سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه
4.7 /5 20 5 1
رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه

دانشگاه فرهنگیان ---
عنوان مقاله:
رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان:
نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه
 
نام استاد :
جناب ---
نام دانشجو:
---
 
زمستان ---
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
تقدیم به
 وجود مقدس پدر و مادر
                 به استاد گرامی و ارجمند
                             به همه کسانی که در راه علم قدم برمی دارند   
 
 
 
 
 
 
 
چکیده :
هر آن چه که دانش آموزان را به هیجان می آورد، عصبانی می کند، سرخورده و مایوس می سازد یا ناخوشایند می سازد، می تواند منجر به اضطراب در دانش آموزان شود.این چیزها می تواند شامل فکر و خیال ناشی از امتحان قریب الوقوع یا بروز یک جریان جدید در زندگی، خانواده یا مدرسه باشد. در ضمن تصمیم گیری های مهم و مشکل در امر تحصیل و زندگی یا فشارهای ناشی از محیط خانواده و مدرسه یا تاثیرات مخرب ناشی از فوت عزیزان و بستگان می توانند باعث بروز اضطراب شوند.معذالک داشتن میزان محدودی اضطراب خوب است. اگر ما برای خود دور از استرس تعیین کنیم یا مجبور شویم یک وظیفه دوست نداشتنی را انجام دهیم و سپس به خوبی از عهده انجام آن برآییم یا این که بدانیم مطالبه ای که خودمان از خود داشته یا از ما خواسته شده است به جا و صحیح بوده است، آن گاه حال و هوای بهتری احساس می کنیم. در صورتی که استرس مرتبا تکرار شود و ابعاد آن نیز وسیع باشد ما را ضعیف ساخته و اساس زندگی ما را از هم می باشد.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
مقدمه.. 1
تعريف اضطراب.. 2
بیان مسئله.. 3
نشانه هاي اضطراب سازنده.. 4
راه حل هاي عملي براي كاهش اضطراب امتحان.. 5
وظايف خانواده براي كاهش اضطراب.. 7
دلايل ترس و اضطراب امتحان.. 8
راهکارهایی که به دبیران توصیه می شود.. 11
راهکارهایی که به دانش آموز.. 12
اصول کلی در درمان اضطراب.. 13
شب امتحان زمان يادگيري نيست.. 13
بررسی عوامل اضطراب دانش‌آموزان.. 14
افت تحصیلی بدلیل اضطراب است.. 14
نتیجه گیری.. 16
منابع و مآخذ.. 16
 
 
 

