سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

مقايسه ي دانشگاههاي ايران و دانشگاههاي خارج
4.7 /5 20 5 1
مقايسه ي دانشگاههاي ايران و دانشگاههاي خارج
 موضوع:
مقايسه ي دانشگاههاي
ايران و دانشگاههاي خارج
 
دبير محترم:
جناب آقاي ---
 
تهيه كنندگان :
----
 
 
 
---
تاریخچه دانشگاه تهران
دانشگاه تهران نخستین دانشگاه ایران است. دانشگاه تهران در زمان رضاشاه پایه گذاری و بنا شد و به اصرار شخص رضاشاه فرهنگستان زبان واژهٔ «دانشگاه» را بجای «اونیورسیته» برگزید.
طرح تأسيس دانشگاه تهران
در بهمن ماه سال ۱۳۱۲ شمسی، جلسه هیات دولت وقت، پیشنهاد تأسیس دانشگاه مطرح شد. دربارهٔ این پیشنهاد، علی اصغر حکمت وزير معارف و مسئول اجراي طرح تأسيس دانشگاه تهران و نخستین رئيس اين دانشگاه، در كتاب خاطراتش چنین نوشته است [۱]:
در يكي از شب‌هاي فرخنده اواخر بهمن ۱۳۱۲ جلسة هيأت وزرا در حضور شاه در عمارتي كه اكنون مقر كاخ ملكه پهلوي است تشكيل شده بود. سخن از آبادي تهران و عظمت ابنيه و عمارات و قصور زيباي جديد در ميان آمد. مرحوم فروغي (ذكاءالملك) رئيس‌الوزرا در اين باب به شاهنشاه تبريك گفت ديگر وزيران نيز هريك به تحسين و تمجيد زبان گشوده بودند. نوبت به بنده نگارنده رسيد كه به سمت كفيل وزارت معارف در آن ميان حاضر بودم. گويا خداوند متعال به قلب من الهام كرد كه عرض كردم در آبادي و عظمت پايتخت البته شكي نيست ولي نقصي كه دارد اين است كه اين شهر هنوز عمارت مخصوص “اونيورسيته“ (دانشگاه) ندارد و حيف است كه اين شهر نوين از همه بلاد بزرگ عالم از اين حيث عقب باشد. شاه بعد از اندك تأملي يك كلمه گفتند “بسيار خوب آن‌را بسازيد“.

دكتر محمود حسابي،‌ پدر علوم نوين ايران
در جلسه بعدِ هيأت وزرا در آغاز به‌وزير ماليه مرحوم علي‌اكبر داور، رو نموده و فرمودند در بودجه سال آينده مبلغ ۲۵۰۰۰۰ تومان به وزارت معارف اعتبار بدهيد كه به مصرف ساختمان مدرسه برسانند. چند روز بعد كه بودجه سال نو تدوين و تنظيم شد و به تصويب رسيد وزير ماليه اضافه براعتبار مقرر سال قبل مبلغ مزبور را جهت ساختمان مدارس در فصل مخصوص گنجانيده و قبل از نوروز 1313 به تصويب رسيد و به‌وزارت معارف هم ابلاغ شد و من مأمور و مكلف شدم كه ساختمان دانشگاه را آغاز نمايم.
علی اصغر حکمت بی درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد. آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغها و زمینهای فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدند.
 
 
 
علی اصغر حکمت نوشته است:
از جمله زمين‌هايي كه عرضه شد در بهجت‌آباد بود كه آن وقت در اطراف باغ معروف آن عمارات و خانه‌هايي بنا شده بود. مهندس وزارت معارف موسيوآندره‌گدار آن را نپسنديد و كمي عرصه و قلت وسعت آن را خاطر نشان ساخت.
مالكين اراضي بهجت‌آباد كه از اين جانب مايوس شدند در نزد وزير ماليه كوشش كرده و خاطر آن مرحوم را بر رجحان زمين خود جلب كردند. يكي از شب‌هاي فروردين ماه همان سال كه پيشنهاد دو زمين جلاليه و بهجت‌آباد مطرح شد مرحوم داور، رجحان بهجت‌آباد را قوياً پشتيباني مي‌كرد و بالاخره اخذ رأي به عمل آمد و معلوم شد ايشان اكثريت داشتند و من بسيار دلشكسته و نوميد گشتم. در اين اثنا شاه به جلسه وزرا ورود فرمودند. پس از اندكي به رسم معمول از مرحوم فروغي نخست وزير سئوال كردند (چه مي‌كرديد؟) مرحوم فروغي عرض كرد “صحبت انتخاب زمين براي دانشگاه بود و دو محل پيشنهاد شده يك بهجت‌آباد و ديگري جلاليه“ شاه بعد از اندك تأملي فرموديد “باغ جلاليه را انتخاب كنيد. بهجت‌آباد شايسته نيست. عرصه آن كم و اراضي آن سيل‌گير است. من همه اين نواحي را با اسب گردش كرده و ديده‌ام“ مطلب تمام شد و من مشغول به كار شدم. در كتاب استاد عشق درخاطرات دكترمحمود حسابي اينگونه آمده است كه بنا به پيشنهاد واصرار دكتر حسابي به وزير فرهنگ وقت آقاي حكمت وراضي كردن ايشان وقت ملاقات با رضا شاه گرفته شد وپس از نيم ساعت مذاكره وتوجيه رضاشاه توسط دكتر حسابي ايشان دستوردادند كه آقاي حكمت لايحه تاسيس دانشگاه تهران را به مجلس ببرند وپس از تهيه طرح تاسيس دانشگاه توسط دكتر حسابي از روي قوانين دانشگاه فرانسه ونروژ، پس از بحثهاي فراوان در مجلس اين لايحه راي آورد.

آغاز ساختمان
باغ جلالیه در شمال تهران آنروز مابین قریه امیرآباد و خندق شمالی تهران قرار داشت. این باغ زیبا که پوشیده از درختان کهنسال مثمر و غیرمثمر بود، در حدود ۱۳۰۰.ق در واپسین سالهای حکومت ناصرالدین شاه قاجار به فرمان شاهزاده‌ای به نام جلال الدوله بنا یافته و در آن روز در مالکیت تاجری به نام حاج رحیم آقای اتحادیه تبریزی بود. به هر حال باغ جلالیه از قرار متری ۵ ریال و جمعاً به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ تومان از این تاجر خریداری شد و موسیو گدار به سرعت مامور تعیین حدود، نرده گذاری، طراحی و اجرای عملیات ساختمانی در آن شد.
نخستین ساختمان دانشگاه

رضاشاه و دکتر ابوالقاسم بختیار در آیین گشایش دانشکده پزشکی دانشگاه تهران.
تالار کالبدشکافی نخستین ساختمان دانشگاه بود. قرار شد كه ساختمان دانشگاه از دانشكده پزشكي آغاز شـود. در اوايل ارديبهشت اين ساختمان شروع شد. نقشه محل نگهداري اجساد در طبقه زيرزمين و تالارهای کالبدشکافی در دو طبقه و آمفی‌تئاتر ویژه آموزش‌های نظري به مرحله اجرا گذارده شد و تا اواخر دي‌ماه 1313 خاتمه پذيرفت. دكتر امیر اعلم كه رئيس كرسي تشريح بود و دكتر ابوالقاسم بختیار جراح و معاون دانشكده پزشکی و دكتر بلر جراح بيمارستان آمريكايي تهران كوشش فراوان در اين راه به خرج دادند. به نوشتهٔ حکمت، حتي براي اولین بار اجساد اموات بلاصاحب را مخفيانه دكتر بختيار از مريضخانه‌هاي دولتي تحويل گرفته و در اتوموبیل شخصي خود به تالار تشريح مي‌آورد و در سالن زيرزمين در محفظه‌هاي مخصوص مملو از محلول ضدعفوني قرار مي‌گرفت.
هم‌زمان با گشايش تالار کالبدشکافی، در پانزدهم بهمن ماه ۱۳۱۳خ لوح یادبود تأسیس دانشگاه با حضور رضاشاه در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده پزشکی است در دل خاک به امانت گذاشته شد.
تاريخچه دانشگاه پیام نور ایرن
مقدمه:
گسترش آموزش در كشور يكي از اركان توسعه علمي، رشد اجتماعي، شكوفائي استعدادها و زمينه‏ساز خلاقيت‏هاي انساني است كه آموزش‏هاي متعارف و جاري به تنهائي براي برقراري اين ركن مهم كافي نيست و توجه به روشهاي جديد آموزشي و اجراي برنامه‏هائي از قبيل آموزش باز و آموزش از راه دور براي دستيابي به هدفهاي توسعه لازم و ضروري است.
نزديك ترين مفهوم آموزش باز، كاهش موانع زماني و مكاني و محدوديت هاي مربوط به برخي از مقررات نظام آموزشي متعارف به منظور ايجاد زمينه هاي ارائه آموزش عالي به افرادي است كه به دليل عدم دسترسي به مراكز آموزشي، نداشتن فرصت كافي و محدوديت هاي شغلي و اقليمي، از امكان كمتري براي بهره مندي از آموزش متعارف برخوردارند.شيوه آموزش باز و از راه دور عمدتاً با توجه به ويژگي‏هاي اقليمي، اقتصادي و جمعيتي كشورها شكل‏گرفته‏است. آموزش از راه دور از دير باز وجود داشته است. اما اين نظام باويژگي‏هاي كنوني خود از اواسط دهه شصت ميلادي در اروپا شكل گرفت و كشور انگلستان آغازگر فعاليت رسمي نظام آموزش از راه دور به شكل اوليه آن يعني آموزش مكاتبه‏اي بود. با تكامل سريع تكنولوژي در بعد ارتباط جمعي، اين نظام به شكل امروزي رايج شد.
در ايران كثرت داوطلب و كمبود امكانات آموزش حضوري موجب اشاعه اين نظام آموزشي شده است.
دانشگاه پيام نور براساس تصميمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شوراي عالي انقلاب فرهنگي عملاً با پذيرش اولين گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسيس شد.
اين دانشگاه پس از تأسيس، با پذيرش اولين گروه دانشجويي خود در 5 رشته تحصيلي ودر 28 مركز باقيمانده از دانشگاه ابوريحان بيروني ودانشگاه آزاد ايران از مهرماه سال تحصيلي 68-1367 فعاليت آموزشي خود را‌ آغاز كرد.
گستردگي دانشگاه در اقصي نقاط كشور موجب شده از نظر سرمايه‏گذاري مالي، كمك دانشگاه براي راه اندازي واحدهاي جديد امكانپذير نباشد . برهمين اساس در تاريخ 19/5/73 طبق دستور وزير محترم فرهنگ وآموزش عالي وقت وبازگشت به استعلام از شوراي گسترش آموزش عالي مورخ 18/4/73 واحدهاي دانشگاه پيام نور زير نظر مركز آموزشي، مربوط بر اين كه بار مالي براي دولت نداشته باشد موافقت نمود . لذا توسعه دانشگاه وتأسيس شعب جديد از محل كمك هاي مردمي و محلي وامكانات مهيا شده از سوي هيأت مؤسس انجام مي شود.
در حال حاضر دانشگاه در سراسر كشور داراي 129 مركز و99 واحد در ده منطقه ساماندهي شده‏اند همچنين با احتساب يك مركز برون مرزي كه در سازمان مركزي فعاليت مي‏كند تعداد مراكز به 130 مركز و 99 واحد و جمعاً 229 مركز و واحد مي‏رسد.
 
تاريخچه دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشگاه علوم پزشکی مشهد در شهر مشهد و استان خراسان که بزرگترين استان ايران است ٬ واقع مي باشد.  شهر مشهد در زمين مسطحی بين دو رشته کوه بينالود و هزارمسجد در شمال شرق ايران قرار گرفته است.  دانشکده علوم پزشکی مشهد در دوم آذرماه 1328 با 61 دانشجو در رشته پزشکی ٬ بعنوان چهارمين دانشگاه ايران گشايش یافت.  در سال 1335 با انفکاک از وزارت علوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجوديت مستقل يافت.  در پاييز 1378 ٬ 50 سال پس از افتتاح٬ اين دانشگاه دارای 7000 دانشجو در 8 دانشکده و 14 بيمارستان آموزشی بوده است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در طيف وسيعی ازر شته های علمی مربوطه از علوم پايه گرفته تا تخصصهای کلينيکی مشغول مي باشد.   اين دانشگاه بعنوان بزرگترين مرکز پزشکی در شرق ايران٬ مرکز ارجاع بيماران در تمام رشته های تخصصی و فوق تخصصی مي باشد.  تلاشهای مداوم دانشگاه در جهت ارتقا سطح بهداشت در جامعه (طب پيشگيری و مراقبتهای اوليه) چشمگير و قابل تقدير است.
دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعنوان يک محيط آموزشی که به استعدادهای فردی احترام گذاشته و خلاقيت را تشويق مي نمايد٬ سعی دارد که بستری برای رشد علمی و فرهنگی جامعه باشد.  همگام با مهيا بودن آموزشهای پيشرفته برای دانشجويان و رزيدنتها٬ تلاش مستمر متخصصان ما برای برخورداری از آخرين دستاوردهای علمي٬ به بيماران ما اين شانس را ميدهد تا از بالاترين سطح مراقبتهای بهداشتی- درمانی برخوردار باشند.
امروزه نيز دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنان به تلاش خود جهت رشد علمی و فرهنگی ادامه مي دهد.
دانشگاه های خارج از کشور
دانشگاه دولتي آموزگاري قنديل جوره‌يُف
شعبات و رشته‌هاي تحصيلي دانشگاه:
دانشگاه داراي سه شعبة روزانه، شبانه و غايبانه (غيرحضوري) و 11 رشته به شرح زير مي‌باشد:
       1.       تاريخ                   
       2.       زبان و ادبيات تاجيك           
       3.       زبان و ادبيات روس 
       4.       رياضي                
       5.       فيزيك
       6.        زيست شناسي
       7.       شيمي
       8.       جغرافيا
       9.       زبانهاي خارجي     
     10.      آموزگاري
     11.      آموزگاري صنعتي
  همچنين از سال 1974 م. در دانشگاه  بخش تخصص تكميلي براي مديران مدارس عمومي تأسيس گرديد.
تا سال 1972 م. حدود 12000 دانشجو مشغول به تحصيل بودند.
دانشگاه بر اساس رشته‌هاي ياد شدة فوق براي مدارس عمومي كشور  معلم فن‌هاي گوناگون آماده مي‌كند. شعبة روزانة اين دانشگاه در شهر قورغان‌تپه نيز وجود دارد كه تا سال 1979 م. در آن حدود 800 دانشجو در 4 رشته مشغول  به تحصيل بودند كه در هيئت علمي آن بيش از 50 استاد مشغول به كار هستند.
پذيرش دانشجو:
در شعبة آمادگي دانشگاه هر ساله 250-300 دانشجو در رشته‌هاي زبان روسي، فيزيك، رياضي، زبانهاي خارجي و تاريخ  پذيرفته مي‌شود.
مدارس ناحيه‌هاي آرجينكيدزه‌آباد (كافرنهان) – شهر قورغان تپه – فيض‌آباد – شهر حصار زير نظر  دانشگاه مي‌باشد. با توجه به رشته‌هاي موجود در دانشگاه امكانات آزمايشگاهي نيز وجود دارد.
دانشگاه در اكثر مدارس شهر و دهات كشور دوره‌هاي تكميلي آموزگاري برگزار مي‌كند كه تا امروز (1381 شمسي) حدود (بيست و هفت هزار) آموزگار متخصص آماده نموده است.
در دانشگاه 53 كرسي موجود است كه در هيئت علمي آنها  بيش از 730  آموزگار، از جمله 14 دكتر و پروفسور و 214 كانديد علم مي‌باشد. ( تا سال 1979 م.)
دانشگاه آموزگاري تاجيكستان پژوهشهاي انجام شده در دانشگاه را  چه در شكل علمي و علمي متدولوژي  در مجموعه يا بطور جداگانه  به چاپ مي‌رساند.
در سال 1936 م. بر اساس فرمان كميتة مركزي  حزب كمونيست تاجيكستان  دورة فوق لسانس تاسيس كرده شد كه تا امروز  حدود 500 نفر (تا زمان چاپ كتاب 1979 م.) دانشجويان دورة كارشناسي ارشد را  به پايان رسانده‌اند.
سازمان جمعيتي علمي دانشجويان نيز فعال بوده  در آن حدود 5000  نفر دانشجو عضو بوده و فعاليت مي‌نمايند.
در دانشگاه كتابخانه‌اي بابيش از 450 هزار جلد كتاب وجود دارد.
آشنایی با دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان
2-2 دانشکده ساختمان
- شامل گروه های: سازه های ساختمانی، سازه های پی، تکنولوژی ساختمان، تست نرمی و پايداری زلزله
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- نظريه و طراحی ساختمانها، 2- تحليل نظری و تجربی فناوری عمران و مسائل اقتصادی، 3- رودخانه ها و تجهيزات هيدروتکنيکی زيرزمينی، 4- تجهيزات هيدروتکنيکی درياها و راههای آبی، 5- فضاسازی در شهرسازی، 6- سيستمهای بهره برداری و مرمت ساختمانها، 7- ساخت و اجرای سيستمهای مهندسی آبياری و زهکشی، 8- بهره برداری از سيستمهای مهندسی آبياری و زهکشی
2-3 دانشکده سازه های هيدروليكي و خدمات مهندسی
- شامل گروه های: رياضيات پيشرفته، تجهيزات هيدروليکی، آبياری و زهکشی و هيدرولوژی، منابع گازی و سيستمهای ميکرواقليمی، اقتصاد هيدروليکی و اکتشاف منابع آبی، مهندسی منابع حرارتی و برودتی
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- سيستمهای تامين کننده ميکرواقليمی در ساختمانها، 2- تجهيزات گرمايشی گازی در موسسات و مناطق مسکونی، 3- تجهيزات آبی در موسسات صنعتی و مناطق مسکونی، 4- تصفيه آب و فاضلاب، 5- سيستمهای مهندسی هيدروتکنيکی و بهينه سازی ساختمان، 6- حفاظت و بهره برداری مرکب از منابع آبی
2-4 دانشکده حمل و نقل
- شامل گروه های: ترافيک (جاده ها، پل ها و تونل ها)، مقاومت مصالح، نقشه برداری، فيزيک مواد
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- طراحی، ساخت و بهره برداری ماشين آلات راه آهن، 2- طراحی، ساخت و بهره برداری از جاده ها، 3- ساخت و بهره برداری از پلها، 4- نقشه برداری کاربردی، 5- کنترل ترافيک جاده ای
2-5 دانشکده تکنولوژی ساختمان
- شامل گروه های: شيمی، تکنولوژی بتن و مواد چسبنده، محيط زيست و ايمنی ابنيه، مصالح ساختمانی، ايمنی پرسنل
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- تکنولوژی و مصالح ساختمانی،  2- حفاظت زيست محيطی از منابع تامين کننده مصالح ساختمانی، 3- تکنولوژی مصالح چوبی، 4- تکنولوژی مواد ديرذوب غيرفلزی و سيليکات، 5- تکنولوژی ساختمان و صنايع مصالح ساختمانی، ماشين آلات و بهره برداری فنی، 6- ايمنی فعاليت حياتی، 7- تکنولوژی ماشين آلات و سازه ها، 8- اتوماسيون فرآيندها و محصولات تکنولوژيکی، 9- مصالح شناسی و تکنولوژی مواد، 10- فيزيک مواد
 
  2-6 دانشکده اقتصاد ساختمان
- شامل گروه های: مديريت ساخت، مديريت و فروش ساختمان، مکانيک ساختمان، اقتصاد ساختمان
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- مديريت و اقتصاد ساختمان، 2- مديريت و تجارت (ساختمان)، 3- فروش (ساختمان)
 2-7 دانشکده مکانيک و اتوماسيون
- شامل گروه های: ساختمان، جاده ها و بهينه سازی ماشينها، فناوری اطلاعات و سيستم ها، مهندسی کامپيوتر و نرم افزار، مهندسی مکانيک، متالورژی و ماشين، مهندسی برق و سيستمهای قدرت
- گرايشهای کارشناسی ارشد و دکترا: 1- تجهيزات الکتريکی در ساختمانها و بناهای صنعتی، 2- فناوری اطلاعات
آشنایی با دانشگاه صنعتي آذربايجان
صرفا تا سطح كارشناسي
3-1 دانشکده اتوماسيون و روشهاي محاسباتي
- شامل گروه های: اتوماسيون و كنترل، الكترونيك، رياضيات، فناوري اطلاعات و محاسبات، ساختار تجهيزات الكترونيك
3-2 دانشکده ترابري [حمل و نقل]
3-3 دانشکده تجارت مهندسي و مديريت
3-4 دانشکده مهندسي راديوئي و ارتباطات
- شامل گروه های: شبكه هاي اطلاعاتي و سيستمهاي كليدزني، تجهيزات الكترونيك راديوئي و الكتروديناميكي، ارتباطات الكتريكي، مهندسي راديو، سيستمهاي راديو و تلويزيون
3-5 دانشکده برق و انرژي
- شامل گروه های: مهندسي برق و الكترومكانيك، مهندسي قدرت و مكانيك، حرارت/ماشين وتاسيسات
3-6 دانشکده ماشين سازي
3-7 دانشکده متالورژي
3-8 دانشکده صنايع و تجهيزات صنايع سبك
آشنایی با دانشگاه پزشکی آذربایجان
دوره آمادگی
هرساله "دانشکده دانشجویان خارجی" تعداد قابل توجهی از متقاضیان تحصیل از سایر کشورها را در دانشگاه پزشکی آذربایجان پذیرفته و جهت طی نمودن یک دوره 8 ماهه به "دپارتمان آمادگی" و پس از آن بمنظور ادامه تحصیل در دانشکده های مختلف معرفی می نماید.
در دوره های آمادگی دانشجویان خارجی ضمن یادگیری زبانهای ترکی آذربایجانی، روسی و انگلیسی  با دوره های تحصیلی اصلی و انتخاب رشته های تحصیلی مورد علاقه آشنا می شوند.

دوره های عمومی
دوره های عمومی در در دانشکده ها به قرار زير می باشد:
1- دانشکده پزشکی عمومی (6 سال) - شامل گروههای: مامائی-زنان زايمان، ژنتيک و بيولوژی پزشکی، بيماريهای مراقبتهای ويژه (ICU)، آناتومی انسان، اوفتالمولوژی، درماتولوژی، نورولوژی و ژنتيک طبی، اونکولوژی، بيماريهای داخلی، بيماريهای جراحی، فارماکولوژی کلينيکی، پزشکی قانونی، تشخيص بيماريهای داخلی، جراحی مغز و اعصاب
2- دانشکده طب پيشگيری (5 سال) - شامل گروههای: مامائی-زنان زايمان، بيماريهای داخلی، اورولوژی، فيزيک طبی و بيولوژی، راديولوژی، فيزيولوژی، جراحی عمومی و بيهوشی، تراماتولوژی و اورتوپدی، بيماريهای ريوی، روانپزشکی، بيماريهای جراحی، بيماريهای کودکان، پزشکی خانواده، بيماريهای واگيردار، تشخيص بيماريهای داخلی، فيزيوتراپی
3- دانشکده دندانپزشکی (5 سال) - شامل گروههای: بيماريهای گوش و حلق و بينی، دندانپزشکی کودکان، اورتودنسی، دندانپزشکی بالينی، جراحی فک و صورت، جراحی عملی و آناتومی توپوگرافيک، دندانپزشکی (مختص دانشکده های پزشکی، کودکان و طب پيشگيری)
4- دانشکده پزشکی کودکان (6 سال) - شامل گروههای: مامائی-زنان زايمان، بيماريهای داخلی، بيماريهای کودکان، بيماريهای واگيردار کودکان، جراحی کودکان، پاتوفيزيولوژی، تشخيص بيماريهای کودکان، بيماريهای جراحی کودکان، آناتومی پاتولوژی، هيستولوژی-امبريولوژی و سيتولوژی، پاتولوژی پيشرفته، بيماريهای عصبی و ژنتيک طبی، ايمونولوژی
5- دانشکده بيولوژی پزشکی (5 سال) شامل گروههای: بهداشت کودکان و نوجوانان و بهداشت کار، بهداشت تغذيه، ميکروبيولوژی و ايمونولوژی، بهداشت عمومی و اکولوژی، بهداشت اجتماعی و مديريت سلامت، اپيدميولوژی، شيمی بيولوژی
6- دانشکده داروسازی (4 سال) - شامل گروههای: شيمی عمومی و سم شناسی، بيو فيزيک و شيمی بيو-آلی، مديريت و فناوری داروئی، داروسازی، فارماکوگنتيک و گياه شناسی، شيمی داروئی
7- دانشکده پزشکی ارتشی -  شامل گروههای: درمان بيماريهای ارتشی، جراحی بيماريهای ارتشی، مديريت و روشهای خدمات پزشکی، پزشکی پيشگيری
دوره های تخصصی
8- گرايش های موجود در دوره های تخصصی (اورديناتوری/اسپيرانتوری 2 ساله مورد تائيد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) شامل موارد زير است.
دوره های مذکور در حال حاضر تحت عنوان High Qualification (با عنوان ترکی آذربايجانی İxtisas Artırma يا عنوان ترکی استانبولی Uzmanlık يا عنوان اتحاديه اروپا Specialists) بصورت دوره های تخصصی (رزيدنتوری 5 ساله) نيز ارائه می شود.
- بيماري های پوستی و مقاربتی
- بيماری های زنان
- راديولوژی
- بيماری های داخلی کودکان
- جراحی مغز
- جراحی دندان
- ارتودنسی
- شکستگی استخوان و اورتوپدی
- فيزيوتراپی
- بيماری های داخلی
- ميکروبيولوژی
- بيماری های چشم
- جراحی عمومی
- شيمی بيولوژی
- مديريت و فناوری داروئی
فارغ التحصيلی
پس از اخذ پذیرش اولیه هماهنگیهای لازم بمنظور اخذ روادید در طول مدت تحصیل دانشجویان خارجی در دانشگاه بعمل آمده و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه مدرک معتبر دولتی به آنها اعطا می گردد. در دوره های تحصیلات تکمیلی جهت اخذ درجات کارشناسی ارشد (M.Sc.) و دکترای پزشکی (M.D.) وجود پایان نامه ضروری می باشد.
امکانات
امکاناتی از قبيل خوابگاه، خدمات پزشکی شامل دندانپزشکی، کتابخانه، اتاق مطالعه و مرکز سلامت بدون پرداخت هزينه توسط دانشگاه ارائه می گردد.
ساير امکانات از قبيل کامپيوتر، تجهيزات سمعی-بصری، شبيه سازها و لوازم پيشرفته فنی در راستای پيشبرد امور و فرآيندهای آموزشی دانشگاه در اختيار دانشجويان قرار می گيرد. بر اين اساس استفاده از بهترين شيوه های آموزش و يادگيری به عنوان اهداف اصلی دانشگاه همواره مدنظر می باشد.
دانشگاه همچنين شامل بزرگترين کتابخانه پزشکی در جمهوری آذربايجان می باشد. حجم وسيعی از مستندات دوره ای و نيز خدمات مرتبط با بانکهای اطلاعاتی گسترده در اختيار دانشجويان می باشد.
غذاخوری دانشجويان با گنجايش 280 نفر با تنوع غذاهای خوشمزه و ارزان که با کيفيت مناسب در دانشگاه ارائه می شود در کنار تعداد زيادی کافه و رستوران موجود در باکو پذيرای نيازهای غذائی دانشجويان است.
پرديس دانشگاه همچنين دارای سالنهای ورزشی، استخر شنا، زمينهای واليبال و بسکتبال جهت استفاده دانشجويان می باشد. مسئولين دپارتمان پرورش اندام نيز با تشويق دانشجويان در بهبود شرايط فيزيکی و ارتقاء فعاليتهای ورزشی دانشجويان انجام وظيفه می نمايند.

