مشاوره تحصیلی
مقدمه
این نوع از
مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در
زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع
از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط
تحصیل برای آنها ممکن است پیش بیاید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده
مشاوران تحصیلی است
. تاریخچه مشاوره تحصیلی در ایران
مشاوره تحصیلی قبل از پیروزی انقلاب
در ایران مساله راهنمایی و مشاوره و
تهیه مقدمات آن بین سالهای
1337 تا
1350 شروع شد و جریان پیدا کرد
. از سالهای
1337 با برگزاری سمینارهای متعددی طرح مشاوره و راهنمایی در
آموزش و پرورش
مطرح شد و نیز تربیت نیروی
مشاوره در دانشگاهها و تهیه ابزار کار مشاوران ، دورههای کارآموزی ضمن خدمت ، تهیه
وظایف و طرح و جاانداختن آن از جمله اقدامات بعدی در این دوره بوده است. برای
پیشرفت و گسترش این طرح اقدامات متعددی انجام شد. دورههایی ترتیب داده شد تا دست
اندرکاران
تعلیم و تربیت
با برنامه راهنمایی آشنا
شوند. اعزام مشاوران به مدارس ، تهیه مقالات و بروشورهای مختلف ، تهیه پروندههای
تحصیلی و تربیتی ، تهیه پرسشنامههای مختلف و ایجاد
مراکز مشاوره
و راهنمایی در برخی از مراکز
استانها از جمله اقداماتی است که در این دوره به عمل آمد
. در سالهای
1337 و
1338 کنفرانسهایی که در مشهد و آبادان تشکیل یافتند لزوم
راهنمایی در مدارس را تاکید کردند. تا اینکه در سالهای
1344 و
1345 در دانشسرای عالی تهران درس مشاوره و راهنمایی جزء دروس رسمی قرار گرفت. از مهر ماه
1350 که اولین کلاس دوره راهنمایی تحصیلی تشکیل شد تا 22 بهمن 1357 که
انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در زمینه اجرای برنامه راهنمایی ، فعالیتهای زیادی
صورت گرفت که آشنا ساختن والدین و مربیان و دانش آموزان با برنامههای مشاوره و
راهنمایی به اعزام مشاورین به مدارس ، تهیه پرونده تحصیلی ، تست و اجرای آنها از آن
جمله میباشد
. مشاوره تحصیلی بعد از پیروزی انقلاب
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه
راهنمایی با توجه به اهداف جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن
سیستم معلم - مشاور بود که هم به تدریس و هم به مشاوره میپرداختند. پس مدتی
برای تهیه هدفهای هماهنگ با اهداف انقلاب برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره حذف و
تحلیل گردید. و به جای آن طرح مربیان پرورشی با عنوان متولیان انقلاب در مدارس طرح
ریزی و اجرا شد. این طرح به تدریج مسئولان را متوجه نیاز به مشاوره و راهنمایی در
مدارس نمود. تا اینکه در سال 1364
هستههای مشاوره و راهنمایی
مجددا در مناطق
آموزش و پرورش تاسیس گردید. در حال حاضر برنامههای مشاورهای مدارس به سمت تخصصی
شدن و خدمات مشاورهای سوق داده شده است و طرحهایی چون
"طرح احیا نقش مشاورهای معلمان" در حال اجرا است
. مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته و راهنمایی شغلی
در این زمینه مشاور
به دانش آموز کمک میکند با اطلاع از ویژگیها و شرایط خود ، رشتهها و شرایط جامعه
تصمیم مناسبی در مورد انتخاب رشته تحصیلیاش اتخاذ کند. چنین فرایندی چه در سال اول
دبیرستان و برای انتخاب رشته تحصیلی دوره متوسط صورت بگیرد و چه برای انتخاب رشته
دانشگاهی تفاوت چندانی نمیکند. آشنایی مشاور با ویژگیها و مقررات موجود مربوط به
هر دوره (متوسط یا دانشگاهی) بسیار حائز اهمیت است. مشاور تلاش میکند علاوه بر
اینکه مراجع را از جنبههای مختلف هوشی ، استعداد و علایق شناسایی کند بلکه این
شناخت را با شناختهای خود دانش آموز درهم میآمیزد و با در نظر گرفتن مقررات بیرونی
و شرایط ویژه جامعه اقدام به تصمیم گیری کنند
. ویژگیهای خود دانش آموز که
باید شناسایی شوند عبارتند از
: میزان بهره هوشی
، نمرات تحصیلی او ، تعیین
نقاط قوت و ضعف او در دروس مختلف ، بررسی علایق و استعدادهای او در زمینه رشتهها و
مشاغل. برای اینکار گاهی مشاور از آزمونهایی چون
تست هوش
،