مقدمه :
ما در این تحقیق سعی  خود را بنا بر چگونه و عوامل ایجاد استرس در دانش آموزان ابتدایی و راههای پیشگیری از آن یعنی اینکه هر چه قدر سن ما بیشتر باشد مجرب تر می شویم و بهتر می دانیم با آن چه که روزانه پیش می آید برخورد کنیم و می دانیم چگونه باید با مسائل برخورد کنیم که تعادل زندگی مان برهم نخورد. ما یاد می گیریم که چگونه باید در برابر امور غیره منتظره عکس العمل نشان دهیم. ما قادر خواهیم بود نقطه نظرات و رفتار خود را با مقتضیات زمان تطبیق دهیم و یک استراتژی غلبه بر استرس را به بهترین نحو ترتیب دهیم. اما در موارد حوادثی که ایجاد آن برای کودکان نقطه عطف زندگی آن ها به شمار می رود مثلا مرگ یکی از بستگان بسیار نزدیک یا تغییر محل زندگی یا مدرسه، واکنش آن ها در این موارد مهم زندگی کودکان در این سن برای آن که بتوانند همواره با اضطراب های زندگی با موفقیت کنار بیایند، ما به عنوان معلم یا اولیا باید بتوانیم نگاهی بر عوامل به وجود آورنده استرس بیندازیم و به آن نزدیک تر شویم. باید مشخص سازیم که آیا عکس العمل های جسمی و روحی آن ها عاقلا نه است.از مطالعاتی که به عمل آمده چنین برمیآید که در تعدادی از افراد غلبه بر اضطراب یک عامل ذاتی است و در تعدادی دیگر یک جریان یادگیری است.در نهایت طرز تربیت افراد و تمرینات عملی در این مورد تاثیر به سزایی می تواند داشته باشد.انسان از دیر باز تلاش کرده است با کلمات و واژه های مختلف حالات ،احساسات،هیجانات خویش را ابراز دارد به همین منظور ،درهنگام کشمکشهای درونی از اصطلاحاتی چون دلهره،دلشوره ونگرانی استفاده کرده است که در زبان کنونی روان شناسی اضطراب نامیده میشود.اضطراب است که استعداد ها را تخریب می کند،مشکلاتی را در تمرکز و حافظه به بار می آوردو باعث رفتارهای ناپخته می شود وفرد مبتلا نمی تواند با شرایط موجود و محیطش روبرو شود و با آنها کنار بیاید . بعضی از افراد در این موقعیت ها کنترل خود را از دست می دهند و دچار مشکلاتی اعم از جسمانی ،رفتاری و شناختی می شود و در نتیجه اضطراب در عملکرد تحصیلی آنها تأثیر میگذارد و مشکلاتی برای آنها فراهم می سازد حتی باعث شکست آنها در امتحان می شود اضطراب یک حالت بهنجار و امر ضروری در زندگی انسانهاست اما آنگاه که شدت اضطراب و نگرانی به حدی می رسد که بیشتر باز دارنده می شود تا برانگیزاننده و عملاً کارکرد فرد را تحت الشعاع قرارداده و آن را کاهش می دهد دیگر یک حالت بهنجار نیست.
تعريف اضطراب:
بي شك يافتن تعريفي جامع و مانع براي اضطراب دشوار است در واقع اساسي توافق بر سر تعريف است كه در رشته‌هاي مختلف به دشواري صورت مي‌گيرد.
روان شناسان تعريف جامعه‌شناسان و جامعه شناسان تعريف روان شناسان و روان پزشكان تعريف هيچكدام را جامعه و مانع نمي‌دانند اما اضطراب كلمه‌اي مشتق از لغت لاتيني به معني سختي كشيدن است و در قرن 17 براي تشريح سختي يا محنت بكار برده مي‌شود و در اواخر قرن 18 دلالت بر نيرو، فشار، كوشش سختي مي‌كند كه متوجه افراد يا عضوي از اعضاء يا نيروی رواني او .
اضطراب يك حالت عاطفي است كه در آن عامل مبهمي از ترس، ترس ناشي از پيش‌بيني حوادث نامطبوع وجود دارد و فيزيك ناراحتي دردناك ذهني ناشي از يك پيش‌بيني در مورد يك تهديد و يا يك ناخوشي در آينده است. اضطراب احساس ناخوشايند و ناراحت كننده است كه با نشانه‌هاي جسمي حاكي از بيش فعالي دستگاه عصبي خود مختار، همراه باشد. 
 
 
 
