخي استانها به 460 تومان برسد. در اين ميان وجود فدراسيوني به نام فدراسيون دانش آموزي به ابعاد ورزش قهرماني دانش آموزي اشاره دارد. از كاركردهاي اين فدراسيون مي توان به تعيين رشته هاي بيشتري در مسابقات دانش آموزي ، كيفيت مسابقات واستقرار دانش آموزان در استانهاي محل اجراي مسابقات وكيفيت و كميت ورزش قهرماني مدارس در كل اشاره كرد. ( پيشنمازي، معاون پرورشي و تربيت بدني). به اين نكته مي رسد كه فدراسيون به مجموعه اي اطلاق مي شود كه داراي اساسنامه مشخص باشد، اما متأسفانه از آن جايي كه فدراسيون ورزش دانش آموزي از قبل نيز فاقد چنين اساسنامه اي بود، اعتبار لازم به اين فدراسيون هنوز اختصاص نيافته . اين در حالي است كه اين فدراسيون براي برگزاري مسابقات قهرماني ورزشي دانش آموزي به 5 ميليارد تومان اعتبار مستقل نياز دارد. در حالي كه اين نياز هم اكنون از كل اعتبار مدارس تأمين مي شود.
اهميت مربي ورزش
هم اكنون 140 هزار مدرسه در سطح كشور داريم وهر مدرسه نيازمند يك نيروي تمام وقت در بخش تربيت بدني است. اما در حال حاضر 36 هزار مربي ومعاون پرورشي در مدارس مشغول به كارند كه بر اين اساس به 90 هزار مربي ديگر نياز است. در حقيقت كمبود مربي به عنوان يكي از چالش هاي اصلي در تحقق افزايش ساعات درس تربيت بدني عنوان مي شود.
به نظر مي رسد فقر حركتي دانش آموزان و محدود بودن فضا امري است كه در آموزش و پرورش به آن اذعان مي شود. از همين روست كه معاون تربيت بدني اين وزارتخانه تأكيد مي كند ،كه نياز شديد دانش آموزان به جنب و جوش و فعاليت بدني دليلي بر جذب نيروهاي متخصص تربيت بدني است. اين درحالي است كه 26 هزار فارغ التحصيل دوره هاي كارداني و كارشناسي تربيت بدني در سطح كشور وجود دارند اما مجوز جذب آنان به عنوان معلم ورزش در مدارس داده نشده است.
 در حالي كه در برنامه چهارم توسعه ساخت دو هزار سالن ورزشي روباز و سرپوشيده در مداس كشورپيش بيني شده است، مدارس كشور با محدوديت شديد فضاي ورزشي درگيرهستند.
اين در حالي است كه در صورت عدم اختصاص اعتبارات لازم براي ارتقاي سرانه فضاي ورزشي سر پوشيده و سرباز مدارس، اين طرح ناكام مي ماند. كارشناس مسئول توسعه و تجهيز فضاهاي ورزشي( جعفري، حسين)با اشاره به سرانه 16 سانتي متري فضاهاي ورزشي دانش آموزان مي گويد:
« 11 سانتي متر از اين فضاها، روبازو باقي آن فضاي سرپوشيده است كه در كل تا پايان برنامه توسعه چهارم بايد به يك متر مربع برسد. در مداس ابتدايي 10 كلاسه به بالا و مدارس راهنمايي و متوسطه شش كلاسه بايد فضاهاي سرپوشيده ورزشي وجود داشته باشد. همچنين مدارسي كه داراي مساحت 18 در 40 متر مربع باشند، باید چمن مصنوعي ورزشي كشت شود. »
هم اكنون 1200 سالن سرپوشيده ورزشي دانش آموزي وجود دارد كه با توجه به جمعيت دانش آموزان كافي نيست. از سويي سرانه اي كه اشاره شد در استانهاي مختلف نيز متفاوت است.
بعنوان نمونه مدارس كهكيلويه و بوير احمد داراي سرانه 5 سانتي متر مربع است كه 11 سانتي متر كم تر از متوسط كشور است و يا در استان قزوين ، 240 هزار دانش آموز اين استان فقط 9 هزار متر فضاي پوشيده و 14 هزار متر مربع به فضاي باز دسترسي دارند كه اين جا نيز سرانه فضاي ورزشي براي هر يك از آنها فقط 5 سانتي متر است.
راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني
  • مربيان و معلمان تربيت بدني ، از طريق كلاسهاي تئوري در مدرسه ها ، تأثير عوامل ساختاري و
  • با توجه به كمبود امكانات ورزشي در اغلب مدرسه ها ي كشور، معلمان و مربيان تربيت بدني مي توانند به منظوربهبود كيفيت و بازدهي كلاسهاي خود از ابزار و وسايل ابداعي براي فعاليت ورزشي دانش آموزان استفاده كنند و در همين راستا نيز فايده هاي فعاليت هاي بدني را براي آنها باز گو كنند. 
  • معلمان بايد با شناسايي مقدمات و پيش نيازهاي هر رشته ي ورزشي، به امر استعداديابي مبادرت ورزند و با سوق دادن دانش آموزان مستعد به رشته هاي ورزشي مورد علاقه شان، موجبات تبلور و شكوفايي جسمي و رواني آنها را در سطوح بالاتر فراهم سازند.
  معلمان تربيت بدني بايد كلاس را به مكاني تبديل كنند كه نه تنها دانش آموزان در آن به يادگيري مهارتهاي پايه مشغول شوند، بلكه به اين اعتقاد قلبي دست پيدا كنند كه فعاليت هاي حركتي ، بخشي از زندگي روزانه ي آنها هستند.
  • براي كودكان با توانايي هایپايين، كلاسهاي آموزش مقدماتي رشته هاي ورزشي گوناگون برگزار
    مي شود.
  • از موسيقي براي شروع و توقف فعاليت ها استفاده كنيد.
  • برنامه هارا بر اساس ايمني، موفقيت و شركت تمام فراگير ان در هر طرح درس كلاسي تنظيم كنيد.
  • انتظار رفتار محترمانه را داشته باشيد. رفتار هايي را بپذيريد و پيشرفت دهيد كه زبان مثبت ، تعاون و تشويق د رآنها ديده مي شوند.
  • مقررات كلاس را به حداقل برسانيد وبه شكل رفتارهاي مثبت، به زبان ساده بنويسيد و روي ديوارها نصب كنيد.
  • برنامه هاي آموزشي را مبتني بر استانداردهايي طراحي كنيد كه همگاني هستند، به طوري كه جو كلاس آموزشي، مسابقه اي نشود وبر اساس هدفهاي فردي و بهترين وضعيت فردي دانش آموزان شكل بگيرد.
  • روش يادگيري معقولي را براي رشد مهارت ، درك مفاهيم حركتي و انجام فعاليتي كه از لحاظ رشدي متناسب با سن بچه ها هستند ، انتخاب كنيد.
  • پوستر هاییبا تصوير هاي زير نويس دار از فعاليت هاي بدني براي كلاس ها تهيه کنید.
  • مربي بايد فرصتي را فراهم كند تا همه ي دانش آموزان در فعاليت ها وبرنامه هاي ورزشي شركت عملي داشته باشند.
 ضمن گروهبندي دانش آموزان ، وسايل ورزشي كافي دراختيار داشته باشيد تا كسي يا گروهي منتظر نوبت نباشد و بيكار نايستد و انرژي آنان بيهوده تلف نشود.
  • فرصت دادن به كودكان براي پرداختن به فعاليت هاي ابتكاري وابداعي و پرورش خلاقيت در آنان.
  • بايد پاره اي از وقت كلاس صرف ارزشهاي اجتماعي كودكان شود و مربي بايد بداند كه هركودك و نو آموز مطابق يا در حدود استعداد خود مي تواند فعاليت كند.
  • ايمني و حفظ بهداشت ، خود به خود به دست نمي آيد و بايد ضمن تعليمات هر رشته ورزشي ، مقررات ايمني آن نيز تعليم داده شود. و پس از ياد دادن مقررات ايمني و بهداشتي رشته هاي ورزشي بر مربيان لازم است كه بر اجراي صحيح وكامل آن نظارت كنند تا همه ي افراد تمامي توصيه ها را بدون كم و كاست رعايت كنند.
