سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.
وجه اشتراک و افتراق شیعیان و اهل تسنن برای امامت چیست؟
وجه اشتراک و افتراق شیعیان و اهل تسنن برای امامت چیست؟
موضوع: وجه اشتراک و افتراق شیعیان و اهل تسنن برای امامت چیست؟
استاد راهنما : حاج آقای ---
نگارش : ---
سال --
وجه اشتراک و افتراق شیعیان و اهل تسنن برای امامت چیست؟ مقدمه به رغم آنكه شيعه و سنى هر دو امامت را امرى لازم و اجتنابناپذير مىدانند، و نيز اينكه هر دو تعاريف به ظاهر مشابهى از امامت دارند، اما در عين حال تفاوتهايى بنيادين در ديدگاه آنها وجود دارد كه نشانگر دو هويت متفاوت تحت يك نام است. عمده اين تفاوتها عبارت است از: يك. تفاوت در كاركرد امامت امامت در نگرش شيعه تداوم راه نبوت در دوران خاتميت و در نگاه اهل سنت صرفاً يك تئورى حكومت است. از نظر شيعه و سنى پيامبر صلى الله عليه و آله حداقل داراى سه مقام بوده: 1- دريافت و ابلاغ وحى رسالى 2- تبيين معصومانه و بدون خطاى وحى 3- زمامدارى و مديريت كلان جامعه اسلامى. ز نظر هر دو گروه پس از رحلت پيامبر، وحى رسالى- نه وحى به معناى الهام و تحديث- براى هميشه قطع گرديد و هيچ كس نمىتواند عهدهدار چنين مقامى شود. اما دو مقام ديگر چه وضعى دارند؟ از نظر شيعه اين دو مقام نيز بر عهده كسى است كه خدا او را تعيين كرده است. چنين كسى همچون پيامبر گفتار و رفتارش عين دين و صواب است و بر همگان حجت مىباشد. بنابراين او مرجع دينى مردم است. .اما مرجعى خطاناپذير و وحدتبخش آراى متعارض، نه در حد يك مجتهد جايزالخطا. از طرف ديگر او عهدهدار رهبرى و زعامت جامعه اسلامى است و فرمانش در امور سياسى و اجتماعى واجبالاتباع مىباشد.[1] افزون بر آن اكثريت قريب به اتفاق شيعه اماميه امام را انسان كامل و داراى مقام ولايت باطنى و حجت زمان و واسطه فيوضات الهى مىدانند. اين مرتبه از امامت كه اهل عرفان از شيعه اقتباس كردهاند اوج مفهوم امامت است. علامه طباطبائى پس از بيان اينكه در پس ظاهر زندگى و احكام شريعت باطنى زنده و پويا به نام «ولايت» وجود دارد، بر آن مىشود كه احكام و ظواهر دينى بدون يك واقعيت باطنى كه اصل آن است تصورپذير نيست و آنچه دلالت بر ثبوت و دوام نهاد نبوت و احكام و مقررات شرعى در جهان بشرى دارد؛ دلالت بر ثبوت و دوام و فعليت نهاد ولايت دارد. او سپس مىگويد: كسى كه عامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه انسانيت را با اين واقعيت حفظ مىكند در لسان قرآن[2] «امام» ناميده مىشود. مام يعنى كسى كه از جانب حق سبحانه براى پيشروى صراط ولايت اختيار شده و زمام هدايت معنوى را در دست گرفته. ولايت كه به قلوب بندگان مىتابد، اشعه و خطوط نورى هستند از كانون نورى كه پيش اوست، و موهبتهاى متفرقه، جوىهايى هستند متصل به درياى بيكرانى كه نزد وى مىباشد.[3] بنابراين امامت نزد شيعه سه كاركرد اساسى دارد: 1- رهبرى سياسى و اجتماعى، 2- مرجعيت دينى، 3- ولايت باطنى. در نظر اهل سنت امامت به معناى دوم و سوم وجود ندارد. آنها امامت را تنها در حد زعامت و رهبرى سياسى و اجتماعى باور دارند.[4] دو. تفاوت در جايگاه جايگاه امامت نيز نزد شيعه و سنى متفاوت است. فروكاستن امامت به رهبرى سياسى و اجتماعى امت شأن امامت را در حد مسألهاى فرعى و ناظر به رفتار مكلفان فرو مىكاهد، اما در نظر شيعه امامت مسألهاى كلامى است و به فعل الهى و رابطه خدا با انسان بازگشت مىكند. نصب امام از سوى خدا همچون انگيزش پيامبر لطفى از جانب پروردگار جهت نزديكتر شدن اختيارى بندگان به شناخت و انجام تكاليف خود و حداكثر بهره مندى از عنايات و فيوضات الهى است.[5] سه. تفاوت در مبدأ مشروعيت از آنچه گذشت روشن مىشود كه مبدا مشروعيت امام در تفكر شيعى نصب و تعيين خداوند است. همچنان كه انگيزش پيامبر امرى زمينى و بشرى نيست و خدا مىداند چه كسى شايستگى دريافت و ابلاغ و انجام رسالت الهى را دارد. اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ[6]. همچنين تنها اوست كه مىداند چه كسى شايستگى تداوم بخشيدن به راه پيامبر، تبيين معصومانه دين، ولايت باطنى نفوس و رهبرى امت براساس آموزههاى ناب دينى را بدون كمترين تخلف و اشتباه داراست و لاجرم تنها مرجع ذىصلاح در اين عرصه خداوند است. در مقابل اهل سنت برآنند كه امامت امرى زمينى و بريده از آسمان است. البته اينكه زمينيان چگونه و براساس چه ضوابط و معيارهايى در اين باره اقدام كنند مسألهاى است كه جداگانه جاى بررسى دارد.[7] چهار. تفاوت در شرايط از نظر شيعه امام بايد داراى عصمت و علم به تمام حقايق و معارف و احكام شريعت و افضل مردم در همه كمالات انسانى به ويژه آنچه در راستاى اهدف و كارويژههاى امامت و رهبرى است باشد.[8] اهل سنت به رغم آنكه امامت را به رياست در امور دين و دنيا معنا كردهاند نه تنها عصمت و افضليت را شرط نمىدانند بلكه برخى از آنان همچون قاضى القضات ابويعلى و سعدالدين تفتازانى حتى علم به امور دينى و عدالت كه حداقل شرايط لازم براى حكومت دينى است را شرط ندانسته و بر جواز امامت فاسق و جاهل بيگانه تصريح كردهاند![9] بدون شك چنين امامتى به استفاده ابزارى از دين توسط ظالمان و جاهلان خواهد انجاميد. تاريخ حكومتهاى بنىاميه و بنىعباس گواه روشنى بر آفات چنين نگرشى در باب امت و رهبرى است. پنج. تفاوت در مصداق با توجه به آنچه گذشت مصداق امامان نزد شيعه و اهل سنت تفاوت بارز و آشكارى پيدا مىكند، زيرا شرايطى كه شيعه براى امامت قائل است در پيشوايان اهل سنت يافت نمىشود و آنان نيز مدعى وجود چنين شرايطى در آنها نيستند. تنها مصاديق مشترك و مورد قبول شيعه و سنى در امامت و رهبرى- با حفظ همه تفاوتهاى معيارى- حضرت على عليه السلام و امام حسن مجتبى عليه السلام در دوران كوتاه خلافتشان مىباشند. پيش و پس از آن دو مصداق مشتركى يافت نمىشود، زيرا امامان اهل سنت هيچ يك از شرايط مورد قبول شيعه را نداشتهاند. تفاوتها در اعمال مذهبی از نظر اعمال مذهبی، شعیان و سنی ها هر دو در طول شبانه روز هفده رکعت نماز می خوانند. با این حال، شیعیان معمولا نماز ظهر و عصر ومغرب و عشا را همزمان به جای می آورند. قرآن محور اصلی تعالیم شیعیان و سنی هاست و دومین منبع مهم شناخت مذهبی برای هر دو شاخه اسلام، «سنت پیامبر» است که از نظر عموم مسلمانان مسیر اصلی زندگی اسلامی را نشان می دهد و بخش مهمی از آن تحت عنوان «احادیث» توسط مسلمانان نقل می شود. با این حال شیعیان سخنان امامان شیعه را نیز تحت عنوان «روایات» حاوی ارزشی همطراز با حدیث می دانند. از نظر ایدئولوژیک، یکی از تفاوت های مهم میان این دو مذهب را می توان این نکته دانست که شیعیان، «امام» را دارای قدرت و اختیارات روحانی و بعنوان میانجی میان خدا و مومنان در نظر می گیرند. نزد شیعیان، امام تنها جانشین سیاسی ساده پیامبر نیست بلکه او همزمان جانشین معنوی و سیاسی او بر روی زمین است. به همین دلیل، شیعیان نه تنها مانند مسلمانان سنی به حج می روند و مناسک حج برای آنها اهمیت زیادی دارد بلکه به زیارت مقبره یازده تن از ۱۲ امام شیعه (امام دوازدهم شیعیان، مهدی از نظرها غایب است و بر اساس نظر شیعیان روزی ظهور خواهد کرد تا حکومت ایده آل اسلامی را بنا کند) نیز می روند و برای آنها قبر این امامان مقدس و شایسته زیارت است. یعیان و سنی ها در اصول دین (توحید، نبوت و معاد) با هم مشترکند، همچنین، قرآن و سنت پیامبر، نماز (با اندکی اختلاف)، روزه و حج از اصول مشترک میان این دو شاخه اصلی از دین اسلام به شمار می رود. با این حال شیعیان به دو اصل دیگر هم معتقدند و این دو اصل را بعنوان اصول مذهب شیعه مطرح می کنند که شامل عدل الهی و امامت می باشد. از دیگر اعتقادات شیعیان می توان به مواردی چون: خمس (مالیاتی به میزان یک پنجم مال هر فرد که به دو قسمت شامل: سهم امام و سهم سادات تقسیم می شود)، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری (دوست داشتن خوبی ها و اهل حق و دوری گزیدن از بدی ها و اهل باطل). همچنین یکی دیگر از اصول فرعی مذهب شیعه (فروع دین) – که موضوعی بسیار بحث انگیز میان متفکران اسلامی است، مفهوم «جهاد» می باشد. بطور کلی متفکران اسلامی جهاد را در دو معنا به کار برده اند: اول: جهاد با نفس و با دشمنان درونی یا نفسانی که با هدف نزدیکی بیشتر به خداوند صورت می گیرد و در منابع گوناگون اسلامی از «جهاد با نفس» بعنوان بزرگترین جهاد یاد کرده اند و دوم: جهاد بر ضد دشمنان بیرونی برای دفاع از اسلام می باشد که می تواند همراه با کاربرد خشونت و یا عدم کاربرد آن باشد. مفهوم «هلال شیعی» اخیرا با توجه بیشتر رسانه ها به تنش های سیاسی در خاورمیانه، برای مخاطبان به مفهومی آشنا تبدیل شده است. گذشته از ابعاد سیاسی این مفهوم، هلال شیعی به مناطق شیعه نشین میان ایران، عراق، سوریه، لبنان و بحرین گفته می شود که به شکلی یک هلال روی نقشه قابل رویت است. ملک عبدالله، پادشاه اردن برای نخستین بار این اصطلاح را در سال ۲۰۰۴ میلادی رسانه ای کرد. منابع [1]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: محمدتقى مصباح يزدى، راهنماشناسى، ص 408- 410. [2]. نگا: الميزان، ج 1، ص 274- 275، ذيل آيه 124 سوره بقره. [3]. مكتب تشيع( سالنامه) ش 2، ق: شهيد مطهرى، ولاء و ولايتها، ص 71. [4]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: الف. مصباح يزدى، راهنماشناسى، ص 408- 410. ب. شهيد مطهرى، ولاء و ولايتها، قم، صدرا. [5]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: امامت پژوهى، ص 60- 52. [6].« خدا مىداند كه رسالت خود را بر عهده چه كسى گذارد»؛ انعام( 6)، آيه 124. [7]. بنگريد پرسش 7. [8]. جهت آگاهى بيشتر بنگريد: على ربانى گلپايگانى، امامت در بينش اسلامى، ص 212- 187. [9]. بنگريد:الف. ابويعلى محمدبن الحسين الفراء المنيع، الاحكام السلطانيه، ص 20. ب. تفتازانى، شرح المقاصد، ج 5، ص 233.
مشخصات
دانلود
4.6 /5 20 51
نظرات خود را اینجا بنویسید
مقاله و تحقیق رایگانوجه اشتراک و افتراق شیعیان و اهل تسنن برای امامت چیست؟ Average rating: 4.69684859956468, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000