 
بیان مسئله:
اصولاً هر امتحان و آزمونی هیجان و اضطراب خاص خود را دارد . همۀ هنر انسان در این است که با حداقل اضطراب از عهدۀ انجام بزرگترین امتحانات بر آید. بطور کلی انسان دوست ندارد رفتارهایش همواره مورد ارزیابی دیگران واقع گردد. به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان و آزمون قرار می گیرد به گونه ای دچار اضطراب می گردد .البته بدیهی است که وجود اضطراب به خودی خود امری غیر عادی نیست اما آنچه باید به عنوان یک عامل آزاردهنده و بازدارنده مورد توجه قرار گیرد شدت هیجان زدگی و اضطراب فوق العاده ای است که به هنگام حضور در محافل اجتماعی یا شرکت در آزمونهای مختلف دامنگیر بعضی از افراد می شود .بنابر این یکی از رسالتهای مهم مربیان توجه به عامل اضطراب و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آن دربین نوجوانان مبتلاست .زمانیکه دانش آموز من بطور چشمگیری دچار اضطراب شد و چنین اضطرابی می تواند آثار زیستی و روانی زیانباری را به همراه داشته باشد .اضطراب امتحان می تواند به عنوان یک وضعیت و حالت جسمی و روانی باشد که نشانه های آن عبارتند از :عرق کردن ،پریدگی رنگ ،تنگی نفس و......می باشد.
 با توجه به تعاریف اضطراب می توان این حالت را در ارتباط با آینده و فاقد یک عامل عینی و مشخصی دانست که در عین حال می توان سه جنبه اصلی را در آن مشخص نمود:
1-جنبه فیزیولوژیکی      2-جنبه حرکتی            3-جنبه شناختی روانی
بطور کلی اضطراب از امتحان فرد را دچار اختلالات عاطفی و روانی می نماید و باعث می شود که فرد از نظر روانی و حتی جسمانی نامتعادل شود و در نتیجه نتواند به خوبی از عهده امتحان برآید فردی که مضطرب است به خوبی نمی تواند هر آنچه را آموخته است بوسیله امتحان نشان دهد.و چون قضاوتی که معلم درمورد یادگیری  می کند  بر اساس پاسخ فرد به سؤالات امتحان است بنابراین دانش آموز مبتلا به اضطراب حد نصاب نمره را برای قبولی بدست نمی آورد لذا با توجه به اهمیت موضوع لازم دانستم عملکرد خود را درمورد دانش آموزی که اضطراب در امتحان داشت را ارائه دهم چه عواملی دربوجود آمدن اضطراب امتحان دراین فرد مؤثر بودند؟
نشانه هاي اضطراب سازنده   
۱ـ دانش آموز علاوه بر نشان دادن حساسيت مناسب به درس، روند زندگي معمولي خويش را ادامه مي دهد. مثل: خوردن، خوابيدن و حرف زدن با خانواده.
۲ـ دانش آموز هنگام مطالعه نوعي از هيجان مثبت دارد.
۳ـ بيشترين وقت خود را براي خواندن درس صرف مي كند نه همه وقت خويش را.   
۴ـ با آرامش و اطمينان بيشتري مطالعه مي كند. 
۵ ـ عوامل محيطي تاثير كمتري بر او دارند. 
۶ ـ آنچه را كه مطالعه مي كند به راحتي مي تواند در ذهنش نگه دارد و يا به حافظه بسپارد.
 نشانه هاي اضطراب مشكل آفرين 
۱ـ بدون اطمينان درس مي خواند.
۲ـ در موقع خواندن درس، به نتيجه امتحان بيشتر فكر مي كند تا به يادگيري.
۳ـ مشغوليت ذهني بخش وسيعي از ذهن و سيستم رواني اش را در برمي گيرد و موجب مي شود درباره موفقيت و عدم موفقيت خود، مطالبي را بر زبان آورد.۴ـ احساس دلشوره و تشويش مداوم دارد. ۵ ـ افكار و نگرش منفي دارد.۶ ـ اضطراب او با نشانه هاي روان تني مثل درد در ناحيه معده، شكم و حالت تهوع همراه است.۷ـ اختلال در خوردن مثل پرخوري يا كم خوري.۸ ـ اختلال در خواب، پرخوابي يا كم خوابي يا كرختي روزانه.۹ـ نداشتن تمايل براي خواندن كتاب و گاهي تلاش مضاعف براي بيشتر خواندن درس ها.۱۰ـ لجبازي و بهانه گيري هاي مختلف مي كند.۱۱ـ گريه هاي طولاني و بي علت دارد.  
* علل وجود اضطراب امتحان          
۱ـ كمال گرايي يا ايده آل بودن (شخص دوست دارد هميشه جزو برترين ها باشد.)۲ـ نداشتن آمادگي قبلي (شخص به خاطر مطالعه ناكافي و يا برنامه ريزي منظم يا ضعف بنيه علمي دچار اضطراب مي شود.)
۳ـ ترس از دست دادن موقعيت خويش در خانواده  
۴ـ فشار بيش از حد والدين (تذكرات مكرر والدين براي مطالعه بيشتر فرزند، او را دچار اضطراب مي كند.)
۵ـ والدين مضطرب (گاهي اوقات والدين مستقيماً چيزي درباره اضطراب امتحان نمي گويند، اما خودشان در زندگي مضطربند. فرزند اضطراب والدين را دروني كرده و روي مسئوليت اصلي خويش يعني درس خواندن متمركز مي كند.)۶ ـ رقابت (دانش آموزي كه در كلاس يا بين اقوام و دوستان خود، نوعي احساس رقابت با آنان دارد.)۷ـ رفتار معلم و مدرسه در جلسه امتحان (سختگيري و مقررات سخت و نامطلوب سر جلسه امتحان، اين كه معلم و ناظر امتحان با بيان مطالبي يا مقرراتي اضطراب را در دانش آموز ايجاد مي كند.)
۸ ـ مقايسه كردن (والديني كه فرزند خويش را با ديگران مقايسه مي كنند و يا تاكيد بر موفقيت ديگران و ضعف فرزند خويش دارند.) 
۹ـ وعده نامناسب دادن (والديني كه پاداش يا امكان مناسبي را به شرط كسب نمرات برتر (بيست) به فرزند خويش مي دهند، احساس از دست دادن پاداش در نظر گرفته شده نوعي اضطراب برانگيز است.)