 از آن جا كه يكي از هدفهاي مهم تربيت بدني تقويت و نيرومندي جسمي جوانان است،مدرسه بايد به موضوع تربيت بدني در برنامه ي كلي آموزش و پرورش جوانان، توجه خاص مبذول دارد. چرا كه سلامت بدن افراد از نظر ايجاد جامعه ي سالم ونيرومند بسيار مهم است و ضامن بقاي اجتماع وحفظ آن وهم چنين حفظ استقلال كشور خواهد بود.
  • معلم ورزش خود بايد معتقد باشد كه تربيت بدني و ورزش نه تنها وسيله ي پرورش جسم و تندرستي است بلكه به موازات آن، نتايج تربيتي و اخلاقي بسياري به همراه خواهد داشت. اعتقاد به ورزش و تربيت بدني موجب موفقيت در تدريس آن نيز خواهد شد و عدم اعتقاد معلم با عدم توفيق او همراه خواهد بود.
  • آگاهي دادن از خطرهاي بهداشتي مربوط به پوشيدن لباس و كفش نامناسب يا همراه داشتن زيور آلات واين كه چرا براي فعاليت هاي مختلف به لباس و كفش خاص و و سايل حفاظتي نياز داريم.
  • آموزش درس تربيت بدني بايد شامل دخالت دانش آموزان در تداوم مراحل برنامه ريزي، اجرا و ارزيابي باشد و اين موضوع در همه ابعاد و زمينه هاي فعاليت كاربرد دارد.
  • از انتقاد كردن ، گيج و دستپاچه كردن، خجالت دادن و خسته كردن دانش آموزان كه باعث دلسردي آنان مي شود خودداري كنيم. جايزه و تشويق و فعاليت هاي متنوع، انگيزه هاي لازم را براي ادامه ي فعاليت بدني در طول زندگي، به آنان مي دهد.
  • بر تلاش فردي و بهبود عملكرد همه ي دانش آموزان ، به جاي پرورش روحيه ي رقابت طلبي و برتري جويي تعداد معدود ي از آنها تأكيد کنید.
  • از دادن تمرين هاي نامناسب بپرهيزيد و فعاليت هايي را كه به سبب به وجود آمدن احساسات منفي در دانش آموزان مي شوند، در برنامه ي خود قرار ندهيد.
  • براي هر هدف چند فعاليت متفاوت تعيين كنيد و اجازه دهيد، دانش آموزان فعاليتي را كه خودشان دوست دارند، انتخاب كنند.
  • ضمن توجه به تفاوتهاي فردي در دانش آموزان و آگاه ساختن آنان، از همه انتظارات يكساني نداشته باشيدو هیچ گاه بیش از اندازه بر نمره آزمون آمادگی جسمانی تأکید نورزید ، بلکه بیشتر به این موضوع توجه کنید کهفعاليت بدني مناسب، چگونه مي تواند در سلامت فرد مؤثر باشد.
  بكوشيد ، پنانسيل  و احساسات واقعي دانش آموزان را درك كنيد و به ياد بياوريد ، كدام موارد خود شما را بعنوان يك دانش آموز مي آزارد. مثلاً از تمرينات  آمادگي جسماني، بعنوان وسيله اي براي تنبيه استفاده نكنيد.
  • هنگام آموزش مفاهيم آمادگي جسماني، از سخنراني بپرهيزيد و حين آموزش اين مفاهيم، دانش آموزان را به فعاليت مشغول كنيد.
  • از انتقادهاي منفي درباره یک اجرای ضعیف بپرهیزید. در عوض به طور خصوصی با دانش آموز درباره اجرای ضعیفش صحبت کنید و ازاو دلایل این ضعف را بپرسید . سپس آن چه را که در اجرای بعدی از او انتظار دارید، برایش توضیح دهید.
