مدرسه جزئي از اجتماع بزرگ انساني وخانة دوم ما دانش آموزان است كه براي فراگيري علم وتحصيل هر روز ساعاتي را در آن به سر مي بريم ، شايد به راحتي بتوان گفت : يك چهارم از شبانه روز را ما در محيط مدرسه به سر مي بريم به همين دليل بررسي دقت در اين محط خالي از لطف نيست اما قبل از بررسي محيط مدرسه بايد ببينيم اصلاً منظور از محيط چيست تا بتوانيم درباره محيط مدرسه گفتگو كنيم . محيط در فرهنگ عبارت است از فضا ، پس وقتي مي گوييم محيط مدرسه، منظورمان فضاي مدرسه است كه اين فضا شامل حياط ، باغچه ، كلاسها ودستشوي ها وآبخوري و… به عبارت كل همة مدرسه است . خوب حالا بايد فكر كنيم اين محيط بايد چگونه باشد . باكمي دقت مي بينيم اولين چيزي كه به ذهن مي رسد مسئله بهداشت است كه اين خود به دو صورت است ؛
1ـ بهداشت زيستي محيط
2ـ بهداشت رواني در اين محيط
بهداشت زيستي يعني حفظ پاكيزگي در فضاي مدرسه كه اين موارد مختلف را دارد :
الف : ريختن آشغال در كلاس و حياط و … زيرا ريختن زباله در فضاي مدرسه باعث جمع شدن مگس و باكتريهاي مختلف مي شود و اين امر سبب بيمار شدن دانش آموزان مي گردد .
ب ـ مورد ديگر نمناك و رطوبتي نبودن فضاي آموزشي است زيرا اگر كلاسهاي درس نمناك باشد باعث بروز بيماري در دانش آموزان مي شود و علاوه بر آن مكان مناسبي مي شود براي رشد ميكروبها
ج ـ تميز بودن دستشويي ها و توالت ها يكي ديگر از مواردي است كه بايد رعايت شود آلوده كردن دستشويي ها و توالت ها باعث بروزانواع بيماريها مي شود مثلا كسي كه بيمار است نبايد آب دهانش را داخل دستشويي بيندازد چون اين كار باعث پخش ميكروب در هوا و بيمار شدن ساير دانش آموزان مي شود همچنين است رعايت نظافت توالت ها ، اگر دانش آموزي خود را ملزم به حفظ بهداشت فردي نكند و پس از استفاده از توالت آن را تميز نكند سايرين نمي توانند از آن استفاده كنند و همين امر باعث پيدايش بيماريهاي كليوي مي شود و اگر هم كسي به اجبار استفاده كند ميكروبهاي موجود در آن فضا او را بيمار مي كنند .
د ـ حفظ بهداشت در فروشگاه مدرسه يكي ديگر از نكات مهمي است كه هم دانش آموزان و هم مسئولين بايد به توجه كنند . محيط فروشگاه بايد كاملا مناسب با استانداردهاي سازمان بهداشت باشد و همچنين مواد خوراكي آن بايد سالم باشد و تاريخ مصرف آن نگذشته باشد .
ت – كتابخانه از ديگر مكانهايي است كه بايد نظافت و بهداشت در آن رعايت شود . در زمينه بهداشت زيستي به همين مقدار بسنده مي كنيم و به بهداشت رواني محيط مي پردازيم :
الف ـ بهداشت رواني در كلاس درس نبايد طوري باشد كه سروصداي خارج از كلاس دائما در آن شنيده شود و تمركز دانش آموزان را به هم بريزد بلكه بايد كاملا آرام باشد تا دانش آموزان احساس آرامش كند و با راحتي درس بخواند .
ب ـ نور كلاس نبايد طوري باشد كه دانش آموز را اذيت كند ، نهايتا بايد پنجره ها و نورگيرهاي كلاس در مكاني مناسب باشند و همچنين نور لامپهاي كلاس طوري تنظيم شوند كه باعث آزار چشم دانش آموزان نگردد .
ج ـ نوع چيدن نيمكتها و نشستن دانش آموزان و حتي زواياي نشستن معلم بايد كاملا با دقت باشد و آرامش دانش آموزان را تأمين كند .
د ـ زنگ مدرسه نبايد خيلي بلند و استرس زا باشد .
ت ـ محيط حياط مدرسه هم بايد محيطي دوستانه باشد نه اينكه دانش آموزان با هم دعوا كنند و محيط نا امن گردد .
پ ـ برخورد معلمين و كادر دفتري بايد با دانش آموزان طوري باشد كه او در كنار آنها احساس آرامش كند و خيلي راحت بتواند با آنها ارتباط برقرار كند و نكته ديگر كه هم بايد در قسمت اول يعني بهداشت زيستي محيط مورد توجه قرار گيرد و هم در اين قسمت رفت و آمد در اين منطقه با مشكل برخورد نكند ،
اميدواريم همه ما در رعايت اين نكات دقت لازم را داشته باشيم تا دانش آموزان بتوانند در فضايي سالم به تحصيل بپردازيم و هر روز بيشتر از روز گذشته از نظر علمي پيشرفت نماييم . اسفند 82
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع تحقيق :
چگونگي رعايت بهداشت درمحيـط مدرسـه