روش تامین مالی در شرکت های دانش بنیان
استاد گرامی :
تهیه و تنظیم :
فهرست مطالب
چکیده نکات کلیدی : مقدمه انواع شرکت های دانش بنیان: خصوصیات شرکت های دانش بنیان زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان الف-شاخص های عمومی ب-شاخص های اختصاصی معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان روش های تامین مالی و دریافت خدمات ۱- روش رسمی: ۱-۱- لیزینگ (اجاره به شرط تملیک) ۲-۱- مضاربه ۳-۱- مشارکت مدنی ۴-۱- خرید تضمینی (سلف) ۶-۱- مشارکت ریسک پذیر ۷-۱- سرمایه در گردش ۸-۱- عاملیت ۹-۱- ترهین سهام ۱۰-۱– بیمه اعتباری ۱۱-۱- تثبیت نرخ شناور ارز شیوههای تأمین مالی «شرکتهای دانشبنیان» از طریق بورس چگونه است رسالت سامانه تأمین مالی و سرمایهگذاری طرحهای دانشبنیان شیوههای تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان از طریق بورس میزان جسارت صندوقهای جسورانه! نحوه تزریق سرمایه به دانشبنیانها توسط شرکتهای سرمایهگذاری چالش ها منابع چکیده
به موجب آیین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ،شرکت های دانش بنیان ،موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه ( شامل طراحی و تولید کالا و خدمات ) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان ( به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوط ) تشکیل می شود
. طبق آیین نامه مصوب،شرکت های دانش بنیان ،اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند
. در این مقاله به بررسی روش های تامین مالی شرکت های دانش بنیان می پردازیم .
نکات کلیدی :
شرکت دانش بنیان – تامین مالی
مقدمه
انواع شرکت های دانش بنیان:
الف-شرکت هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند
. چنانچه سهام دانشگاه کمتر از 50 درصد باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود
. ب-شرکت هایی که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند
. چنانچه سهام دانشگاه 50% یا بیشتر باشد،شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی است.(مهمترین اصل شرکت دانش بنیان دولتی ، اصل خدمات علمی ،فنی و تحقیقات می باشد)
خصوصیات شرکت های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان،اساساَ کالا تولید نمی کنند و عموماَ،زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند.بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.بحث طرح های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات ،همیشه از دغدغه های اصلی شرکت محسوب می شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات ،یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در شرکت های دانش بنیان می باشد،زیرا اصولاَ این دارایی ها قابل لمس نمی باشند
. زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان
1
-انجام تحقیقات کاربردی
2
-ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی)
3
-تولید محصولات یا فناوری نوین(توسعه فناوری)
4
-انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی،اجرایی و مشاوره ای
5
- ارایه ی خدمات توسعه کار آفرینی
6
-ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه ی کسب و کار
7
-ارایه ی خدمات توسعه ی محصول جدید
8
-ارایه ی خدمات ورود کسب و کاربه بازار بین المللی و جهانی کردن آن ها
9
-برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی ، منطقه ای و محلی
حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان
شرکت های دانش بنیان از حمایت های دولتی نظر معافیت از پرداخت مالیات ، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض مالیاتی به مدت 15 سال و همچنین اعطاء تسهیلات کم بهره (بلند مدت یا کوتاه مدت) و یا بی بهره برخوردار می باشند
. شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان
شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان،به دو دسته شاخص های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی ،شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز نمایند
. الف-شاخص های عمومی
حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت،حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند
. 1
-حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند
. 2
-حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند
. 3
-دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند
. 4
-حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری،کالا و یا خدمات دانش بنیان(شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان)آن شرکت از طریق قرارداد باشد
. تبصره:شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند،در صورتی که دارای تولید پایلوت موفق باشند و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی هستند
. 5
-سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت،حداقل 6 ماه باشد
. ب-شاخص های اختصاصی
شرکت متقاضی باید علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی،واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از دسته های ذیل نیز باشند
: 1
-شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
2
-شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی،از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه،نهادینه
معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان
طبق آیین نامه ،معیارهای سه گانه ی محصولات دانش بنیان نیز عبارت است از
: دارای پیجیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه ی هدفمند ،توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد،در حوزه ی فناوری های بالا و متوسط به بالا باشد،همچنین تحقیق و توسعه برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار ، به صورت مداوم انجام شود و عمده ارزش افزوده ی آن کالا، خدمات ناشی از دانش فنی و ...نوآوری فناورانه باشد
. لذا بر اساس "آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، شرکت های متقاضی باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ی ناشی از فروش فناوری ،کالا و خدمات دانش بنیان،نیروی انسانی و سابقه ی بیمه ی کارکنان) ، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نماید
. بر اساس "آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان "مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا"یکی از شرط های لازم برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان،تولید کالاهای دانش بنیان می باشد.طبق دو رویکرد،این محصولات مشخص شده است
: 1
)حوزه هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری برتر در آنها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیتهای تحقیق و توسعه درآن ها بیشتر از سایر حوزه های فناوری و صنعتی است.نظیر حوزه های فناوری زیستی(پزشکی،کشاورزی،صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد) ،فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها) ،فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژی های نو(هسته ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک،مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده ها ، ماهوا ره ها و موشکها
) 2
)سایر حوزه ها و بخش هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن ها غلبه ندارد ، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آن ها مشاهده می شود. (نظیر نفت و گاز ،عمران و حمل و نقل، برق ، معدن کشاورزی ،آب و هوا)
شرایط پذیرش طرح های حمایتی
شرایط پذیرش طرح های حمایتی به شرح ذیل می باشند
. تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور ،اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی ، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و ... برخوردار می باشند و حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در بخش
R & D بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت پذیری یا دیگر شرکت ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهند و با به کارگیری نخبگان ، گامی در جهت اشتغالزایی داشته باشند. لذا درباره ی امکان استفاده از مزایای قانونی در زمان ثبت شرکت ،نمی توان اظهار نظر کرد و ارزیابی بر مبنای عملکرد شرکت ها پس از ثبت و فعالیت شرکت انجام می شود
. شایان ذکر است،تمدید شرکت های دانش بنیان نوپا دارای اعتبار یک ساله بوده و تنها برای یک دوره یک ساله(مجموعاَ دو سال)می تواند تمدید شود.چنانچه شرکت نتواند در مدت 2 سال پس از تایید دانش بنیان بودن،رتبه بندی خود را به پایان برساند و یا در صورت عدول از شرایط مندرج در این آیین نامه در هر زمان دانش بنیان بودن شرکت ملغی می شود.
روش های تامین مالی و دریافت خدمات
۱- روش رسمی:
۱-۱- لیزینگ (اجاره به شرط تملیک)
این نوع از خدمت به این صورت است که حق استفاده از دارایی برای مدت معینی به اجاره گیرنده (مستاجر) واگذار و در پایان مدت قرارداد نیز مالکیت و دارایی به اجارهگیرنده منتقل می شود
. ۲-۱- مضاربه
در این نوع از خدمت، یکی از طرفین (مالک) عهده دار تامین سرمایه (نقدی) میگردد، با قید اینکه طرف دیگر (عامل) با آن تجارت کرده و در سود حاصله هر دو طرف شریک باشند
. ۳-۱- مشارکت مدنی
این نوع مشارکت عبارت است از درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به نحو مشاع، به منظور انتفاع، طبق قرارداد
. ۴-۱- خرید تضمینی (سلف)
عبارت است از پیش خرید نقدی محصولات تولیدی به قیمت معین
. ۵-۱
- صدورضمانتنامه (حسن انجام کار، شرکت در مناقصه، ضمانت پیش پرداخت، ضمانت اعتباری)
در این نوع از خدمت، صادرکننده ضمانتنامه (موسسات مالی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح) متعهد میگردد تا در صورت درخواست ذینفع، مبلغ مندرج در ضمانتنامه را به وی پرداخت نماید. در قبال صدور ضمانتنامه، کارآفرینان میبایست بسته به اعتبار خود نزد نهاد صادرکننده ضمانتنامه، وثیقههای مورد انتظار را به نفع صادرکننده ضمانتنامه تودیع نمایند
. ۶-۱- مشارکت ریسک پذیر
این نوع مشارکت به این صورت میباشد که ارزش ریالی دانش فنی طرح محاسبه، سرمایهگذاری انجام شده و تیم کارآفرین و صندوق، به نسبت سهمالشرکه در سود و زیان حاصل از طرح شریک میگردند
. ۷-۱- سرمایه در گردش
عبارت است از ارائه تسهیلات مالی جهت خرید و تهیه مواد اولیه، قطعات، لوازم یدکی و
… ۸-۱- عاملیت
عبارت است از وصول حسابهای دریافتنی شامل اسناد و مطالبات واگذار شده است که در قبال وصول آنها، درصدی از این مبلغ وصولی به عنوان کارمزد نصیب مؤسسات عامل (صندوقها، …) میشود
. ۹-۱- ترهین سهام
عبارت است از ارزشگذاری سهام و قراردادن آن در رهن دیگری به عنوان وثیقه
۱۰-۱– بیمه اعتباری
در این نوع از خدمت، ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات مالی ارائه شده توسط بنگاههای اقتصادی، بانکها و موسسات مالی و اعتباری که از ناحیه مشتریان ایجاد شود، تحت پوشش بیمه قرار میگیرد
. ۱۱-۱- تثبیت نرخ شناور ارز
عبارت است از تضمین ضرر و زیان وارده به شرکت به دلیل نوسان نرخ ارز در قبال دریافت درصدی از مبلغ مورد معامله.
شیوههای تأمین مالی «شرکتهای دانشبنیان» از طریق بورس چگونه است
مقوله «سرمایهگذاری» در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی از موارد مهمی به شمار میرود که مسئولان اجرایی حوزه علمی را بر آن داشته تا با راهاندازی سامانهای برای تخصیص تسهیلات ویژه، راه را برای تأمین سرمایه مورد نیاز شرکتهای دانشبنیان تسهیل کنند
. شیوههای تأمین مالی «شرکتهای دانشبنیان» از طریق بورس چگونه است
در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی مقوله سرمایهگذاری دارای اهمیت بنیادی است و در حقیقت سرمایهگذاری را باید پیششرط تولید و به عبارت صحیحتر شرط لازم آن دانست
. اقتصاددانان سرمایه را نیروی محرکه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و تمام الگوهای موردنظر را براساس همین فرضیه طراحی کردهاند
. به اعتقاد اکثریت صاحبنظران، بین رشد و میزان سرمایهگذاری رابطهای قطعی و اجتنابناپذیر برقرار است که دستیابی به اولی را بدون کاربرد دیگری غیرممکن میسازد
. بهکارگیری بهینه منابع تولید که راهبردی پذیرفته شده و مورد قبول همگان است، از طریق سرمایهگذاری قابل حصول بوده و بر اهمیت سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی مهر تأیید میزند
. رسالت سامانه تأمین مالی و سرمایهگذاری طرحهای دانشبنیان
افزایش نیروهای مولد جامعه که منجر به افزایش تولید، توسعه اقتصادی، اشتغال کامل و به ویژه ارتقاء سطح درآمدها میشود، بدون سرمایهگذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیتهای مختلف اقتصادی ممکن نشده و به آرمانهای دست نیافتنی تبدیل میشوند
. از این رو براساس نیاز مبرم به روانسازی سیستم سرمایهگذاری و ایجاد بستری کارآمد میان نهادها و افراد دارای پتانسیل سرمایهگذاری و تأمین مالی با اشخاص و شرکتهای دارای نیاز به تأمین مالی و سرمایهپذیر، «سامانه تأمین مالی و سرمایهگذاری طرحهای دانشبنیان و فناورانه» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ایجاد شد
. این سامانه نقش نقشهای راهنما برای روشها و ابزارهای مختلف تأمین مالی و سرمایهگذاری در حوزه علم و فناوری را بازی میکند و یک نمای کلی از ابزارها و روشهای مختلف تأمین مالی به مخاطب نمایش داده میشود که مخاطب میتواند بر حسب نیاز و تناسب ابزار با نیاز، ویژگیها و شرایط ذاتی خود هر یک را انتخاب و از فرآیندها و گامهای لازم برای اجرایی کردن آن مطلع شود
. طرحهایی قابلیت ثبت در این سامانه را دارند که دارای ایدههای نوآورانه باشند یا سهم بالایی از ارزش افزوده طرح بر پایه دانش بوجود آمده باشد لذا طرحها میتواند از طرق مختلف ارسال شوند و ویژه شرکتهای دانشبنیان نیست
. بنابراین این سامانه هیچ تعهدی در تأمین مالی و اختصاص اعتبار ندارد و تنها به عنوان بستری برای هدایت و راهنمایی ایفای نقش میکند
. در این سامانه یکی از راهکارهای خدمات تأمین مالی و سرمایهگذاری، استفاده از سرمایههای حقوقی نظیر «بورس» است
. شیوههای تأمین مالی شرکتهای دانشبنیان از طریق بورس
«تابلو بورس»، «صندوقهای جسورانه»، «تأمین مالی جمعی» و «شرکتهای سرمایهگذاری» از جمله روشهای استفاده از این راهکارهای تسهیلاتی است؛ با توجه به اینکه بازار شرکتهای کوچک و متوسط فرابورس شکل گرفته، یکی از راههای مهم تأمین مالی استفاده از شرایط دیده شده در این بخش است
. یکی از مزایای شرکتهای کوچک و متوسط این است که حتی شرکتهایی که سودآور نیستند نیز با حفظ ملاحظاتی میتوانند وارد بازار شوند؛ در بازار سرمایه شرکتهایی که جمع حقوق صاحبان سهام آنها کمتر از 50 میلیارد تومان است در دسته شرکتهای کوچک و متوسط طبقهبندی میشوند
. این شرکتها حتی اگر زیانده باشند در صورت ارائه چشمانداز روشن از سودآوری صورتهای مالی حسابرسی شده امکان حضور در این بازار را خواهند داشت
. این بازار شامل دو تابلوی دانشبنیان و تابلوی رشد است؛ تابلوی اول شامل شرکتهای دانشبنیان است که عموما خصوصیتهای تکنولوژیک داشته و صلاحیت لازم را از کارگروه ارزیابی شرکتهای دانشبنیان به دست آوردهاند
. میزان جسارت صندوقهای جسورانه!
«صندوقهای جسورانه» راهکار دیگری است که از ایده تا انتهای
پروژه منابع مالی را تأمین میکنند؛ صندوقهای جسورانه بورسی در قالب یک هلدینگ تشکیل میشوند که زیرمجموعه آن شرکتهای دانشبنیان قرار میگیرند، این صندوقها در ازای سهام با آن شرکتها شریک میشوند و حتی در نحوه حساب و کتابها و نقلوانتقال پول نیز نقش مهمی دارند
. کمترین سرمایه قابل قبول برای صندوقها 10 میلیارد تومان است؛ صندوق میتواند برای تأمین سهام خود پذیرهنویسی عمومی کند اما حداقل یک میلیارد تومان باید توسط مؤسسان تأمین شود
. حداقل سه شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط طبق مقررات به عنوان مؤسس باید در زمان تأسیس، حداقل هر کدام 10 درصد سرمایه صندوق را پرداخت کنند؛ صدور واحدهای سرمایهگذاری با دریافت سهم قابل تأدیه از قیمت اسمی واحدها صورت میپذیرد
. قیمت اسمی هر واحد سرمایهگذاری برابر یک میلیون تومان است که در طول دوره سرمایهگذاری و پیرو فراخوانهای مدیر صندوق باید ظرف مهلت تعیین شده براساس امیدنامه پرداخت شود
. این صندوقها فاقد واحدهای سرمایهگذاری ممتاز بوده و همه دارندگان واحدهای سرمایهگذاری حق حضور در مجمع را دارند
. متقاضی سرمایهگذاری در صندوق باید به اظهار خود دارای اهلیت مالی لازم برای سرمایهگذاری در صندوق باشد؛ هر یک از مؤسسان صندوق باید در تمام طول مدت صندوق حداقل 10 درصد واحدها و مدیر صندوق در طول زمان مدیریت خود باید حداقل یک درصد واحدهای سرمایهگذاری صندوق را در مالکیت خود داشته باشد
. ماهیت صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه به شکلی است که سرمایهگذاران نباید انتظار بازگشت کوتاهمدت و نقدشوندگی بالا داشته باشند بنابراین امکان معاملات مستمر واحدهای سرمایهگذاری وجود ندارد ولی نقلوانتقال واحدهای سرمایهگذاری در طول فعالیت صندوق صرفا از روش مذاکره در بورس یا خارج از بورس امکانپذیر است
. نحوه تزریق سرمایه به دانشبنیانها توسط شرکتهای سرمایهگذاری
به غیر از روش «تأمین مالی جمعی»، روش دیگری به نام «شرکتهای سرمایهگذاری» وجود دارد؛ تأمین مالی جمعی گونهای از جمعسپاری در حوزه تأمین مالی کسبوکارهای نوپا و ایدههای نوآورانه است؛ این ایده نیز مبتنی بر فراخوان باز و جمعیت است و در آن خرد جمعی است که در تصمیمگیریها عمل میکند؛ میتوان با انتخاب این روش طرح فناورانه خود را از طریق انتخاب پلتفرم مربوطه به سرمایهگذاران نمایش داد تا از طریق تأمین منابع خرد بتوان به صورت اینترنتی کسبوکار را تأمین مالی کرد
. شرکتهای سرمایهگذاری هم بر مبنای بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار شکل گرفته و از مصادیق نهادهای مالی است که حرفه اصلی و در واقع موضوع اصلی فعالیتشان در اساسنامه، سرمایهگذاری در سهام، سهمالشرکه، واحدهای سرمایهگذاری صندوقها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکتها، مؤسسات یا صندوقهای سرمایهگذاری با هدف کسب انتفاع بدون کسب کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، مؤسسه یا صندوق سرمایهگذاری سرمایهپذیر در چارچوب قوانین و مقررات است و از نظر حقوقی به دو شکل سهامی خاص و عام تشکیل میشود
. مطابق مصوبه مورخ 91/06/25 هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکتهای سرمایهگذاری و مادر، مبلغ 100 میلیارد ریال تعیین شده است
. تاکنون 42 شرکت سرمایهگذاری سهامی عام و 29 شرکت سرمایهگذاری سهامی خاص ثبت شده است
. چالش ها
یکی از حوزههای مهم در توسعه اقتصاد دانشبنیان در هر کشوری، نظام تامین مالی دانشبنیان در آن کشور است. در ایران نیز مانند سایر کشورها این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است. نظام تامین مالی دانشبنیان متشکل از حلقههای مختلفی است که در دوره رشد یک ایده تا رسیدن به بازار، ابزارهای مالی مختلفی را در اختیار فعالان اقتصاد دانشبنیان قرار میدهد. هرگاه یکی از حلقههای تامین مالی دچار اشکال شود، فشار آن به سایر حلقهها وارد میشود یا کارها بهصورت نیمهکاره و ناقص اجرا میشود. در ایران در سالهای اخیر در حوزه گسترش نظام تامین مالی دانشبنیان تلاشهایی صورت پذیرفته است که شاید مهمترین آن را بتوان تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی دانست. این صندوق در حلقههای میانی و پایانی زنجیره تامین مالی دانشبنیان فعالیت میکند و طبق قانون کارکرد نهادهای تامین مالی توسعهای – اقتصادی را دارد و برای پژوهش و تولید نمونه آزمایشگاهی نمیتواند تسهیلات یا کمک هزینه پرداخت کند و صرفا میتواند برای مرحله نمونهسازی صنعتی به بعد به شرکتهای دانشبنیان تسهیلات ارائه کند. در همین راستا نیز با توجه به تخصیص مالی بیش از 1300 میلیارد تومان در دو سال اخیر به صندوق نوآوری و شکوفایی، مسیر ارائه تسهیلات مرتبط با طرحهای اقتصادی دانشبنیان هموارتر شده و تاکنون بیش از 1400 طرح دانشبنیان در صندوق مصوب شده است
. با این وجود چالشهای جدی در سایر حلقههای نظام تامین مالی در کشور وجود دارد که بر عملکرد سایر حلقههای تامین مالی نیز اثرگذار بوده است. اگر بخواهیم در شرایط فعلی دو مشکل اصلی نظام تامین مالی دانشبنیان کشور را که نیاز به تدبیر جدی دارد، در نظر بگیریم میتوان به الف) ضعف نظام حمایتی (گرنت) به کارآفرینان و شرکتهای دانشبنیان و ب) قابلیت پایین اعتبارسنجی شرکتهای دانشبنیان و نقدشوندگی وثایق مالی اشاره کرد. ضعف نظام گرنت در کشور که به ویژه در سالهای اخیر و با کمبود منابع دولتی بیشتر نیز شده است، یکی از حلقههای مفقود نظام تامین مالی دانشبنیان کشور است. حلقههای ابتدایی نظام تامین مالی دانشبنیان، (قبل از نهادهای تامین مالی توسعهای – اقتصادی) باید شامل مجموعههایی باشد که کمکها و گرنتهای پژوهشی و تولید نمونه آزمایشگاهی را بر عهده بگیرد. در این مرحله به علت ریسک بالای پژوهش، دولتها یا تمام هزینه یا بخشی از هزینه را بهصورت اهرمی پرداخت میکنند. بهطور مثال نهادهایی همچون
NSF در ایالات متحده یا
NSERC در کانادا نقش نهادهای حمایتی را بازی میکنند و اقدام به ارائه گرنت میکنند
. در ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق گرنتهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران بیشترین نقش را در حمایت و ارائه گرنتهای پژوهشی بازی میکنند. ولی به علت محدودیت منابع در دانشگاهها و صندوق حمایت از پژوهشگران، حجم محدودی از درخواستها قابل پاسخ است و در عمل حجم قابل توجهی از درخواستها امکان بررسی و تخصیص منابع ندارد. این فقدان منابع مناسب برای ارائه گرنتهای پژوهشی و فناوری، چالشهای متعددی از جمله از بین رفتن بخش مهمی از ایدههای نوآورانه، دلسرد شدن نیروی انسانی دانشبنیان اعم از استادان، دانشجویان و دانشآموختگان و انتقال حجم زیادی از درخواستهای گرنت به لایه نهادهای توسعهای – اقتصادی را دربردارد. در نتیجه به نظر میرسد یکی از سیاستهای منطقی که دولت در طول برنامه ششم باید بر آن تمرکز کند، تقویت لایه اول تامین مالی دانشبنیان در قالب توسعه منابع مالی برای ارائه گرنتهای پژوهشی و فناوری است
.img641637468
danesh چالش دوم که میان بخش دانشبنیان اقتصاد و بخش سنتی اقتصاد کشور نیز مشترک است، مشکل اعتبارسنجی شرکتها و میزان نقدشوندگی وثایق آنها در صورت عدم انجام تعهدات است. هماکنون در شاخصهای بینالمللی مرتبط با فضای کسبوکار، قابلیت نقدشوندگی وثایق شرکتها نزد نهادهای تامین مالی بهعنوان یک شاخص در مناسب بودن فضای کسبوکار شرکتهای تلقی میشود. جمعبندی اقتصاددانان و سیاستگذاران برجسته در ایران و دنیا این بوده است که اگر نظام اعتبارسنجی شرکتها در کشور بهطور دقیق و صحیحی در بازه زمانی مناسب و بهصورت فرآیندی پیوسته انجام شود و قدرت نقدشوندگی وثایق در نظامهای تامین مالی بالا باشد، خود به خود نهادهای تامین مالی امکان گردش بیشتر منابع و به واسطه آن تسریع در عملیات وامدهی به شرکتهای متقاضی را خواهند داشت. همچنین آثار چنین سیاستی کاهش سختگیری نهادهای تامین مالی در دریافت وثایق است. هماکنون بهدلیل نبود نظام اعتبارسنجی مناسب از شرکتهای دانشبنیان، نهادهای تامین مالی از طرق متفاوتی سعی به انجام این امر میکنند که هم زمان بررسی طرحها را برای ارائه تسهیلات افزایش میدهد و هم با خطاهای زیادی همراه است. همچنین قدرت پایین نقدپذیری وثایقی همچون چک یا تضامین شرکتی، عمده نهادهای تامین مالی را به سمت دریافت وثایق با قابلیت نقدپذیری بالاتر همچون وثیقه ملکی و ضمانتنامههای بانکی سوق میدهد
. در نتیجه میتوان چنین برداشتی داشت که دولت در صورتی که تمایل به افزایش سرعت ارائه تسهیلات از سوی نهادهای تامین مالی به شرکتهای دانشبنیان دارد، باید در رویکردی راهبردی دو فعالیت کلیدی را در شرایط فعلی که آغاز گسترش اقتصاد دانشبنیان در کشور است در اولویت کارهای خود قرار دهد: الف) دولت باید از طریق نهادهای فعال خود ساختار اعتبارسنجی کیفی را در حوزه دانشبنیان فراهم کند تا اعتبار شرکتهای دانشبنیان در طول زمان و بهطور پیوسته سنجیده شود و این اطمینان به نهادهای تامین مالی داده شود که میزان ریسک از محل عدم پرداخت تسهیلات از سوی شرکتهای دانشبنیان پایین است. ب) همچنین دولت باید در رویکردی کلانتر با استفاده از ابزارهای در اختیار، قابلیت نقدشوندگی وثایق شرکتها و به ویژه شرکتهای دانشبنیان را نزد نهادهای تامین مالی بالا ببرد. در صورت کاهش این دو چالش کلیدی در نظام تامین مالی دانشبنیان میتوان امیدوار بود که الف) ایدههای مناسب بیشتری عملیاتی شوند و به مرحله اقتصادی برسند و ب) با کاهش معوقات حاصل از تسهیلات به طرحهای دانشبنیان، نهادهای تامین مالی دانشبنیان به سرنوشت کنونی برخی بانکهای کشور دچار نشوند و بتوانند با گردش سریعتر منابع مالی در اختیار و با دریافت وثایق آسانتر به توسعه اقتصاد دانشبنیان کمک کنند.