دانشگاه آکسفورد
«خداوند، راهنمای من است»
دانشگاه آکسفورد (به انگلیسی: University of Oxford) نام قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه در کشور انگلستان است. دانشگاه آکسفورد در زمرهٔ برترین مراکز آکادمیک در جهان شمرده می‌شود.
دانشگاه هاروارد
دانشگاه هاروارد (به انگلیسی: Harvard University)، قدیمی‌ترین مؤسسهٔ فرهنگی آمریکاست که در کمبریج در ایالت ماساچوست واقع است. در سال ۱۶۳۶، دادگاه یکی از تحت‌الحمایه‌ها برای ایجاد یک کالج، چهارصد پاوند اختصاص داد. در سال بعد قرار شد به‌یادبود دانشگاه انگلیسی که بیش از هفتاد تن از افراد برجستهٔ این تحت‌الحمایه از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌بودند این کالج را در ناحیه نیوتون تأسیس نمایند.
تاریخچه تأسیس دانشگاه هاروارد
در سال ۱۶۳۸ آن ناحیه و دانشگاه جدید‌التأسیس را به‌اسم کمبریج نام‌گذاری کردند. در همان‌سال جان هاروارد یکی از وزیران پیوریتان و وزیر امور داخلی آمریکا که استاد یکی ازشعبه‌های دانشگاه کمبریج بود در هنگام مرگ، نصف سرمایه و املاک خود را که ۷۸۰ پاوند بود با چهارصد جلد کتاب به‌کالج بخشید و کالج مزبور در سال ۱۶۳۹ به‌افتخار این مرد، هاروارد نامیده شد. تاریخچهٔ هاروارد در حقیقت از سال ۱۶۴۰ آغاز می‌شود. نخستین جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۴۲ برگزار شد. بر سردر این دانشگاه لوحه‌ای نصب شده که متن آن چنین است:
«چون خداوند به‌سلامت ما را به‌سرزمین نیوانگلند رسانید، به‌یاری او خانه‌های خود را ساختیم و برای ادامهٔ زندگانی خود وسایلی برانگیختیم و مکان‌های مناسبی برای پرستش پروردگار پی‌افکندیم و به‌تشکیل یک دولت غیرنظامی همت گماشتیم. اما آرزوی بزرگی را که در قلب خود می‌پروراندیم و در پی تحقق آن روزشماری می‌کردیم، تعلیم و تربیت بود که سعادت جاودانه در پی داشت. ما نمی‌خواستیم که دیو بیسوادی در کلیساها بجای ماند و کشیشان ما در تاریکی جهل و نادانی به‌سر برند.»
امور تشکیلاتی و اداری
بر اساس منشور مورخ ۱۶۵۰ دانشگاه برای پیشرفت علم، هنر و ادبیات به‌آموزش جوانان انگلیسی و بومی اختصاص یافت. دومین ساختمان دانشگاه، «کالج بومیان»، درسال ۱۶۵۴ تأسیس شد و مؤسسهٔ انتشارات و مطبوعات دانشگاه که از سال ۱۶۳۸ تا آن زمان در کاخ رئیس‌جمهور بود، به‌آن محل انتقال یافت. به‌احتمال قوی در سال‌های ۱۶۶۱ و ۱۶۶۳، ترجمه کتاب مقدس به‌زبان بومیان آن سرزمین، توسط جان الیوت در همین کالج به‌چاپ رسید. باتوجه به‌حمایت‌های مالی که دانشگاه برای پیشرفت اهداف خود از خارج دریافت نمود، از همان آغاز تأسیس به‌اهمیت شایانی دست یافت. منشور مصوبه دانشگاه هاروارد تا سال ۱۷۰۷، مرجع اساسی و تغییر‌ناپذیر ادارهٔ دانشگاه به‌شمار می‌رفت. بر مبنای این منشور، سازمانی مرکب از یک رئیس و یک خزانه‌دار و پنج استاد به‌طور رسمی مقررات اداری دانشگاه را وضع نموده و به‌امور مالی و هزینه کردن وجوه دریافتی، نظارت مستقیم داشتند. این سازمان به‌وسیله هیئت ناظرانی که در سال ۱۶۴۲ تعیین شده بود، کنترل می‌شد. به‌تدریج اوضاع و احوال ایجاب کرد که هیئت اداره‌کنندهٔ دانشگاه، از استادان مقیم آن تشکیل شود. امروزه دانشکده‌های مختلف، دارای هیئت‌های قانون‌گذاری هستند که مستقیمأ عهده‌دار نظم وبرقراری