طرح ویژه حیاط پویای مدرسه
.وزارت آموزش و پرورش مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندان کشور را برعهده دارد.
اگر وزارت آموزش و پرورش به حدی بزرگ شود که محل فعالیتهای پرورشی محدود شود ما به سمت وزرات آموزش بهجای وزارت آموزش و پرورش پیش رویم از سند تحول بنیادین دور میشویم سند تحول بنیادین که بر اساس مطالبه رهبری و اندیشمندان حوزه آموزش و پرورش تدوین شده است به شایستگیهای پایه همه دانشآموزان توجه دارد.
همان طور که جمعیت هدف آموزش و پرورش، آموزش دانشآموزان بهطور نظاممند و عادلانه است؛ 13 میلیون دانشآموز جمعیت هدف حوزه پرورش وزارت آموزش و پرورش هستند.
خروجی آموزش و پرورش برابر سند تحول بنیادین انسانی است مؤمن، سالم و بانشاط که حوزه بهداشت و تربیتبدنی باید پاسخگوی پرورش این انسانها باشند.هرچه آموزههای بهداشت و تربیت بدنی و فعالیتهای این حوزه تضعیف شود مراکز مشاوره، کلاسهای آموزشی، افسردگی و انزوا دانشآموزان افزایش مییابد، تلاش ما ایجاد شادی و نشاط در مدارس است تا افرادی متوازن از آموزش و پرورش خارج شوند.
سند تحول بنیادین به 6 ساحت توجه دارد، حوزه اجتماعی، اخلاقی و زیباشناختی است که تربیت بدنی و ورزش برای 6 ساحت تحول بنیادین حرفی برای گفتن دارد.
رهبری بر تحصیل، تهذیب و ورزش نوجوانان و جوانان تأکید دارند، انسان تکساحتی منظور و مقصود وزارت آموزش و پرورش نیست.
انسانی که فقط به پرورش جسم بپردازد، مورد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست،امام راحل تأکید داشتند که انسان در همه ابعاد وجودی باید رشد کند.
سند تحول بنیادین مدرسه را کانون تحول میداند، سیاستهای آموزش و پرورش بر همین اساس طراحی شده و تحول ریشهدار آموزش و پرورش را مدرسهمحور عنوان کرد و فراگیری، اخلاقمحوری، مشارکتمحوری، علمی و تخصصی بودن از سری فعالیتهای مدرسهمحوری است.
فعالیتهای مدرسه محوری و دانشآموزمداری همه فعالیتهای ما را در نظام تعلیم و تربیت برعهده میگیرد، اگر دانشآموزان درس تربیتبدنی و سلامت را در مدارس یاد نگیرند تیم ملی و اوقات فراغت پویا نداریم.
دو ساعت درس تربیتبدنی تکاپوی زندگی ماشینی جامعه ما را ندارد، دانشآموزان در طول هفته باید چهار ساعت دیگر در کنار درس تربیتبدنی تحرک داشته باشند.
ورزش صبحگاهی در همه مدارس کشور الزامی است؛ دستورالعمل کانونهای ورزش از سوی وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شود.
تغییر مسابقات درونمدرسهای به مدرسه قهرمانی اشاره کرد مدرسه قهرمان به استان و از استان به سطح کشور و نیز به مسابقات ورزشی برونمرزی اعزام میشوند.
شیفت دوم مدارس با حمایت معلمان و والدین بهصورت حرفهای ورزشهای مختلف را در قالب کانونهای ورزشی درونمدرسهای اجرایی کنند، با توجه به فعالیتهای مدرسهمحوری امنیت غذایی دانشآموزان مورد نظر وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است.
در اجرای طرح بهداشت دهان و دندان دانشگاههای علوم پزشکی با آموزش و پرورش همکاری دارند، دانشآموزان مقطع ابتدایی میتوانند با استفاده از بیمه درمانی از کلینیکهای دندان پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی استفاده کنند.
رویکرد المپیادهای ورزشی در مدارس را مبارزه با آسیبهای اجتماعی دانست ودر کشور 3.5 میلیون دانشآموز در قالب 45 هزار مدرسه در المپیادهای درونمدرسهای شرکت کردند.
جایگاه ورزش و هویت کاری معلمان تربیتبدنی در مدارس باید شاخص شود، در اجرای المپیادهای ورزشی درون مدرسهای بزرگترین نهضت داوطلبی با مشارکت 250 هزار دانشآموز در کشور رقم خورد.
شورای عالی تشکیلاتی المپیاد ورزشی درون مدرسه ای با همکاری بیش از 15 معاون وزارتخانهای از تابستان سال 93 تشکیل شد.