 راه حل هاي عملي براي كاهش اضطراب امتحان
۱ـ مطالعه و مرور بيشتر و تقويت بنيه علمي ( مطالعه بيشتر دانش آموز موجب تقويت اعتماد به نفس در امر يادگيري و پاسخ دهي او در امتحان مي شود.)   
۲ـ پائين آوردن سطح انتظار (هر چه انتظار پائين تر باشد (گرفتن نمره بيست) امكان دروني كردن آرامش و كاهش اضطراب و در نتيجه موفقيت بهتر در امتحان حاصل مي شود.)
۳ـ پذيرش توانمندي هاي خود ( ايجاد اين احساس كه من (دانش آموز) تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقيت خوبي را به دست خواهم آورد).
۴ـ توجه به نكات مثبت و موفقيت هاي گذشته (آن دسته از موفقيت هايي را كه در گذشته تجربه كرده، در ذهن خود بياورد.)
۵ـ برطرف كردن ضعف بنيه علمي (تلاش براي برطرف كردن ضعف بنيه علمي از طريق كمك گرفتن از دوستان، معلم يا دانش آموزان زرنگ و كتاب هاي كمك درسي...)
۶ ـ مقايسه با خود (ايجاد اين فكر كه هر كسي توانمندي هاي مخصوص به خود را دارد.)
۷ ـ پرسش وپاسخ هاي مكرر(پرسش و پاسخ هاي پي درپي ازخود سبب آگاهي ازفرآيند يادگيري، پردازش اطلاعات مجدد و تقويت اعتماد به نفس بيشتر و در نتيجه كاهش اضطراب مي شود.)
۸ ـ استراحت كوتاه بين زمان هاي درس خواندن (دانش آموز در حين مطالعه بين درس، فرصت كوتاهي را براي استراحت خود اختصاص مي دهد، اين امر سبب به يادسپاري بهتر مطالب خوانده شده در ذهن مي شده و همچنين سبب تقويت روحيه و سلامت رواني و كاهش اضطراب مي شود.)
۹ـ توكل به خدا (ياد خداوند آرام بخش دل هاست، در زمان قبل از امتحان به خداوند توكل كنيم تا هر آنچه را كه خوانده ايم به ياد آوريم.)
۱۰ ـ تنفس عميق (تنفس عميق قبل از شروع جلسه امتحان موجب مي شود تا اكسيژن بيشتري به مغز برسد و آرامش جسمي بهتري را به دست بياوريم.
۱۱ـ نگاه كردن به يك يك سؤالات (اگر به يكباره به همه سؤالات امتحاني نگاه كنيم ممكن است در بين سؤالات به سؤالي برخوريم كه ياد نگرفته باشيم و موجب اضطراب شود و در نتيجه سؤالات ديگري را هم كه ياد گرفته ايم، قدرت پاسخگويي را از دست بدهيم.
وظايف خانواده براي كاهش اضطراب          
۱ـ به فرزندان يادآور شويم كه تو زحمات خود را كشيده اي و نتيجه امتحان هر چه باشد برايمان ارزشمند خواهد بود.۲ـ تلاش كنيم تا فضاي درون خانواده در آرامش و سلامت رواني باشد.
۳ ـ سعي كنيم در زمان امتحانات از شركت در مراسم و ميهماني ها و رفت و آمدهاي خانوادگي دوري كنيم.
۴ ـ در صورت وجود مشكل در خانواده حتي المقدور در حضور دانش آموز مطرح نكنيم.
۵ ـ با كلام خود سعي در مطرح كردن يا زنده نگه داشتن توانمندي هاي مثبت فرزندمان داشته باشيم.
۶ ـ از تحقير و سرزنش مثل تو حساسيت زياد به درس داري و بي عرضه هستي خودداري كنيم.
۷ ـ ايجاد ارتباط مناسب با فرزند، اگر فرزندمان بخواهد از دلواپسي خود از امتحان موضوعي را به ما بگويد پنهان كاري نكند و يا ترس از بيان احساسش نداشته باشيم.
۸ ـ شرايط منزل را به گونه اي فراهم كنيم كه فرزندمان زودتر از موعد در شب قبل از امتحان بخوابد.
۹ـ ايجاد احساس مثبت در فرزند (با گفتن اين جملات «ما به توانمندي هاي تو آگاه هستيم» و «براي ايجاد ارزش هاي مثبت تلاش كنيم.») 
۱۰ـ پيشنهاد مصرف مواد لبني مثل شير و ماست و مواد قندي در شب قبل از امتحان (تاكيد متخصصين تغذيه براي اين امر) موجب آرامش فرزندمان مي شود.   
۱۱ـ با حفظ خونسردي و ايجاد آرامش در خودمان، روزهاي امتحاني را براي فرزندمان آرام كنيم.
۱۲ـ زودتر از موعد، فرزندمان را از خواب بيدار كرده تا عوامل محيطي مثل ديررسيدن و ترافيك فرزندمان را دچار اضطراب نكند.