  • از دادن پیام« نابرده رنج گنج میسر نمی شود» به دانش آموزان خودداری کنید. باید تفاوت میان خستگی اولیه یا ناراحتی و دردی را که می تواند به آسیب منجر شود، برای دانش آموزان توضیح دهید و به آنها بیاموزید که بروز درد، نشانه یاین است که یا باید شدت تمرین را کم یا آن را متوقف کرد.
  • فراهم کردن شرایط برای فعالیت بدنی و تشویق دانش آموزان به فعالیت به تنهایی کافی نیست. بلکه آنان باید بدانند که چرا فعالیت بدنی تا این اندازه مهم است. وچگونه این فعالیت ها با دنیای واقعی و با سلامت آنها در ارتباطند.
-        مسابقات ورزشی برنامه ریزی شده درون و بیرون مدرسه و در سطح استان برگزار شود.
-        هر ساله سمینار تربیت بدنی تشکیل شود.
-        یک خبر نامه ی تربیت بدنی برای استفاده والدین، اعضای جامعه و حرفه ای های مدرسه های دیگر در منطقه منتشر کنید.
-        یک صفحه ی وب مخصوص تربیت بدنی مدارس ایجاد کنید و در آن اطلاعاتی از جمله :
1- معرفی دانش آموزان برجسته تربیت بدنی در هر یک از کلاسهای مدرسه ، در هر ماه.
2- پیام های تشکر برای اعضای داوطلب و معلمانی که در طول اجرای برنامه ی تربیت بدنی مدرسه مفید بوده اند.
3- معرفی فعالیت های بدنی متناسب با فصل، برای کودکان و خانواده ی آنها.
4- معرفی وب سایت های دارای فعالیت های مناسب که خانواده ها بتوانند ، باهم از آن استفاده کنند.
 
-        ایجاد معاونت تربیت بدنی و ورزشی در وزارت آموزش و پرورش .
-        تخصصی کردن مسئولیت های تربیت بدنی در سطح استانها، نواحی و مناطق با حداقل مدرک تحصیلی لیسانس تربیت بدنی .
-        افزایش سرانه ورزشی دانش آموزان و افزایش ساعات درس تربیت بدنی از 2 ساعت به 4 ساعت.
-        تهیه کتاب ورزش برای دوره های مختلف تحصیلی .
-        محرم سازی مدارس دخترانه و تهیه لباس ورزش جهت دانش آموزان دختر و توجه بیشتر به ورزش آنان ضمن حفظ موازین شرعی .
-        برگزاری کلاسهای مختلف مربیگری و داوری ، جهت بالا بردن اطلاعات و دانش معلمان تربیت بدنی در مورد قوانین ومقررات رشته های مختلف ورزشی.
-        توزیع عادلانه وسایل و تجهیزات ورزشی درمدارس
-        جلب حمایت خانواده ها و جامعه از طریق رسانه ها.
-        به علت گراني وكمبود فوق العاده وسائل ورزشي ، وزارت آموزش و پرورش با همكاري سازمان تربيت بدني ايران با برنامه ريزي هاي دقيق و سرمايه گذاري هاي لازم، ترتيبي بدهند كه وسايل ورزشي مورد نياز در كشور توليد و در اختيار دانش آموزان علاقه مند قرارگيرد.
-        استفاده از مربيان آگاه به امر ورزش و تربيت بدني بخصوص در دوره ابتدايي.
 
 
 
-        مسئولين تربيت مناطق از بين افرادي انتخاب شوند كه در رشته تربيت بدني تحصيل كرده باشند و حداقل داراي مدرك ليسانس باشند و يا اطلاعات كامل وجامعي از رشته تربيت بدني داشته باشند.
-        زمينه هاي جذب فارغ التحصيلان رشته تربيت بدني در آموزش و پرورش فراهم وامكانات رفاهي مناسبي براي آنان در نظرگرفته شود.
-        نسبت به وضعيت تربيت بدني در مدارس ابتدايي تجديد نظر اساسي صورت گيرد وهر چه زودتر برنامه هايي اتخاذ شود تا معلمين تربيت بدني به تدريس در مدارس مشغول شوند.
 
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.8 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان راهكارها و توصيه هايي براي بهينه كردن ساعات درس تربيت بدني در مدارس Average rating: 4.48279359717052, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr