Educational Psychology
Educational Psychology is one of the most important subjects to discuss academic progress and lack of education learners involved. In other words, Educational Psychology branch of psychology that aims to help practitioners trained in dealing with the issues of education and training is good.
History
Since the (Willhelm Wundt) in 1879 established the Laboratory of Psychology at the University of Leipzig, latest research from then on issues of human development, individual differences, intelligence, motivation, memory and forgetting, educational assessment, learning styles and any research that is related with education, were carried out, constitute the backbone of educational Psychology. The first book of educational psychology by "Srndayk» (Thorndike, EL), published in 1913, to investigate the nature of man and the laws of learning, individual differences, and training issues with scientific methods and experimental cross examined .
The impact of life
Amrvh economic prosperity, cultural dynamics, comfort and general overall industrial capacity and self-sufficiency of each society's system of higher education and advanced them. When the giant machine learning in powerful countries in the world in terms Byafknym, see how much energy and how Snjydhay programs to educate children and young people, workers, technicians, engineers, accountants, managers, teachers and many other professionals and to train Dstandrkarnd each of these disciplines, organizations, educators and experts from a variety of other applications, techniques, and procedures specific to the activities continue. The success of the United Nations Educational, dependency findings and achievements in educational psychology is run properly.
Structure
Practice of educational psychology generally takes place in three stages: the first stage is called the Pre-training activities, such as examining the features of cognition and learning objectives as well. In the second stage, or activities while teaching-learning processes such as motivation, characteristics of effective teachers and teaching are discussed and final phase of the training activity or to the issue of the performance of system.
Practice
In each of the above structures, educational psychology deals with the methods of scientific research to identify educational issues.
Relation to Other Sciences
Educational psychology is the science of religion, philosophy and related laboratory research. Scientific psychology is especially powerful link. In the field of developmental psychology, personality psychology, child psychology, and the psychology of learning is measured and evaluated.
science is growing more rapidly in scientific, technological, economic and society will be
Parenthood on mental and spiritual aspects
They are numerous and important duties of parents regarding the religious aspects, moral and emotional.
Religious Education: Teaching manners and right conduct of life is the same as teaching religion, if the child has learned the correct way of life is, in fact, religious education has found.
روانشناسی تربیتی
روان شناسی تربیتی یکی از مهترین رشتههایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و
نارسائیهای تحصیلی یاد گیرندگان میپردازد. به عبارتی روان شناسی تربیتی شاخهای
از علم روان شناسی است که هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با
مسائل آموزشی و تربیتی است
. تاریخچه
از زمانی که
(Willhelm Wundt) در سال 1879
آزمایشگاه روان شناسی خود را در
دانشگاه لایپزیک تاسیس نمود، همه پژوهشهایی
که از آن پس در مورد مسائل رشد آدمی ، تفاوت فردی ،
هوش ،
انگیزش
، یادآوری و
فراموشی ، ارزشیابی تحصیلی ،
شیوههای یادگیری
و هر نوع پژوهشی که با
آموزش و پرورش ارتباط داشته است، انجام گرفتند، ستون اصلی روان شناسی تربیتی را
تشکیل میدهند. نخستین کتاب روان شناسی تربیتی که به وسیله
« ثرندایک
» (Thorndike,E.L) در سال 1913
انتشار یافت، به تحقیق در مورد طبیعت و فطرت آدمی تفاوتهای فردی و قانونهای یادگیری
پرداخت و مسائل آموزشی را با روشهای علمی توصیفی و آزمایشی مورد بررسی قرار داد
. نقش و تاثیر در زندگی
امروه رونق اقتصادی ، پویائی فرهنگی ، آسایش عمومی و
بطور کلی توانائی صنعتی و خودکفائی هر جامعهای به نظام آموزشی برتر و پیشرفتهتر
آن وابسته است. زمانی که به دستگاههای عظیم آموزشی در کشورهای قدرتمند جهان نظر
بیافکنیم، مشاهده میکنیم که چه نیروی بزرگی و با چه برنامههای سنجیدهای برای
تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان ، کارگران فنی ، مهندسان ، حسابداران ، مدیران ،
معلمان و بسیاری متخصصان دیگر دستاندرکارند و برای تربیت مدرسان و کارشناسان هر یک
از این رشتهها سازمانهای گوناگون دیگری با برنامهها ، تکنیکها و روشهای خاص به
فعالیت ادامه میدهند. موفقیت این سازمان آموزشی ، وابستگی تام به اجرای درست
یافتهها و دستاوردهای روان شناسی تربیتی دارد
. ساختار
ساختار عمل روان شناسی تربیتی بطور کلی در سه مرحله انجام میگیرد
: در مرحله نخست که
فعالیتهای پیش از آموزش نامیده میشود، مواردی چون بررسی اهداف شناختها و ویژگیهای یاد
گیرنده را در برمیگیرد. در مرحله دوم یا
فعالیتهای ضمن آموزش مسائلی چون انگیزش _ فرایند یادگیری ، ویژگیهای معلمان و
تدریس موثر مورد بحث قرار میگیرد و آخرین مرحله یا
فعالیتهای پس از آموزش ، به موضوع ارزشیابی از
عملکرد اختصاص دارد
. شیوه عمل
در هر یک از ساختارهای فوق ، روان شناسی تربیتی با استفاده از
شیوههای پژوهش علمی به شناسایی مسائل تربیتی میپردازد. شیوه عمل آن هر چند کاملا
از دسته پژوهشهای آزمایشی در علوم تجربی نیست، اما به روشهای علمی و دقیق اهمیت
فراوان داده میشود
. ارتباط با سایر علوم
روان شناسی تربیتی دانشی است که به
دین ،
فلسفه و پژوهشهای
آزمایشگاهی وابسته است. به ویژه با
روان شناسی علمی
پیوندی استوار دارد. در این
حوزه با
روان شناسی رشد
،
روان شناسی شخصیت
،
روان شناسی کودک
، اندازه گیری و ارزشیابی و
روان شناسی یادگیری
مرتبط است
. وظايف والدين در جنبه معنوی و روانی وظائف والدین در این زمینه متعدد و اهم آنها توجه به جنبه ی دینی , اخلاقی و عاطفی است .
پرورش دینی : آموزش آداب و رفتار صحیح زندگی همان آموزش دین است , یعنی اگر طفل روش صحیح زندگی کردن را آموخته باشد , در حقیقت تربیت دینی پیدا کرده است .