آزمون رغبت سنج
و
آزمونهای سنجش استعداد
کمک میگیرد. از سوی
دیگر باید دانش آموز شناخت کاملی نیز از خود رشته تحصیلی بدست آورد. اینکه چه دروسی
در آن مطالعه میشوند، آینده شغلی آن چیست؟ و
... . مشاوره تحصیلی در زمینه بررسی افت تحصیلی
برخی از دانش آموزان ممکن است
دچار
افت تحصیلی
شوند. برخی از این دانش آموزان
خود به مشاوره تحصیلی مراجع میکنند و برخی توسط مسئولین مدرسه به مشاور مدرسه
معرفی میشوند. در هر حال مشاور تحصیلی به بررسی عمل مختلف افت تحصیلی میپردازد
. برای بررسی احتمال وجود عمل خانوادگی از خود دانش آموز و خانواده او کمک میگیرد
. عوامل مدرسه را نیز مورد بررسی قرار میدهد و همچنین به بررسی سلامت جسمی و روانی
دانش آموز میپردازد
. شناخت و پیدا کردن علت افت تحصیلی در گام اول قرار
دارد. بعد از پیدا کردن علت ، مشاور به کمک دانش آموز و در صورت لزوم خانواده او و
مسئولین مدرسه به رفع آن علت اقدام میکنند. یا اینکه راهنماییهایی به دانش آموزان
برای رفع علت ارائه میشود و پیشرفت او مورد پیگیری قرار میگیرد. از جمله این
راهنمایی شامل شیوه افزایش انگیزش دانش آموز ، آموزش
شیوههای صحیح مطالعه ، آموزش شیوههای مواجهه با تغییرات اساسی و غیره خواهد بود
. مشاوره تحصیلی در زمینه آموزش شیوههای صحیح مطالعه و روشهای بهسازی حافظه
برخی از دانش آموزان با وجود اینکه افت تحصیلی نشان نمیدهند، اما ممکن است
نیاز به آموزش شیوههای صحیح مطالعه و
روشهای بهسازی حافظه داشته باشند. آموزش چنین روشهایی میتواند به جلوگیری از اتلاف
وقت دانش آموز و بالا بردن بهره وری او کمک کند. برنامه ریزی برای مطالعه ، رعایت
اصول یادگیری در برنامه ریزی برای مطالعه ، رعایت ویژگیهای حافظههای مختلف
میتواند به دانش آموز کمک کند تا روش مطالعه صحیحی داشته باشد و نتیجه بهتری کسب
نماید
. مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب امتحان
اغلب افراد در جلسه امتحان و
یا قبل از آن درجاتی از
اضطراب را
دارا هستند. داشتن مقداری اضطراب در شرایط امتحانی کاملا طبیعی و گاهی حتی ضروریست
. چون موجب بالا نگه داشته شدن سطح انگیختگی فرد شده و عملکرد او را بهبود میبخشد
. اما در صورتیکه میزان این اضطراب از حد طبیعی بالا برود باعث مختل شدن عملکرد فرد
خواهد شد. بنابراین مشاور تحصیلی تلاش میکنند با آموزش شیوه صحیح مطالعه ، بالا
بردن کارآیی حافظه و استفاده بهینه از زمان ، دانش آموز اطمینان و یقین نسبت به خود
پیدا کند
. به عبارتی تلاش میکند اعتماد به نفس او را بالا ببرد تا از پیدا
شدن افکاری که باعث اضطراب در او میشوند جلوگیری کند. چنین دانش آموزانی افکاری از
این قبیل دارند. نمره کمی خواهم گرفت، خوب نخواندهام، همیشه شکست میخورم و
... . مشاوره تحصیلی کمک میکند تا دانش آموز با تسلط بیشتری به مطالب مورد نظر سر جلسه
امتحان حاضر شود و علاوه بر این به خود
اعتماد به نفس
داشته باشد. همچنین ممکن است
روشهای اختصاصی مثل آموزش روشهای آرامش ورزی مورد استفاده قرار بگیرید. در صورت حاد
بودن میزان اضطراب دانش آموز به مراکز اختصاصیتر ارجاع داده میشود
. شرایط انجام مشاوره تحصیلی
شرایط لازم برای انجام مشاوره تحصیلی همانند
سایر مشاورههاست. معمولا در مدارس اتاقی با عنوان اتاق مشاوره وجود دارد. دانش
آموزان میتواند به صورت مستقیم یا از طریق
صندوق
مشاوره
با مشاور ارتباط برقرار کنند. پاسخهای خود را نیز میتوانند بطور
مستقیم از مشاور دریافت کنند یا به صورت ناشناس در
بولتن مشاوره
مطالعه کنند
. روانشناسی مشاوره تاریخچه روان شناسی مشاوره فرآیند مشاوره ارتباط نزدیکی با راهنمایی دارد
. هرچند راهنمایی فرآیندی گستردهتر را شامل میشود که تمام امور زندگی فردی و
اجتماعی فرد را دربر میگیرد، مشاوره قلب برنامه راهنمایی به شمار میرود و از
خدمات اساسی آن است. با این وصف در تاریخ روان شناسی مشاوره دیده میشود که این
شاحه از روان شناسی ، با راهنمایی به منزله فعالیتی منظم و سازمان یافته ، در سال
1908 میلادی در شهر
بستن ایالت ماساچوست امریکا
به وسیله شخصی به نام
فرانک پارسونز
که به
پدر راهنمایی
حرفهای
مشهور است، آغاز میشود
. پارسونز راهنمایی را ابتدا در مقیاسی
کوچک و با تاکید بر راهنمایی حرفهای آغاز کرد. بنابراین کار او به مثابه یک نوآوری
در نظام تعلیم و تربیت با نارساییهایی توام بود و به دلیل تاکید محضش بر راهنمایی
حرفهای ، یک بعدی به حساب میآمد. به این ترتیب با توجه به ضرورتهایی که بر لزوم
تداوم راهنمایی و مشاوره احساس میشد، روان شناسی مشاوره شکل کاملتری به خود گرفت،
بطوری که نظریات متعدد در این زمینه ارائه شد و روشها و فنون مختلفی معرفی گردید
. ضرورت روان شناسی مشاوره شکی نیست که به موازات گسترش اجتماع و پیچیدگی
نهادهای آن مشکلاتی بروز میکند و چیزهای جدیدی ضرورت مییابد که قبلا نیازی بدان
احساس نمیشده است. در چنین شرایطی با توجه به پیچیدهتر شدن شرایط اجتماعی ،
سستتر شدن
روابط عاطفی
و عوامل متعدد دیگر توجه به
اصلاح شرایط عاطفی و روحی افراد کاملا ضروری به نظر میرسد. تحول جوامع از حالت
ساده به پیچیده ، جنبههای مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، بطوری که
سازگاری با این دگرگونیها از جمله تغییرات در نوع روابط ، تغییرات شغلی ، تحصیلی و
... لزوم روان شناسی مشاوره را مورد تائید قرار میدهد
. اهداف روان شناسی مشاوره در تعاریفی که روان شناسی مشاوره به عمل آمده،
تصریح شده که روشهایی تعیین گردد تا به فرد کمک شود که خود را بشناسد. منظور و هدف
از اینکه فرد خود را بشناسد، این است که با این شناسایی به صورت انسانی موثرتر و
خلاقتر و در نتیجه شادمانتر درآید. با استفاده از فنون ارائه شده در روان شناسی
مشاوره ، فرد نه تنها وضع فعلی خود را درک میکند، بلکه از آنچه که به صورت آن در
خواهد آمد، نیز آگاه میشود
. راجرز
روان شناسی که نظریات او در مشاوره
کاربرد اساسی دارد، معتقد است که هدف بیشتر مشاغل یاری دهنده که روان شناسی مشاوره
را نیز شامل میشود، افزایش رشد شخصی و روانی فرد در مسیر رشد اجتماعی است
. بدین ترتیب روان شناسی مشاوره دارای دو هدف میباشد
: اهداف آنی
و
اهداف
غایی
. اهداف آنی روان شناسی مشاوره شناسایی و کاربرد روشهایی که راهنماییهای
لازم را در حل مشکلات مختلف از قبیل مشکلات تحصیلی ، خانوادگی ، شغلی و ... به فرد
ارائه میکند که آن را
علاج واقعه قبل از وقوع
میدانند و باعث جلوگیری از اتلاف سرمایه مادی و معنوی فرد میشود
. اهداف غایی و نهایی روان شناسی مشاوره
این اهداف عبارت است از شناسایی و
کاربرد روشهایی که فرد خود قادر باشد یا بتواند که با بینش صحیح به حل مشکلات خویش
پرداخته و عاقلانه رفتار نماید
. مکتبهای مهم در روان شناسی مشاوره معمولا چندین مکتب در این قلمرو مطرح
شدهاند که مهمترین آنها عبارتند از
: مکتب مشاوره مستقیم
،
مکتب مشاوره غیر مستقیم
،
مکتب مشاوره نیمه مستقیم
. مکتب مشاوره مستقیم بزرگترین بنیانگذاران این مکتب
آلبرت الیس
،
سالتر
،
هوارد
و
میلر
هستند. در این مکتب توجه به عقل و منطق
میباشد و مشاور معتقد است که مشکل فرد را بهتر از خود او درک کرده و نیز بهتر
میتواند نسبت به درمانجو قضاوت کند. این مکتب معتقد است که بشر ذاتا خلاق و دانا
نیست و کلیه افراد بشر توانایی سازندگی خود را ندارند و مشاور فردی است که در درجه
اول خودش را شناخته و در وهله دوم به دیگران کمک میکند تا خود را بشناسند
. مکتب مشاوره غیر مستقیم بزرگترین بنیانگذار این مکتب
کارل راجرز
است و هر چه از
فلسفه غیر مستقیم
میدانیم، اطلاعاتی میباشد که بر پایه فلسفه او بنیان شده است. این مکتب معتقد است
که انسان موجودی سازنده ، خلاق و تواناست که مهمترین خصوصیت بارز او این است که به
ذات خود آگاهی دارد. در این مکتب مشاور خودش را به جای درمانجو میگذارد تا بتواند
وی را خوب بشناسد
. مکتب مشاوره نیمه مستقیم این مکتب به شرایط انسان در محیط توجه دارد و
مشاوره به باز یافتن فرد و نیز پیدا کردن خودش در محیط توجه دارد. به نظر این مکتب