آرامش در محیط دانشکده می‌باشند. در اوان تأسیس این دانشگاه، هیئت ناظران از بین نمایندگان مشترک ایالت (دولت) و کلیسا تشکیل شده و دولت که مؤسس و مدیر کالج بود سازمان هاروارد را یک بنگاه دولتی تلقی کرده که در این راستا اختلافات تنگ‌نظرانه و متعصبانه نیز نمایان بود و سرانجام این کشمکش‌ها به‌نفع دانشگاه هاروارد خاتمه یافت. در سال ۱۷۸۰ کالج هاروارد به دانشگاه هاروارد تغییر یافت. نخستین مدیران و رهبران کالج طبعأ کلیسا بود، اما در پی تغییراتی که در ترکیب هیئت ناظران پدیدار شد، دانشگاه هاروارد از زیر کنترل روحانیت و سرانجام از قید سیاستمداران دولتی رهایی یافت. از سال ۱۸۶۵ هیئت مدیرهٔ دانشگاه از بین فارغ‌التحصیلان سابق آن برگزیده شد و کنترل دانشگاه را به‌طور کامل به‌عهده گرفت.
دوران پرآشوب
در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی هنگامی که اتحاد میان پیوریتان‌ها از نظر سیاست ومذهب عملی شد، بار دیگر عقاید روحانیون انجیلی در عقاید مذهبی دانشگاه مشکلات متعددی پدید آورد. افراد محافظه‌کار بار دیگر در هیئت ناظران رخنه کردند. تاریخ این کالج از سال ۱۶۷۳ تا ۱۷۲۸ بسیار پرآشوب بود، یکی از عوامل مهم این ناآرامی‌ها، تأسیس دانشگاه ییل به‌وسیله محافظه کاران نیوانگلند بود که به‌دنبال ناکامی‌های خود در ادارهٔ دانشگاه هاروارد، اقدام به بنای این دانشگاه نمودند.
دوران نوین
نخستین رئیس هیئت مدیره دانشگاه هاروارد در سال ۱۷۹۲ انتخاب و در سال ۱۸۰۵ کرسی دانشکده الهیات این دانشگاه، به‌استادی مؤمن و موحد واگذار شد. سرانجام در سال ۱۸۴۳، هیئت ناظران دانشگاه، به‌ریاست یک روحانی و مرکب از اشخاص شایسته آغاز به‌کار کرد. عبادت و نمازگذاری که تا آن زمان در دانشگاه هاروارد اجباری بود، در سال ۱۸۸۶ از صحنه دانشگاه برچیده شد. پیرو این تغییر و تحول، روند تشکیلاتی و اداری دانشگاه هاروارد از مسیر عقیدتی و سیاسی بنیان‌گذارانش خارج شد. امروزه دانشگاه هاروارد و فارغ‌التحصیلان آن در ارتباط و همبستگی کامل با پیشرفت‌های فکری مردم ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
موزه‌ها و کتاب‌خانه دانشگاه
در محوطه این دانشگاه موزه‌های متعددی، ازجمله موزهٔ هنر فوگ وجود دارد که در آن تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها و آثار چاپ شده قرن هیجده و نوزده اروپا و آمریکا، به‌تماشا گذاشته‌شده‌است. کتابخانه این دانشگاه نه تنها قدیمی‌ترین مجموعه فرهنگی در آمریکا بلکه با شعبات خود، بزرگ ترین کتابخانه دنیاست و در حال حاضر دارای ۱۴٬۵۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب، رساله و میکروفیلم می‌باشد. بنیاد دانشگاه هاروارد با سرمایه‌ای معادل ۲۵،۹ میلیارد دلار، ثروتمندترین دانشگاه جهان است. این دانشگاه دارای رشته‌های علوم انسانی، طبیعی، دندان پزشکی، الهیات، تعلیم و تربیت، حقوق و پزشکی می‌باشد. علاوه‌براین در مؤسسات وابسته به‌آن، دوره‌های ویژه خاورشناسی و روسیه‌شناسی، تدریس می‌شود.
 
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.5 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان مقايسه ي دانشگاههاي ايران و دانشگاههاي خارج Average rating: 4.71908347509759, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr