باسمه تعالی
مشخصات کلی :
نام درس : ریاضی نام آموزگار : موضوع درس : تفریق صفحات 55و54
مدت اجرا : 45 دقیقه پایه ی : نام آموزشگاه :.........................
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاهداف کلی :
- پیدا کردن جواب تفریق با استفاده از جمع های ده (حیطه ی شناختی )
- تفریق اعداد یک رقمی از اعداد دو رقمی مثل =5-12 را با استفاده از نی و مهره های رنگی . (حیطه مهارتی )
- علاقمندی نسبت به حل تمرینات و مسائل مربوط به تفریق .(حیطه ی نگرش)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اهداف رفتاری :
دانش آموز در پایان درس :
- با استفاده از نی هایی که در اختیار شان قرار می گیرد تفریق هایی نظیر....= 5-12 را با باز کردن بسته ی ده تایی و برداشتن 5 نی از ده تایی ها و جمع باقی مانده ده که 5 است و جمع 2 با 5 به جواب تفریق یعنی 7 پی می برد. (حیطه ی مهارتی )
- پاسخ های تفریق های مربوط به درس را می نویسد .(حیطه ی شناختی )
- جند نمونه از تفریق های نظیر تفریق فوق را همراه با مهره های رنگی که در اختیار دارد انجام می دهد. (حیطه ی مهارتی )
-مسئله های مربوط به تفریق ها راپاسخ می دهد . (حیطه ی شناختی )
- به حل تمرین ها ومسائل مورد نظر علاقه و اشتیاق نشان می دهد . (حیطه ی نگرشی )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تعیین الگو و روش یا فن تدریس :
مکانیزم پرسش و پاسخ – ایفای نقش با طرح یک مسئله و کشف جواب توسط خود دانش آموز
( روش اکتشافی ) و ( همیاری – مشارکتی ) روش مورد استفاده در تدریس می باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تهیه ی رسانه و وسایل آموزشی (بسته های آموزشی ) :
کتاب درسی , گچ, تخته سیاه , نی (بسته های ده تایی و یکی به تعداد گروه ها ) مهره ها ی سوزنی رنگی که در اختیار کلیه ی دانش آموزان قرار می گیرد و دو نفر دانش آموز برای ایفای نقش فروشنده وخریدار و تشکیل یک فروشگاه مجازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــارزشیابی آغازین : (5 دقیقه )
سلام و احوالپرسی از دانش آموزان , دقت در وضعیت جسمی و روحی آن ها , حضور و غیاب و جویا شدن از احوال غایبین احتمالی , بررسی تکالیف و گروه بندی
پس از گروه بندی بچه ها با تهیه ی میوه های مقوایی که قبلا تهیه شده و نام هر گروه می باشد و برداشتن میوه ها توسط بچه ها باچشمان بسته ,هر کدام از آنها در گروه خودشان که عکس میوه ی هر گروه روی میز ها نصب شده است قرار می گیرند و بعد باچند پرسش به سراغ درس جدید می رویم . سوال ها از درس قبل که به جمع و تفریق های متناظر مربوط می باشد.
خوب : دختر گلم زهرا خانم به ما می گوید که 10= .....+ 8 ؟ آفرین
وجمع نظیر آن را معصومه می گوید . 10= 8+ 2 هزار آفرین
حالا ثنا برای این جمع یک تفریق بگوید. .....= 8 – 10 درسته . متشکرم
چون قبلا جمع های ده خیلی تاکید شده سریع چند سوال دیگر هم از بچه ها در همین خصوص انجام داده و سوالاتی مربوط به تساوی های .....+ 10= 14 می پرسیم و بچه ها را که به سوالات پاسخ درست داده اند به روش های مختلف تشویق می کنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ایجاد انگیزه :
برای ایجاد انگیزه از ده نفر از دانش آموزان استفاده می کنیم که قبلا برای ایفای نقش مورد نظر انتخاب و توجیه شده اند . یک بسته ی ده تایی مداد و چند یکی در یک فروشگاه مجازی دراختیار بازیگران قرار داده و نمایش شروع می شود. فاطمه که خریدار است می خواهد از فروشگاه 7 مداد بخرد و فروشنده هم یک بسته ی ده تایی و 2 یکی مداد دارد . که چون فقط 2 تا یکی دارد و پیرمرد ی بی سواد است می گوید دخترم من 7 مداد ندارم برو از جای دیگری بخر . فاطمه می گوید حاج آقا خوب بسته های ده تایی را باز کن و 7 مداد به من بده و او به هوش فاطمه آفرین گفته این کار را انجام می دهد و بعد از رفتن فاطمه آهسته باخود فکر می کند که حالا چند مداد برای خودش باقی مانده است که در این قسمت از نمایش از بچه ها می خواهم در گروه مشورت کرده و پاسخ درست را به کلاس ارائه داده و فروشنده را راهنمایی کنند.
دانش آموزان راه های درست حل مسئله و پاسخ آن را کشف کرده و پاسخ های آن را می پذیریم و گروه ها را تشویق می کنیم . از بازیگران نمایش تقدیر شده و به سراغ ارائه ی درس می رویم .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارائه ی درس جدید :
در ارائه ی درس جدید با توجه به نمایش دو موضوع و نام درس را از بچه ها سوال کرده و با خط خوش روی تابلو می نویسیم . تفریق
با یاد آوری چند تفریق مربوط به ده مثل ..... = 6-10 روی تابلو جواب را از بچه ها پرسیده و یک سوال نیز در خصوص اعداد و ارزش آن (اعداد 10تا 19 ) نوشته ویادآوری می نماییم مثل 13 یعنی؟یک ده تایی وسه یکی
پس از یادآوری مفاهیم فوق بانوشتن فوق با نوشتن تفریق ....=9-15 وبا در اختیار قرار دادن نی در گروه ها از آن ها می خواهم که با مشارکت یکدیگر مثل فروشنده وخریدار نمایش ,عمل کنند. چون نمی توانند 9 را از 5 یکی کم کنند , به5 کاری ندارند , به سراغ بسته ی ده تایی رفته آن را باز می کنند از ده 9 تا را کم کرده یکی باقی می ماند + 5 که قبلا داشتیم 5+1 می شود 6 به پاسخ می رسند. همراه با توضیح و نظارت معلم .
بعد از آن به هرکدام از گروه ها یک عبارت تفریق داده و می خواهیم از همین روش جواب را پیدا کرده ویک نفر به نمایندگی از سایر اعضا پاسخ را همراه با نی های باقی مانده برای بچه ها شرح دهد. در مرحله ی نیمه مجسم نیز باکشیدن تصاویری جذاب روی تابلو و نوشتن یک عبارت تفریق باطرح یک داستان تفریق را حل می کنیم .