دلايل ترس و اضطراب امتحان

علل اضطراب امتحان به شرح ذيل مشخص مي شود :
1-   نداشتن آمادگي كافي براي امتحان .
2-   وجود رقابت درسي در بين دانش آموزان .
3-   سخت گيري بيش از حد خانواده .
4-   - ترساندن كودك از امتحان به وسيله خانواده يا اولياي مدرسه .
5-   - برخي مسائل و مشكلات رواني مثل وسواس و غيره .
بسياري از محقين نقش عوامل شناختي را در ايجاد اضطراب امتحان خيلي موثر مي دانند .
وين : در مطالعات خود در زمينه نقش عوامل شناختي در ايجاد اضطراب به اين نتيجه رسيد كه بچه هاي پر اضطراب نسبت به بچه هاي كم اضطراب بيشتر به تكاليف بي ربط و حرف زدن با خود مي پردازند .
زيو لوز : وجود اضطراب امتحان در ميان طبقات پايين افكاري بي ارتباط تكليف هستند . در كودكان اين مسئله تا حدودي فرق مي كند . در بچه هاي پر اضطراب نيز مانند بزرگسالان افكار تضعيف كننده تكليف و ارزيابي منفي از خود وجود دارد ، اما در اين گونه بچه ها افكار تسهيل كننده تكليف نيز گزارش شده است . پس فرقي كه بين بزرگسالان و كودكان در زمينه اضطراب وجود دارد اين است كه در بزرگسالان فقط افكار تضعيف كننده وجود دارد ، در حالي كه در كودكان هم افكار تضعيف كننده و هم تسهيل كننده تكليف وجود دارد .
«مطالعات ساراسون و همكارانش نشان داده كه پيشرفت تحصيلي و هوش يك همبستگي منفي با اضطراب امتحان دارد ، البته از اين مسئله نمي توان برداشت علمي كرد . بدين صورت كه اضطراب امتحان ضرورتاً موجب كاهش 1يشرفت تحصيلي مي شود .
رابطه اضطراب و عملكرد تحصيلي يك رابطه غير خطي است بدين منوال كه اضطراب اثر مثبت دارد و موجب پيشرفت عملكرد مي شود ، اما اضطراب شديد باعث اختلال در عملكرد مي شود .
افراد كم اضطراب در شرايط امتحان كه منحصراً اضطراب آور است كاركرد بهتري دارند و در حالي كه افراد پر اضطراب در شرايط آرام و بدون اضطراب كاركرد بهتري از خود نشان مي دهند
عوامل فردی و شخصیتی که باعث اضطراب این دانش آموز می شد :
1.       عزت نفس پایین:که باعث اضطراب بیش از حد او می شد.
2.       ارزیابی شناختی:این دانش آموز از اضطراب امتحان رنج می برد بخاطر افکار منفی و غیر واقع بینانه ایی که از خود داشت خود را فردی لایق و شایسته نمی دانست و به شدت از شکست می ترسید. نمرۀ20 نگرفتن را شکست می دانست و همه چیز را درگرو برنده شدن و موفق شدن می پنداشت .اصولاً تصویر ذهنی و ارزیابی شناختی هر فرد با موفقیت و شکست او رابطه دارد .به نظر می رسد که افراد خوش بین درزندگی و تحصیلات خود موفقیت بیشتری کسب می کنند.
عوامل آموزشگاهی :
1. ارتباط معلم با دانش آموز با محبت و صمیمیت نبود و این دانش آموز از این درس معلم می ترسید و نمی خواست به کلاس درس او برود .یکی از عوامل مؤثر در آموزشگاه دبیران هستند که انتظارات واقع گرایانه معلم از دانش آموز در پیشرفت تحصیلی او نقش مهمی دارد .دبیران باید از دانش آموزان انتظار داشته باشند که بیش از بیش عملکرد خود را بهبود بخشند اما هر گونه انتظار نابجا می تواند به فشار روانی و در نتیجه اضطراب منجر گردد.نداشتن شناخت کافی معلم از دانش آموز و تواناییهای وی ،ممکن است شرایط نامطلوبی در کلاس و امتحان برای دانش آموز بوجود آورد. رابطه معلم و دانش آموز باید چنان باشد که به او احساس اعتماد به نفس بدهد.موقعیت کلی کلاس باید به گونه ای باشد که به نوجوان آرامش فکر ببخشد و صمیمیت بیشتری بین معلم و شاگرد بوجود آورد.
2. رقابت نادرستی است که بین دانش آموزان وجود دارد و خواسته یا ناخواسته ،آگاهانه یا ناآگاهانه ،توسط معلمان و خانواده ها مورد تشویق قرار می گیرد که این دانش آموز می خواست همیشه نمراتش 20 و شاگرد اول باشد.
عوامل خانوادگی:
مادرش همیشه می گفت که باید نمرات او 20 بشود و نسبت به نمره دادن معلمان حساس بود و رفتار این مادر باعث تشدید اضطراب در این فرزند می شد.
زیانهای اضطراب در این فرد :
1.       زیانهای زیستی- جسمانی :این فرد در مدرسه دل درد شدید می گرفت و حالت تهوع پیدا می کرد و دوبار در بیمارستان بستری شد و آندوسکوپی و عکسهای رنگی از آن گرفته شد.
2.       عوارض عاطفی:چند روز به مدرسه نمی آمد و می گفت می ترسم از دبیران و وابسنگی شدید به مادر خود داشت.
3.       زیانهای تحصیلی :این فرد نتوانست امتحان نوبت اول را سپری کند. همیشه مریض بود.
4.       زیانهایی برای زندگی فرد:مادرش گریه میکردکه من با مشکلات زندگی چرا دخترم همیشه مریض است و نمی خواهد به مدرسه برود.و از نظر مالی خیلی به مادر ضرر رسیده بود.
راهکارهایی که  به والدینش توصیه شد:
1.       از دخترش بیش از توانائیش توقع نداشته باشد.
2.       از تحقیر و سرزنش مداوم او بپرهیزد.
3.       خانه را برایش محیطی امن بسازد .او را در اختلافات خانوادگی پدرش شرکت ندهد.
4.       رقابت با همشاگردیش نداشته باشد.
5.       مادرش از دبیران حمایت،و خوش بینانه نگاه کند.
6.        با ندانم کاریها و اعمال نادرست اضطرات او را تشدید نکند.
7.       به او محبت کند وهر دو فرزند را یکجور ببیند.
راهکارهایی که به دبیران توصیه می شود:
یقیناً معلم بهترین کسی است که می تواند با توجه به مسئلۀاضطراب در امتحان در تخفیف و تعدیل این حالات دانش آموزان مؤثر باشد. اگر ما بتوانیم بعنوان معلم و مربی شرایط رشد عاطفی مناسب برای نوجوانان فراهم سازیم از شدت ناکامیها ،سرکوبی،خشم ،بیقراری و احساس حقارتها کاسته ایم .البته این موارد کم و بیش درمدارس وجود دارد اما ما با در نظر گرفتن محیط می توانیم این عوامل را که بوجود آورندۀ اضطراب موقتی هستند کمک کنیم که جنبۀ دائمی به خود نگیرد. مدرسه و خانواده باید احساس در نوجوان ایجاد کنند که زندگی با دشواریها آمیخته است که ا گر عاملی سبب می شود که او به هدفش برسد راه  طبیعی این است که  بر کوشش خود  بیفزاید و اگرموفق نشد راه معقول و طبیعی دیگر را انتخاب کند.
سالن امتحان از نظر وضع ظاهر و آرایش عمومی آن می تواند وحشت و سختی امتحان را در ذهن دانش آموز تشدید کند.شما معلمان میتوانید افرادیکه از ناراحتی اضطراب در امتحان رنج می برند را شناسایی کنید و در حین امتحان با آنها به ملاطفت و آرامش برخورد کنید و به آنها روحیه ببخشید و باعث تقویت عملکرد آنها شوید. باید روشهای درست مطالعه را به دانش آموزان آموزش دهیم. چنانچه دانش آموزی در امتحان نمره مناسب یا قبولی به دست نیاورد به روحیۀ او آسیب نرسانیم.
راهکارهایی که به دانش آموز
1.      دربرنامه ریزی خود همیشه خواب کافی را مد نظر داشته باش. خواب مفید برای شما حدوداً 8 ساعت است تا مغز بتواند استراخت کند.
2.      از همکاری والدین خود برای رسیدن به هدف خود بهره بگیر.
3.      نوع مطالعۀ خود را مستمر کن.
4.      اعتماد به نفس بالایی داشته باش.
5.      وقتی در جلسه امتحان حاضر می شوید با نام خدا شروع کن "اَلا بذکرالله تَطمئنّ القلوب"
6.هرگاه در جلسه امتحان فکرتان منحرف می شود سعی کن تمام ذهن خود را روی سؤالات مطرح شده متمرکز کن نه چیزدیگر.
7.      سعی کن با پیش بینی نتایج مثبت بعداز امتحان خلق و خوی خود را همواره حفظ کنی.
8.      ارزیابی واقع بینانه بدون اغراق از امتحان
9.      اجتناب از توجه بیش ار حدبه اضطراب امتحان
10.  رفتارهای سازنده داشته باش مانند مشورت و تمرین.
11.  القائات به فرد به این صورت که او هیچ درد مریضی و مشکلی ندارد.
12.  دادن مسئولیت کتابخانه تا به کاری سرگرم شود و از فکر اضطراب دور شود.
13.  هدایت بآن به مشاوره منطثه و صحبت باآن.
14.  گرفتن جایزه از طرف اداره بخاطر اینکه اوو شاگرد ممتاز و خوبی است.
15.  برقرار کردن ارتباط نزدیک با دبیران او مانند دبیر فارسی-هنرو...
اصول کلی در درمان اضطراب :
برای مقابله و درمان اضطراب روشهائی وجود دارد در هر مورد شیوه خاصی باید بکاربرد اما در کلیات آن به سه مسئله باید توجه کنیم:
1.        کشف عامل اضطراب و تلاش برای ریشه یابی آن که دراین پژوهش عامل اضطراب دبیر و والدین او بودند.2.        کاهش جنبه های تهدیدآمیز زندگی در هر زمینه که برای او دلواپسی هایی را فراهم می کند.3.        از بین بردن عوامل محرک که زمینه ساز بسیاری از تهدیدها به حساب می آیند.
شب امتحان زمان يادگيري نيست
       به گفته كارشناسان فقط با آموزش صحيح به دانش آموزان مي توان ميزان اضطراب آنها را نسبت به امتحان کم کرد و اين اضطراب را به هيچ وجه با جو فعلي جامعه نمي توان حذف کرد.
بايد به دانش آموزان آموخت که شب هاي امتحان زمان يادگيري دروس نيست و در اين شب ها فقط بايد به مرور درسها پرداخت و در نظر گرفت که اضطراب احساسي فريب انگيز است که القاء مي کند فرد از پس کاري که قرار است انجام دهد بر نمي آيد ، پس در چنين شرايطي نبايد دست از تلاش و کوشش برداشت و چه بسا بايد به مطالعه دروس امتحاني با جديت بيشتر پرداخت.
            در زمان امتحان اگر اضطراب دارند اين اضطراب را مطرح کنند ، چرا که با تکرار چندين باره آن ، سختي اضطراب از بين مي رود و تا حدودي آرامش روحي و رواني که تاثير زيادي در موفقيت دانش اموزان دارد جايگزين آن مي شود.      بهترين روش براي ماندگار کردن آموخته ها در حافظه وافزايش يادگيري، يادداشت برداري از مفاهيم كتاب در موقع مطالعه و  مرور مطالب آموخته شده قبل از خواب است. دانش آموزان بايد سعي کنند مدتي مانده به روز امتحان کتاب درسي را به چند قسمت تقسيم کنند و هر روز قسمتي از آن را بياموزند و آموخته هاي خود را در جايي يادداشت کنند تا در فرصت هاي مختلف بتوانند آنها را مرور کنند.
عدم موفقيت در يک امتحان به معني شکست در تمام امتحانات نيست  دانش آموزان بايد پس از اتمام امتحان داده شده آن را فراموش کنند و فکر خود را معطوف به امتحان بعدي کنند.
بررسی عوامل اضطراب دانش‌آموزان:
اضطراب امتحان یکی از اضطراب‌های موقعیتی است که با عملکرد و پیشرفت تحصیلی میلیون‌ها دانش‌آموز و دانشجو رابطه تنگاتنگ دارد. ترس و تشویق، شک و تردید، عدم قدرت تصمیم‌گیری، احساس بیچارگی، حساسیت و عصبانیت زیاد از واکنش‌های مختلف رفتاری دانش‌آموزان مضطرب است.
  افت تحصیلی بدلیل اضطراب است :15 تا 30 درصد دلایل افت تحصیلی در میان دانش آموزان بدلیل اضطراب و استرس دانش آموزان در سر جلسه امتحان است.
تا به حال این اتفاق برایتان افتاده است که همه مطالب امتحان را بلد هستید اما فکر می کنید که ذهن تان خالی است و هیچ نمی دانید و وقتی برگه امتحانی را می بینید تمام آموخته هایتان از ذهن تان خارج می شود و وقتی از سر جلسه امتحان خارج شدید یکی یکی جواب ها جلوی چشم تان رژه می رود همه این ها بدلیل استرس و اضطراب قبل از امتحان است.
پیشنهادات:1.  معلمین فضای سالم و بی دغدغه ای را برای آزمونهای شفاهی آماده کرده و کمتر از کلماتی مانند امتحان که خود موجب اضطراب می شود استفاده کنند ودر هنگام اجرای آزمون شفاهی به دانش آموز تلقین کنند که می توانند به راحتی به سؤالات پاسخ دهد و از هرج و مرج فضای آزمون و تمام عواملی که محل آرامش دانش آموز در موقع امتحان را بر هم می زند جلوگیری می کنند.
2.  به دانش آموزان آموزش دهند که همیشه برای هدف خاص و مشخص درس بخوانند چرا که با توجه به تحقیقات ، نوع مطالعه و داشتن هدف از میزان اضطراب می کاهد. همچنین تقسیم بندی مطالب یک کتاب برای مطالعه کردن از ساده به مشکل یا بالعکس نوع آموزش دانش آموزان از سوی معلم برای نحوۀ تنظیم بر نامه ریزی برای مطالعه و داشتن روش مطالعه برای هر درس می تواند از راه حلهای مفید مثمر ثمر درجهت حل یا کاهش اضطراب امتحان دانش آموز باشد.
3.  نحوه دیدگاه اولیاء نسبت به نتیجۀ امتحان فرزندشان تأثیرمستقیمی در ایجاد اعتماد به نفس یا اضطراب دانش آموز می شود مثلاً اصرار والدین برای گرفتن نمره 20 فرزندشان این تفکر را در ذهن دانشآموز به وجود می آورد که باید حتماً بالاترین نمره را بگیرد و تمام سعی او بر این است که انتظار والدین را بر آورده سازد تا مورد سرزنش اولیاء قرار نگیرد.
نتیجه گیری:دراین تحقیق پس از بررسی علل اضطراب امتحان در این دانش آموز نقش والدین ودبیران در کاهش اضطراب امتحان مؤثر بوده است. از کل مطالب ارائه شده و مطالعۀتحقیقاتی می توان موارد زیر را که برای دانش آموزان مفید است ارائه داد. معلمین باید سعی کنند توقعات خود را متناسب با توانائیهای دانش آموزان باشد تا از عهده انجام آن برآیند و در غیر اینصورت همیشه در حال نگرانی و اضطراب هستند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. بنابراین انتظارات معلمین بهتر است با توانائیها و استعدادها سطوح یادگیری دانش آموزان همسال باشد.معلمین با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان ،سؤالها را از ساده به مشکل مطرح کنند زیرا اگردانش آموزان با اولین برخورد با سؤال مشکل روبرو شود . معلمین باید بطور مستمر و مکرر از دانش آموزان چه بصورت شفاهی یا کتبی ارزشیابی کنند. معلمین باید والدین را راهنمائی کنند که با فرزندان خود بر خورد سازنده داشته باشند. معلمین روش صحیح مطالعه کردن را به دانش آموزان آموزش دهند.معلمین باید نظم و سکوت را در جلسه امتحان رعایت کنند. خواندن قرآن و تذکرات آرام بخش در اضطراب مؤثر است. معلمین در جلسات امتحان حضور داشته باشند.
 

منابع و مآخذ

1-اكرمي ناهيد، اضطراب امتحان، تربيت،ماهنامه پرورشي وزارت آموزش و پرورش شماره 3، سال 15، 1378
2-افروز ،‌غلامعلي امتحان و اضطراب نشريه پيوند شماره 152 خرداد 71
3-تربيت ماهنامه پرورشي آموزش و پرورش سال 1377 شماره 14
4-قائمي، علي، ترس و اضطراب در كودكان انتشارات اميري، چاپ اول 1368
5-معتمدي زهرا، رفتار نوجوان، ا نتشارات لك لك، چاپ دووم 1372
6- فرقاني رئيسي شهلا ، شناخت مشكلات رفتاري در كودكان و نوجوانان، تهران نشر معاونت پرورشي وزارت آموزش و پرورش 1381
اكرمي ناهيد، اضطراب امتحان، تربيت،ماهنامه پرورشي وزارت آموزش و پرورش شماره 3، سال 15، 1378
افروز ،‌غلامعلي امتحان و اضطراب نشريه پيوند شماره 152 خرداد 71
 همان
معتمدي زهرا، رفتار نوجوان، ا نتشارات لك لك، چاپ دوم 1372
قائمي، علي، ترس و اضطراب در كودكان انتشارات اميري، چاپ اول 1368
  • مشخصات
  • دانلود
4.7 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان: نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه Average rating: 4.53987902670162, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr