سایت تخصصی ویژه طرح جابر،کاملترین طرح های جابر اول تا ششم شامل: جمع آوری وطبقه بندی ، نمایش علمی(مدل،تحقیق،نمایش)و آزمایش را با بهترین عنوان و محتوا ،قابل ویرایش به صورت ورد،pdf و شامل تمام موارد طرح جابر نظیر عنوان،متن،تعریف،شرح تحقیق،تحقیق زمینه ای،نتیجه گیری،منابع،سپاس گذاری،کارنما،راهنمای کارتون پلاست،فونت و تیتربندی،عکس و... با مناسب ترین قیمت و دانلود فوری وگارانتی وپشتیبانی رایگان در ایتا 09034840420.

کانی ها و کاربرد های آنها
4.4 /5 20 5 1
کانی ها و کاربرد های آنها
کانی ها و کاربرد های آنها
 
کانی ها و سنگ های کاربرد های بسیار گسترده تری نیز دارند، کانی ها با توجه به نیاز و علاقه و شغل افراد، در کارخانه ها و خانه ها به کار گرفته می شوند، برای ساختن یک ساختمان از سنگ ها و کانی ها استفاده می شود، فلز، سنگ، شیشه، آجر، ماسه، گچ ... از کانی ساخته می شوند.
 
بسیاری از صنایع به کانی وابسته هستند. از زمانی كه انسان به فن آوری ذوب كردن فلز، قالب ریزی و تولید آلیاژ دست پیدا کرد، كاربرد كانی ها هم گسترش یافت. امروزه بیش از 40 نوع كانی و صدها تركیبی كه از آن ها به دست می آید، در صنعت كاربرد مورد استفاده قرار می گیرند.  كانی ها در ابتدا که دانش استفاده از آن ها گسترده نبود به همان صورت كه از پوسته زمین به دست می آمدند، به كار می رفتند. برخی از این كانی ها كه بلورهای ظریف و پایدار در برابر فرسایش داشتند، پس از صیقل كاری و تراش خوردن، به عنوان ابزار زینتی به كار می رفتند. به این كانی ها سنگ های قیمتی یا جواهر می گوییم. الماس، فیروزه، یاقوت كبود، زمرد، زبرجد، لعل، چشم گربه، عقیق، مروارید، و درّكوهی از مهم ترین كانی های گران بها هستند. کانی ها در صنایعی مثل خودروسازی، هواپیماسازی، جواهر و زیورآلات و بسیاری از صنایع دیگر که پیشرفت یک اقتصاد و صنعت وابسته به آن ها است کاربرد دارند.در پزشکی نیز برای ساختن بعضی داروها از کانی ها استفاده می شود، هم چنین در هنر برای ساختن ظروف و اشیای تزیینی، کانی ها کاربرد گسترده ای دارند.
 
حال دیدید که کانی ها چقدر مهم هستند؟ آیا می دانید برای حفظ این منابع باارزش چه کاری باید انجام دهیم؟
در محیط زندگی خود و به صورت روزانه چه تعداد از موادی که نام بردیم و گفته شد که از کانی به دست آمده است را می بینید؟ اگر خوب  فکر کنید متوجه می شوید که تعداد آن ها بی شمار است. مواد اولیه آن ها از معادن استخراج شده است. سرانجام این منابع روزی به پایان می رسد، بنابراین لازم است تا از آن ها نگهداری شود، ما می توانیم با بازیافت کردن مواد قابل بازیافت در فرآیند نگهداری از مواد معدنی سهیم باشیم.
 
 
 
 
 
 
 
کاربرد کانی ها در زندگی روزمره
کائولن
کائولن يک کانی رسی است که به مواد آرايشی اضافه می شود تا رطوبت را جذب کند .
ائولن می تواندپوشش خوبی روی پوست بوجود آوردو در مقابل مواد چرب و کرم ها مقاوم است.کائولن و يک کانی ديگر به نام ”بنتونيت“ ، مواد پايه و اصلی ماسک های آرايشی هستند و البته گاهی نيز به عنوان پاک کننده آرايشی مورد استفاده قرار می گيرند .
کائولن وساير کانی های رسی ، به عنوان پر کننده ی محصولات گوناگون نيز کاربرد دارند.
”پودر کلسيت “ ، يا کربنات کلسيم جذب کننده رطوبت است و به همين دليل
کلسيت و” دولوميت “ به پودرهای آرايشی اضافه می شوند تا قابليت جذب رطوبت آنها را افزايش دهند.وقتی سخن از مواد آرايشی است ، موضوعی که نقش اصلی را بازی می کند ، رنگ آنها است .کانی ها به چشم ها ، گونه ها ، لب ها و ناخن ها ، رنگ می بخشد.
اکسيد آهن
يکی از مهمترين کانی های رنگی ، اکسيد آهن است که از زمان کلئوپاترا در مصر باستان به شکل گل اخرای قرمز به عنوان سرخواب از آن استفاده می شده است . امروز اکسيد آهن برای ايجاد رنگ های قرمز ، نارنجی ، زرد ، قهوه ای و مشکی در مواد آرايشی بکار می رود .
ساير کانی ها و کاربرد هايشان
” اکسيد های کروم “ معمولا برای رنگ سبز و ” منگنز “ بنفش برای رنگ های ارغوانی ، زرشکی و ” سنگ لاجورد “ ممکن است .برای رنگ آبی (لاجوردی) در مواد آرايشی مورد استفاده قرار گيرند . برای بدست آوردن رنگ آبی سير و رنگ صورتی ، از مخلوط کائولن ، خاکستر ، سودا ، سولفور و ذغال سنگ استفاده می شود .
”طلا “ به عنوان رنگ دانه ، همواره در طول تاريخ مورد توجه بوده است ؛ چنانچه مصريان قديم از طلا برای رنگ کردن پوست و موی خود بهره می گرفتند .
از اين کانی هنوز هم در پودر ها و لوازم آرايشی استفاده می کنند تا ظاهر براق و درخشنده ی طلا به پوست بدهد .
همانطور که يک هنرمند نقاش سعی دارد در آغاز کار ، به يک پرده ی نقاشی خود رنگی سفيد ، روشن و درخشنده ببخشد ، اين روشنی را ،” روتيل“ يا ”دی اکسيد تيتانيوم “ به لوازم آرايشی می دهد و آنها را تا حدود روشن و مات می کند . دی اکسيد تيتانيوم به عنوان محافظ ضد آفتاب عمل می کند و مثل تالک و اکسيد آهن و طلا ، قرنها کاربرد داشته است .
در هر ماده آرايشی مثل سايه روژگونه براق کننده ناخن لوسيون روژلب و پودر های آرايشی پيدا می شود .انی ها راه خودشان را به محصولات بهداشتی نيز که هر روز مورد استفاده قرار می گيرند پيدا کرده اند .نمک يکی از کانی هايی است که در درمان بيماريهای پوستی موثر است و به صورت ماده افزودنی به صابون از آن استفاده می شود.
فلوئوريت به صورت فلورايد در خمير دندانها و آب آشاميدنی از پوسيدگی دندان پيشگيری می کنند .کربنات کلسيم (کلسيت) و جوش شيرين (ناهکوليت) به علت دانه بندی ريز به عنوان ساينده دندانها در خمير دندانها به کار می روند .
مخلوط براکس و موم زنبور در کرم های پاک کننده به عنوان معلق کننده چربی ها (امولسيون کننده ) در آب مورد استفاده قرار گيرند .
 
  • مشخصات
  • دانلود
4.6 /5 20 5 1
نظرات خود را اینجا بنویسید

مقاله و تحقیق رایگان کانی ها و کاربرد های آنها Average rating: 4.63245996079988, based on 89 reviews from $0.0000 to $0.0000
کانال ایتا: https://eitaa.com/tarhejaberr