، انسان وقتی دچار آشفتگی رفتار یا
بیماریهای عاطفی و یا امثال آن میشود که نتواند
موقعیت خود را در محیط مشخص کند. کار مشاور این است که بیمار را به عنوان یک موجود
خاص در موقعیت خاص خود مورد توجه قرار دهد
. روشهای مورد استفاده در روان شناسی مشاوره روشهای مختلفی جهت مشاوره و
پژوهش در این شاخه وجود دارد. از جمله مشاهده ، مصاحبه ، پرسشنامه و ... که عمدتا
بر اساس مکتب فکری روان شناس ، نوع اطلاعات مورد نیاز و اهداف پژوهش یا امر مشاوره
مورد استفاده قرار میگیرند. گاه از آزمونهای مختلف
هوش ،
شخصیت
و ... استفاده میشود
. ضرورت مشاوره تحصیلی
مقدمه
نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و
بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد
ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان
توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات
انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ،
ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از
اینرو چنانچه انجام
مشاوره در زمینههای مختلف مثل
مشاوره ازدواج
، مشاوره در شرایط بحرانی ،
مشاوره شغلی و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است
. ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان
مشاوره تحصیلی به دانش آموزان کمک میکند ویژگیها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و
به شرایط و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشتهاند و یا میزان توجه به آنها کمتر
بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینههای
مختلف تحصیلی بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده
و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه میکند. به این ترتیب دانش آموزان میتوانند
عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و
اشکالات احتمالی را رفع نمایند
. ضرورت مشاوره تحصیلی برای والدین
در امر تحصیل فرزندان ، خانواده و والدین
نقش بسزایی دارند. بطوریکه عامل خانواده از عوامل مهم در زمینه پیشرفت تحصیلی دانش
آموز یا وقوع افت تحصیلی است. انگیزهها و علایق تحصیلی دانش آموز در خانواده شکل
میگیرد و به آن جهت داده میشود و مسیری برای هدایت آن فراهم میشود. خانواده سرعت
دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم میکند. خانوادههای بدون انگیزه ،
بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد میشوند. از اینرو در
فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین ضرورت و اهمیت خاصی پیدا
میکند. از اینرو لازم به نظر میرسد والدین و بطور کلی خانواده نیز اطلاعات کافی
از ویژگیها و استعدادهای فرزندان خود کسب نمایند، اطلاعات بیشتری در زمینههای
تحصیلی کسب کنند و کمکها و یاریهای مفیدی برای فرزندان دانش آموز خود فراهم کنند
. ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته مشاغل
گاه انتخابهایی که دانش
آموزان در زمینه رشتهها و مشاغل انجام میدهند عاری از هر گونه دلیل منطقی و
اطلاعات مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخابهای خود
برمیگزینند ملاکهایی کاذب و نامناسب است. مثل انتخاب رشته ریاضی فیزیک به خاطر
وجهه اجتماعی آن ، یا به خاطر چشم هم چشمی و یا به خاطر دنباله روی از یک دوست و یا
همراه با او بودن در طول تحصیل. چنین انتخابهایی به احتمال بیشتری محکوم به شکست
خواهند بود. شکست یا در مرحله سالهای دبیرستان به صورت کاهش در نمرات ، عدم موفقیت
در کنکور و در سنین بالاتر در انتخاب رشته در زمینه
انتخاب رشته تحصیلی
. مشاوره از آن جهت ضرورت
مییابد که اهمیت چنین انتخابهایی به دانش آموز گوشزد شود تا او ملاکهای مناسبی
برای تصمیمهای خود اتخاذ کند و از احتمال شکست خود در آینده پیشگیری نماید
. ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی
برخی از دانش آموزان
به خاطر شرایط ویژهای که دارند بیشتر در معرض
افت تحصیلی
هستند و برخی از آنها افتان و
خیزان تجربههایی از افت تحصیلی داشتهاند. برخی از علل افت تحصیلی این دانش آموزان
به عوامل بیرونی مثل خانواده ،
مدرسه
و ... مربوط میشود. و برخی از علل ،
علل فردی هستند مثل انگیزه خود دانش آموز ،
روشهای مطالعه و برنامه ریزی، علایق و استعدادها و غیره. مشاوره تحصیلی برای این دسته
از دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد. در جریان
مشاوره تحصیلی به این دانش آموزان کمک میشود علت افتها و شکستهای خود را بشناسند و با
راهکارهایی آشنا شوند که به آنها در رفع آن علتها و یا کاهش تاثیر آنها در مسائل
تحصیلیشان کمک میکنند. انجام چنین مشاورههایی میتواند با احیای نیروهای بالقوه
فرد او را در تمام مسیر تحصیلیاش همراهی کند
. ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه سرعت بخشیدن به فرآیند تحصیل و مطالعه
برخی
دانش آموزان و خانوادههای آنها مایلند عملکرد بهینه خود را در زمینه تحصیل بهبود
بخشند. این دانش آموزان ممکن است دانش آموزانی متوسط و یا بالا باشند. به هر حال
تمایل دارند روشهایی را بیاموزند و اطلاعاتی مناسب ، مفید و عملی کسب کنند که
کارآیی آنها را در زمینه تحصیل بالا ببرد. مشاوره تحصیلی چنین راهکارهایی را برای
افراد فراهم میسازد. و بر احتمال موفقیت آنها در سطح پیشرفتهتر میافزاید
. ضرورت مشاوره تحصیلی برای تشخیص و هدایت دانش آموزان استثنایی
درصد کمی از
دانش آموزان در گروه
دانش آموزان استثنائی
قرار دارند. از لحاظ
علمی دانش آموزان استثنایی شامل دانش آموزانی میباشند که معلولیتهایی در زمینههای
مختلف جسمی مثل
شنوایی
،
بینایی
و یا
هوشی
دارند. لزوم مشاوره تحصیلی برای این
دسته از دانش آموزان نیز به وفور احساس میشود. به این دلیل که آنها و خانوادههای
آنها نیازمند اطلاعات بیشتری در ارتباط با آینده تحصیلی و شغلی آنها هستند. در مورد
این دسته از دانش آموزان نیز با بررسی تواناییهای آنها در مورد شغل و تحصیلات آنها
تصمیماتی اتخاذ میشود. چنین دانش آموزانی با توجه به ضرورت اینکه زودتر از بقیه
دانش آموزان باید حرفه و مهارتی را بیاموزند احتیاج مبرمی به مشاوره تحصیلی دارند
. ضرورت مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان تیز هوش و نابغه
این دسته از دانش
آموزان ، قشر پرنیرو و قابل توجهی برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و جامعه هستند
. سرمایه گذاری و استفاده از انواع خدمات مشاورهای در کنار سایر امکاناتی که برای
آنها در مدارس ویژه فراهم میآید ضرورت دارد. از دست رفتن چنین نیروهایی به خاطر
انتخابها و تصمیمات نادرست زیانهای قابل توجهی به بار خواهد آورد
. مشاوره تحصيلي در محيط مدارس،ارائه خدمات مشاوره آموزشي از طريق دفتر ملي اطلاع رساني مطالعات ومشاغل و مراكز اطلاعات خدمات مشاوره اي، صورت ميپذيرد.با وجود اينكه مراكز اطلاع رساني و ارائه خدمات مشاوره ((
CIO در محيط مدارس و مراكز علميكشور به فعاليت ميپردازند،با اين حال مراكز فوق ملزم به ارائه خدمات به تماميگروههاي سني ميباشند.
به علاوه از سال1986، وزارت آموزش وپرورش ملي در حال طراحي نظام آموزشي خاصي جهت آموزش واشتغال آندسته از جواناني است كه مبادرت به ترك تحصيل سيستم آموزشي نموده و از مدرك تخصصي برخوردار نميباشند. نظام ويژه فوق در جهت راهنمايي جوانان وتشويق آنان به برقراري ارتباط مجدد با مدارس طراحي گرديده است. آموزش وراهنمايي جوانان در خارج از محيط مدارس ومراكز آموزشي از جمله مهمترين پيشرفتهاي اجتماعي كشور فرانسه طي دهه 1980به شمار ميرود. از سال 1982،مراكز دائميمشاوره واطلاع رساني ويژه جوانان ردههاي سني16 تا 25 سال به ارائه خدمات مشاوره مبادرت مينمايند. آژانشهاي محلي نيز به آندسته جوانان ردههاي سني16 تا 25 سال كه مدرسه را ترك كرده و فاقد شغل ميباشند، خدمات خاصي ارائه مينمايند.گفتني است كه مراكز فوق همچنين به برطرف نمودن مشكلات بي شمار موجود در ساختار آموزشهاي فني و حرفه اي،اشتغال و بهداشت جوانان ميپردازند.
درحال حاضر450مركز دائمياطلاع رساني ومشاوره (
PATO )و238 آژانس محلي باتعداد 5 هزار كادر به فعاليت مشغول ميپردازند. مراكز فوق الذكر در سال1993 به ارائه خدمات مشاوره آموزشي به تعداد750 هزار جوان فرانسوي مبادرت نموده اند. به علاوه مركز اطلاع رساني واسناد با برخورداري از تعداد 25 مركز محلي به ارائه اطلاعات جامع در خصوص مسائل زندگي روزمره مبادرت مينمايد. ارائه خدمات مشاوره آموزشي به دانش آموزان در روند تحصيلي آنان در مدارس به اتخاذ تصميم گيريهاي عاقلانه تحصيلي وحرفه اي توسط آنان منجر ميگردد. مطابق تبصره 8،قانون مصوب 15جولاي1989،حق برخورداري از خدمات مشاوره آموزشي واطلاع رساني در خصوص دورههاي آموزشي و اشتغال بخشي از حقوق آموزشي محسوب ميگردد.
متمم 14 ژوئن1990 نيز به تعريف وتبيين اصول وروشهاي مشاوره آموزشي دانش آموزان مبادرت مينمايد.در پايان سال سوم مطابق با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان، با خانواده دانش آموزان در خصوص موارد ذيل مذاكره وتبادل نظر ميگردد :
ـ تكرار سال سوم (فني يا عمومي)
ـ ارتقاء به سال چهارم (فني يا عمومي)
ـ ارتقاء به كلاس تقويتي سال چهارم به منظور آمادگي جهت تعيين صلاحيت تحصيلي فني و حرفه اي
سال چهارم،كه سال آخر كالج و سال تعيين كننده ميباشد، دوره كليدي درجهت ارائه خدمات مشاوره آموزشي قلمداد ميگردد.
ـ سال پنجم (عمومييا فني) كه به كسب مدرك كارشناسي فني يا عموميمنتهي ميگردد.
ـ سال پنجم فني حرفه اي كه به كسب گواهينامه تحصيلات فني حرفه اي منتهي ميگردد. گذراندن اين دوره اين امكان را بوجود ميآورد كه داوطلبان پس از احراز مدرك فني وحرفه اي مقدماتي به كسب مدرك كارشناسي فني وحرفه اي نيز نائل ميآيند.
هيأتهاي مشاوره هيأتهاي مشاوره آموزشي كه عهده دار مسئوليت تهيه اطلاعات،پيشنهادات و ارائه خدمات مشاوره تحصيلي به دانش آموزان و دانشجويان ميباشند، همچنين به ارائه خدمات مشاوره به وزير آموزش وپرورش ملي نيز مبادرت مينمايند.از جمله هيأتهاي مركزي مشاوره آموزشي كشور فرانسه ميتوان به شوراي عالي آموزش با تعداد 95عضو و هيأت نمايندگي آموزش دولتي با 48 عضو،كاربران،والدين،دانش آموزان و دانشجويان با19عضو،مسئولين منطقه اي و نهادهاي ويژه فعاليتهاي خارج از مدارس با 28عضو،اشاره نمود.گفتني است كه شوراي مذكور به ارائه كليه خدمات مشاروه در زمينههاي آموزشي از قبيل اهداف،عملكردها و قوانين آموزشي مبادرت مينمايد. شوراي برنامه ريزي آموزش ملي نيز عضو ديگري از هيأت مركز مشاوره آموزشي محسوب ميگردد.شوراي مذكورمطابق قانون مصوب جولاي1989تأسيس گرديده و به ارائه خدمات مشاوره آموزشي درخصوص موضوعات كلي نظير اهداف عالي آموزشي،تطابق برنامههاي آموزشي ومنابع به منظور حصول به اهداف عالي آموزشي مبادرت مينمايد.كميسيونهاي مشتركي از نمايندگان هيأتهاي نظارت آموزشي وكاركنان هيأتها به تعدادمساوي تشكيل يافته است.كميتههاي مشترك فني،كميتههاي مشترك نظارت آموزش ملي وكميته مشاور آموزش فني حرفه اي، تحت نظارت كميسيونهاي مشترك به فعاليت مبادرت ميورزند.درحوزه آموزش عالي،مسئوليت نظارت آموزشي بر عهده شوراي ملي آموزش عالي وتحقيقات(
CNESER) است كه از تعداد 61 عضو برخوردار ميباشد.از جمله اعضاي اصلي شوراي مذكور ميتوان به كادر39 نفره، نمايندگيهاي دانشجويي با 11 عضو و گروههاي اصلي آموزش ملي، فرهنگي، علمي، اقتصادي ومنافع عمومياشاره نمود.شوراي مذكور همچنين به ارائه خدمات مشاوره به وزير آموزش وپرورش، در خصوص خط مشيهاي اصلي آموزش عالي اعم از تغييرات ساختاري،انواع مقاطع آموزشي و تقسيم منابع مالي درميان موسسات آموزشي مبادرت مينمايند.علاوه بر شوراهاي مذكور ،تعداد 8 موسسه ملي نيز به ارائه خدمات آموزشي تحت نظارت مستقيم وزارت آموزش ملي ويا وزارت آموزش عالي وتحقيقات مبادرت مينمايند كه از آن جمله ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
موسسه ملي تحقيقات آموزشي(
INRP)
مركز ملي اسناد آموزشي(
CNBP)
مركز ملي آموزش از راه دور(
CNED)
مركز ملي دانشگاهها ومراكز آموزش عالي(
CNOUS)
دفتر ملي اطلاع رساني آموزش علوم پايه (
ONISEP)
مركز ارزشيابي فعاليتهاي آموزشي وتحقيقاتي(
CEREQ)
مركز بين المللي فعاليتهاي آموزشي(
CIEP)
Advising
Introduction
This type of allocation advice to pupils and students. Fixing these types of issues or problems to the academic advisors.
Advising in History
Advising before the revolution
In the advice and arrangements between the years 1337 to 1350 and found the stream.is. Several measures were taken to improve and expand the project. Courses were organized to train professionals to become familiar with the program guide.
In the years 1337 and 1338 conferences were formed in Mashhad and Abadan stressed the need for guidance in schools. But in the years 1344 and 1345 in Tehran great college counseling course was part of formal courses.schools, provide school records, including the testing and implementation.
Advising after the revolution
After coordination with the objectives of the program aims to provide some guidance and counseling centers were removed and analyzed. Instead, as the custodians of training teachers in the schools was conducted. The authorities have gradually realized the need for advice and guidance in the schools. Then again in 1364 cores, advice and guidance in the areas of education was established. Currently, school counseling programs and consulting services are directed towards specialization and plans as "Regeneration of the advisory teachers" is running.
Advising on course selection and career guidance
Such a selection process in the first year of high school and middle school discipline is needed, and how to choose a university degree is not much difference. Consultant familiar with the features and regulations of each period (or middle school) is very important.
The student must identify its features include the IQ scores of his study, determining strengths and weaknesses in different subjects, interests and talents in the field of study and careers. Sometimes as a consultant to do the tests intelligence test, test gauge interest and aptitude assessment tests will help. The student must obtain a complete understanding of their discipline. What subjects they are studying, what are the career prospects? And the ....
Advising in the fall survey
Some students may drop their education. Some of his students in educational counseling agencies and some school officials are introduced to the school counselor. However, the academic advisor of the Act deals with the fall. To examine the possibility of their operation will help students and their families. School factors also examines and discusses the physical and mental health of students.
Identify and find the cause of the fall is the first step. After finding the cause, counselor to help students and their families, and school officials if necessary to remove the cause of action. Or guidance to students to meet the present and his progress is followed. Some of these tips include ways to increase student motivation, learning the correct way of studying, teaching methods, etc. will be faced with major changes.
Advising on the proper ways of learning and memory improvement techniques
Some students even though they do not indicate the fall, but may need to learn proper techniques and ways of improving their memory. Such methods can be trained to avoid wasting time student and help him raise productivity.
Advising on the reduction of anxiety
Most people in the exam or before it had some degree of anxiety. Having some anxiety in test situations quite natural and even necessary. Because it can keep up the level of arousal and performance improves. But while this anxiety disrupts the normal functioning of a person will go up. The school counselor was trying to teach the correct way, enhance memory and optimum use of time, your student to find certainty.
In other words, trying to find the confidence to raise him up in his thoughts that cause anxiety to be prevented. Students have such thoughts as these. Score was a bit like, well read, eat, and always fail. Specific methods may also be used as teaching them how to relax your lovemaking. In the acute form of student anxiety refers to specific centers.
Conditions Advising
Like other Mshavrhhast requirements for academic counseling. In schools there is usually room for a consultation room. Students can consult directly or through fund communicate with counsel. You can also get answers directly from a consultant or advisory bulletin read anonymously.
Counseling Psychology
History of Counseling Psychology
Consultation process is closely related guidance. The guide includes extensive process that cover all aspects of personal and social life, guidance counseling program is the heart of the basic services that.is initiated.
Parsons guidance to small-scale initially began with an emphasis on career guidance. So he worked as an innovation in the education system was combined with defects due emphasis on the professional Mhzsh, the next one would come into account.
Need psychological counseling
In such circumstances, due to the complexity of the social, emotional and other factors Ssttr relations due to the modification of emotional and spiritual people seem absolutely necessary. Societies evolve from simple to complex, it affects different aspects of life, so as to adapt to these changes, including changes in the types of relationships, job changes, educational and counseling psychology necessary to confirm the.
Goals Counseling Psychology
Definitions taken in counseling psychology, stipulates the procedures set up to assist people who know. For the purpose of that person knows, this is the human face detection to be more and more creative and therefore Shadmantr.
Thus, counseling psychology has two objectives: the immediate objectives and ultimate goals.
The immediate goals of counseling psychology
Ultimate goals of counseling psychology
Schools in Counseling Psychology
Usually several schools in this domain have been proposed, the most important of which are: school counseling, direct, indirect school counseling, school counseling direct half.
School direct advice
The founder of the school of Albert Ellis, Salter, the Howard Miller.
School indirect advice
Carl Rogers, the founder of the school of philosophy, indirect, and whatever we know, information that has been established on the basis of his philosophy. The school believes that one of constructive, creative and knows that he is the most prominent feature is the essence of self-consciousness. The school counselor provides his client to be able to know him well.
School counseling semi-direct
This school focuses on the human condition and individual counseling to recover and find himself in a given environment. According to this school, I had nightmares of human behavior or emotional conditions, or the like, which can determine its position in the environment. Consulting work is available as a special case in consideration of your specific situation.
Methods used in counseling psychology
There are several techniques for consultation and research in this field. Including observation, interviews, questionnaires, etc., which are mainly based on intellectual school psychologist, type the required information and research purposes or advice would be used. Sometimes the various intelligence tests, personality, etc. are used.
Necessity Advising
Introduction
Humans need the guidance and consultation with others in decision-making, selecting and applying appropriate solutions to life's no secret. Especially in women who had to make an important choice. Certainly the advice and guidance would help considerably in steps correctly, he will go the wrong way and will prevent selection decisions. More failure, defeat and stay halfway, due to lack of knowledge on the subject and wrong choices. So if counseling in various fields such as marriage counseling, counseling in crisis situations, career advice and other matters in the school is very important.
Advising for students in need
In this way, students can have a better performance than before of course do a good choice and will solve possible problems.
Necessary educational counseling for parents
In the education of children, families and parents involved. As the family is an important factor in student achievement or academic failure has occurred. Family adjusts the speed of the student's educational goals. Families without motive, without notice and talented students are passive reduced speed. Hence the academic advising process, the need for consultation with parents is necessary and very important.
Need advice on course selection, career education
Sometimes the choices that students do their jobs in the fields and devoid of any reasonable and appropriate information. In such cases, students choose the criteria for their selection criteria is false and inappropriate. Such choices will be more likely to fail. Failure during high school years, a decrease in the scores, lack of success in the exams and older in choosing the chosen field of study.
Advising on the need to prevent the fall
Some of the students in the fall of external factors such as family, school, etc. are concerned. And some of the reasons, personal reasons, such as student motivation, methods of study and planning, interests and talents, and so on. Advising for this group of students is very important. With the revival of the potential of such advice could accompany him in all educational path.
Advising on the need to accelerate the process of education and research
Some students and their families who want to improve their efficiency in the field of education. The middle or high school students may have. However tend to learn the techniques and appropriate information, useful and practical business that will enhance their effectiveness in the field of education. Educational counseling for individuals providing such solutions. And increases the probability of success in the advanced level.
Advising and guiding students need to recognize exceptional
A small percentage of students in the group are special needs students. In terms of special needs students, including students who are in the fields of physical disabilities such as hearing, vision, or their intelligence. Advising necessary for this group of students is also widely felt. Because they and their families need more information in connection with their future educational and career. Such students need to be given earlier than the rest of the students to learn the skills you need to consult a professional and student.
Need advice witted and talented students
This group of students, a significant segment of Prnyrv and practitioners to education and society. The loss of such forces due to wrong choices and decisions will bring significant losses.
Academic counseling
In schools, educational counseling services provided by the National Office of Information Vmshaghl studies and data center consulting services, as Mypzyrd.ba Although information centers and providing consulting services ((CIO Lmykshvr serve in schools and centers, with The centers are required to provide services to Tmamygrvhhay age.
Especially the youth in order to guide and encourage them to reconnect with the school is designed. Education, youth and junior high schools, training centers outside of the country's most important social developments during the 1980s is France. Since 1982, Daymymshavrh and information centers for youth ages 16 to 25 years engaged in providing consulting services.youth pay.
Currently 450 Daymyatla of information and consultation (PATO) and 238 local agencies detecting 5 thousand staff working pay. These centers in 1993 to provide educational services to 750 thousand young French have attempted. Further information and documentation center with its 25 local centers to provide comprehensive information on the issues of everyday life will begin. منابع :
- سایت دانشنامه رشد
www.daneshnameh.roshd.ir 2- سایت اطلاع رسانی آفتاب www.aftab.ir - سایت اطلاع رسانی تبیان :
www.tebyan.net